L’Estat no contempla la realització d’obres llargament reivindicades a la comarca, com la variant de Vallirana o els soterrament de la via de Sant Feliu, i s’hi detecta una gran manca d’inversions en el transport públic de viatgers. No obstant, finalment s’ha aconseguit que s’inverteixin 70 milions d’euros en accessos viaris i ferroviaris al port, una petició llargament reclamada els últims anys
La variant de Vallirana
La presentació dels pressupostos generals de l’estat per al 2014 no han fet més que confirmar que el Ministeri de Foment no destinarà un sol euro per a la variant de Vallirana, alhora que tampoc preveu cap partida per al 2015, i, per tant, endarrereix qualsevol perspectiva de represa de les obres a com a mínim el 2016. Cal recordar que l’obra es va iniciar el 2003, que ha patit diverses aturades i que actualment té pendent de construir 800 metres dels túnels.
El cost que es preveu per acabar la variant són 77 milions d’euros. Les previsions del ministeri són de finalitzar l’obra el 2018, un any més de retard sobre les informacions que es tenien aquest estiu i que van provocar la primera manifestació convocada per la Comissió de la Variant, formada per tots els partits amb representació a l’Ajuntament i per la ciutadania.
L’Ajuntament de Vallirana va expressar el seu total malestar i enuig per l’oblit continu per part de l’Estat de la variant, una obra considerada com a prioritària per al desenvolupament i seguretat, no tan sols del municipi, sinó també de la comarca del Baix Llobregat. Una obra que en principi s’havia d’executar en tres anys, ja va pels deu i la previsió de l’Estat és que arribi als quinze anys.
El Consell Comarcal es va afegir a les crítiques i a la decepció per la decisió del Ministeri de no invertir en la variant aquests propers anys. Des del Consell es va considerar que no hi ha voluntat política per acabar una obra que té un cost que equival a 10 km d’AVE.
Actualment s’ha iniciat una recollida de signatures a la plataforma change.org per demanar la represa de les obres (Signa per la variant! (Plataforma Change.org))
L’Aeroport del Prat
L’anàlisi al detall dels pressupostos generals de l’Estat ja ha servit aquests dies per assenyalar tota mena d’incompliments. I ara, el toc d’alerta l’ha donat la Cambra de Comerç de Barcelona. Un cop revisat el Pla d’Infraestructures, Transports i Habitatge del govern espanyol, es veu perillar definitivament la gestió descentralitzada de l’aeroport del Prat.
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, també va criticar aquest dijous al matí que les inversions que preveuen els pressupostos de l’Estat deixen els “moderats” catalans “sense discurs”. Vila va justificar l’austeritat dels PGE pel context de crisi actual, però ha lamentat la “inevitable sensació de greuge” pel tractament de les infraestructures catalanes.
El conseller va considerar “especialment feridora” la comparació entre Barajas, que disposa d’una partida pressupostària de 24 milions per executar el túnel entre Atocha i Chamartín, com a pas previ l’arribada de l’AVE a l’aeroport, mentre que la T-1 del Prat encara no compta amb connexió ferroviària convencional.
La reacció del Consell Comarcal
“Els pressupostos generals que prepara l’Estat per a 2014 són un ofec a les possibilitats del Baix Llobregat per recuperar-se i millorar la seva economia”. Així ha definit avui el president del Consell Comarcal, Joaquim Balsera, la proposta de pressupostos que prepara l’Estat per l’any 2014. “Volem denunciar -ha afirmat Balsera- la discriminació que any rere any l’Estat sotmet a la comarca del Baix Llobregat”.
Les declaracions les ha fet el president de la institució comarcal en una conferència de premsa a la seu del Consell, acompanyat de quatre vicepresidents de la institució (de PSC, ICV, ERC i CiU) i dels diputats al Congrés German Rodríguez (PSC), Lourdes Ciuró (CiU), Joan Coscubiela (ICV) i la senadora Esther Capella (ERC).
Els pressupostos generals de l’Estat preveuen per a 2014 una notable davallada de les inversions a la comarca, que rebrà 17,7 milions d’euros davant dels 33,4 de l’any passat. La inversió per habitant passa a ser de 21,9 euros quan el 2010 eren 166,21 euros. L’Estat ha ajornat inversions previstes en infraestructures, ja que no es contempla cap assignació per exemple per a l’acabament de la variant de Vallirana, per la línia de rodalies a l’aeroport, cap solució per a la connexió entre la C32 i la B23 Sant Boi-Cornellà, o del túnel de la B40-Abrera, ni per a la línia de rodalies Castelldefels-Cornellà.
Per a Joaquim Balsera, els pressupostos de l’Estat no tenen en compte les necessitats d’una comarca que és un motor econòmic a Catalunya (representa el 10% del PIB de Catalunya), amb la qual cosa considera que “s’ha arribat a uns límits denunciables perquè les inversions han de servir no només per mantenir l’economia sinó per fer competitiva la comarca”. Balsera ha subratllat la necessitat d’invertir en infraestructures per a la mobilitat de mercaderies i de persones i que els pressupostos deixen sense cobertura les reclamacions de tota la comarca.
A més, Balsera ha destacat que “dels 17,7 milions pel pròxim any, 12 serviran per pagar l’accés viari al Port des de la Ronda Litoral” per la qual cosa “aquesta proposta de pressupostos suposa el desmantellament progressiu de les inversions de l’Estat per al Baix Llobregat”.
El diputat socialista al Congrés German Rodríguez ha manifestat que l’Estat incompleix les inversions previstes a Catalunya i ha afegit que són “antisocials i incoherents”. “No demanem un augment -ha indicat- sinó que es redistribueixi d’acord amb la importància que té Catalunya com a motor”. Una afirmació que ha estat compartida per tots les persones participants a la conferència de premsa. Rodríguez ha criticat que “no es doti el Baix Llobregat d’inversions en obres projectades que són claus per a la reactivació econòmica i per la mobilitat sostenible”. Per al diputat del PSC, “no es tracta de demanar més diners, sinó de fer una redistribució més justa i orientada a superar la crisi, ja que Catalunya és el motor d’Espanya i el PP no ho vol veure”.
Lourdes Ciuró (CiU) ha assenyalat que el govern del PP “no té en compte la realitat de Catalunya, a la que està perjudicant amb una caiguda de les inversions de quasi un 8%, i per tant amb la pèrdua de competitivitat que això suposarà. “Els motors s’han d’engreixar, no gripar com fa el PP”, ha afegit Ciuró. La diputada de CiU també ha definit els pressupostos com a “dramàtics per Catalunya” i ha explicat que “tot i ser els qui més aportem, els diners no retornen i anem perdent competitivitat. Catalunya és un motor que cal engreixar i no gripar-lo”. També ha dit que “el Baix Llobregat té mancances viàries i ferroviàries històriques”.
Joan Coscubiela (ICV) ha titllat els pressupostos com “els de la desigualtat social, ficticis i fills de la resignació política”. Per a Coscubiela, el més greu és el risc de la desigualtat que ocasionaran els pressupostos i la manca d’inversions en accions que fomentin la reactivació econòmica i la formació. El diputat ecosocialista, ha qualificat els comptes de “poc creïbles” i entén que “són fills de la resignació política amb conseqüències socials molt dures que acabaran sent pares i mares de la desigualtat social, condemnant-nos a tenir una societat fracturada i en risc de pobresa”. Conscubiela també considera “deficients les infraestructures a la nostra comarca” i ha mostrat preocupació perquè “ens abandonen mentre fan servir diners públics per salvar les concessions d’autopistes en fallida”. Coscubiela ha lamentat que “els pressupostos es destinin a pagar deute. Si això no canvia, el pes del deute ens arrossegarà pel fang durant molt de temps”.
Finalment, la senadora Esther Capella (ERC) ha dit que “amb aquests pressupostos, les inversions en infraestructures entren en situació de fallida tècnica” així com que no es té en compte l’aportació que Catalunya fa a l’economia espanyola”. Per a la senadora, s’abandonen els projectes estratègics, no es dediquen recursos al manteniment de l’activitat econòmica i s’incrementa el greuge ja acumulat amb Catalunya. Capella entén que “aquests pressupostos són injustos, maltracten els Països Catalans i s’intensifica l’expoli fiscal”. Segons la diputada republicana, “la inversió a Catalunya entra així en fallida tècnica”.
Tant ella, com la resta de representants polítics, han avançat que presentaran esmenes però no es mostren gens esperançats en què el PP les tingui en compte.
Reaccions del partits polítics de la comarca
Per a ICV del Baix Llobregat, els Pressupostos de l’Estat castiguen especialment el Baix Llobregat en els terrenys de la promoció econòmica, les polítiques socials i de la mobilitat
La coordinadora comarcal i regidora d’ICV de Castelldefels, Candela López, ha expressat el seu rebuig a uns pressupostos que castiguen les persones aturades, jubilades i amb manca d’autonomia i a sobre no inclouen la realització d’obres llargament reivindicades a la comarca, com la variant de Vallirana o els soterrament de la via de Sant Feliu, i on s’hi detecta una gran manca d’inversions en el transport públic de viatgers”
Els ecosocialistes consideren que la els pressupostos generals de l’estat per al 2014 suposen un nou atac del PP als drets socials de la ciutadania en general, i en comarques treballadores com el Baix Llobregat tenen un impacte demolidor i inaceptable, i que el PP ha demostrat que no té més propostes per sortir de la crisi que incrementar el patiment de la gent i les desigualtats socials. “Quan cada cop hi més persones aturades es congelen o redueixen les prestacions i les polítiques actives d’ocupació. Quan cada cop les famílies necessiten més del suport de les pensions, el PP les congela i les retalla. Quan les persones dependents necessiten més suport i la població envelleix, el PP retalla els ajuts i serveis de la Llei d’Autonomia Personal i atenció a la Dependencia”, sentencien en un comunicat.
ICV considera que el PP no aposta per l’educació ni per la innovació però en canvi ajuda a mantenir els concerts educatius de les escoles d’elit, mentre la gent jove ha de marxar fora de Catalunya a buscar-se la vida. “Per una comarca treballadora com el Baix Llobregat, que el PP s’afegeixi des de l’Estat en no promoure l’Educació Pública en cap de les etapes, és un càstig inexplicable. Cal recordar que any rere any, els ajuts per formació del professorat, el suport a l’educació infantil i en especial el 0-3, o les beques universitàries han patit series retallades”, afirmen.
Per altra banda, el PGE no han confirmat que el Ministeri de Foment no destinarà un sol euro per a la variant de Vallirana, alhora que tampoc preveu cap partida per al 2015, i, per tant, endarrereix qualsevol perspectiva de represa de les obres a com a mínim el 2016.
Fa tan sols unes setmanes, la coordinadora d’ICV del Baix va reclamar en el marc de les festes de la localitat, la “finalització de la variant al seu pas per Vallirana. La situació actual és intolerable i ja fa 25 anys que el municipi de Vallirana reclama unes obres que han de servir per millorar la mobilitat i la comunicació del municipi i de la comarca, i que ara mateix resten aturades de manera inexplicable”.
Una obra considerada com a prioritària per al desenvolupament i seguretat, no tan sols del municipi, sinó també de la comarca del Baix Llobregat.
Una altra de les necessitats d’inversió en infraestructures per part del govern central, és la del soterrament de la via al seu pas per Sant Feliu. ICV, que ostenta l’alcaldia en aquest municipi, sempre n’ha reivindicat el seu soterrament. Per a l’alcalde de Sant Feliu, Jordi San José, “el soterrament hauria de ser una prioritat per al Ministeri de Foment”.
“El soterrament de les vies de tren és la reivindicació principal i la més unànime a Sant Feliu des del restabliment de la democràcia. Des del 1980, tots els partits a l’Ajuntament i diversos governs, han demanat que es cobreixin unes vies que encara ara divideixen la capital del Baix Llobregat i on hi ha hagut diversos accidents en la darrera dècada. Però sembla que ni això és suficient per a que el govern de l’estat hi dediqui una partida als PPGG”, ha sentenciat López.
A més d’aquestes dues reivindicacions emblemàtiques, centenars d’inversions molt importants continuaran sense realitzar-se a la nostra comarca, segons els ecosocialistes: la connexió de la C-32 a Sant Boi, les obres de la B-40 a Abrera, els accessos a l’aeroport del Prat, la connexió de l’A-2 i l’AP-7, o el pont de Sant Andreu de la Barca, entre d’altres.
Des d’ICV del Baix Llobregat asseguren “que lluitaran contra la indiferència d’un Govern de la Generalitat que no aposta pel nostre territori, i d’un Govern de l’Estat que veu en el Baix Llobregat un territori ideal per estalviar inversions publiques”.
Per a ERC del Baix Llobregat, els pressupostos de l’estat no contemplen finalitzar cap infraestructura en obres abans del 2017. Només hi destina 17M euros. Els republicans han fet públic el següent comunicat:
1r. La comarca del Baix Llobregat hi viuen més de 800.000 persones i genera el 10% del PIB del país. Pateix els efectes de la crisis d’una manera molt forta amb més de 70.000 aturats, la renta disponible familiar és de les més baixes del país, més de 6.000 sol·licituds de beques de menjador que no es podran cobrir en la seva totalitat, i un gran nombre de pimes i autònoms que tanquen dia rere dia.
2n. Les infraestructures de transport de persones i mercaderies son cabdals per sortir de la crisis. El Baix Llobregat és un territori on la industria s’ubica per la facilitat amb que es poden moure les mercaderies i es poden exportar. Per altra banda hi ha les millores en el sistema de transport públic que la població necessita per donar resposta a les necessitats de mobilitat d’una societat moderna i avançada com ja ho és la societat catalana.
3r. Les reclamacions del Consell Comarcal han anat en la direcció que l’Estat acabi les obres ja començades i que es troben aturades per la manca de pressupost, i també; amb aquelles obres d’un import baix però; que tenen un impacte molt gran sobre la mobilitat. Aquestes reclamacions les va portar al Ministeri de Foment a Madrid en Jordi Milà.
4rt. Val a dir que el Pressupost recull el tema dels accessos de les mercaderies al port per tren i carretera en funció; del conveni signat amb la generalitat i port de Barcelona, tot i que no estaran acabats abans del 2017.
5è. Cap de les grans infraestructures que es troben en obres estaran acabades abans del 2017! i no diuen res del carril bus/vao per l’autopista B23 (Sant Feliu-Avda. Diagonal), el soterrament de les vies del tren a Sant Feliu de Llobregat, ni de l’arribada del tren a l’aeroport. Val a dir que la Generalitat no te pressupost per posar en marxa el metro de la L9.
6è. Ens sorprèn les declaracions d’en Rajoy justificant al Senat la rebaixa de les inversions a Catalunya dient que les principals obres ja estan fetes. I la variant de Vallirana, el pont A2-AP7 (Sant Andreu de la Barca – El Papiol), connexió C32-A2 (Sant Boi – Cornellà;), B40 tram Abrera- Terrassa, soterrament vies a sant Feliu, carril bus/vao B23 i el tren de rodalies a l’aeroport? 7è. Per acabar el tema de les aportacions de l’Estat al sistema de transport públic metropolità; que baixa en 24M i que es suma a la baixada de l’aportació; de la Generalitat en 31M.
(s’ampliarà amb la resta de reaccions dels partits polítics de la comarca a mesura que les facin públiques)
[…] Els pressupostos de l’Estat perjudiquen la competitivitat del Baix Llobregat […]