L’Estat dividirà Renfe en quatre companyies i liberalitzarà el transport ferroviari de passatgers el juliol de 2013
[dropcap color=”#336600″ font=”arial”]L[/dropcap]a ministra de Foment, Ana Pastor, ha anunciat aquest divendres que el govern espanyol ha aprovat la divisió de Renfe en quatre companyies diferents que s’especialitzaran en el transport ferroviari de viatgers, de mercaderies, la fabricació i manteniment de material ferroviari i l’arrendament de trens i material infrautilitzat. Paral·lelament, l’Estat liberalitzarà el transport de passatgers a partir de juliol de 2013 i donarà entrada a la competència d’altres operadors.
Pastor també ha anunciat que el govern espanyol prendrà mesures per fer “efectiva” la liberalització del transport mercaderies, que ja es va liberalitzar, però que ha mantingut un monopoli “de facto” per la posició dominant de Renfe. En la roda de premsa posterior al Consell de Ministres, la ministra ha assenyalat que l’objectiu de la reforma és “millorar la qualitat del servei, treure partit de les infraestructures ferroviàries, incrementar la competència i el nombre d’operadors, augmentar el transport de mercaderies per ferrocarril i racionalitzar l’oferta de serveis”.
[level-premium]
Pastor ha assegurat que Renfe “seguirà sent un operador públic de referència”, amb “un esquema empresarial similar al d’altres operadors d’èxit”. Així mateix, la ministra ha indicat que “compta” amb la plantilla de Renfe per aquesta liberalització i que els llocs de treball “només es poden conservar” amb la reforma.
Les mesures aprovades pel govern espanyol també afecten Adif, que gestiona les infraestructures ferroviàries a l’Estat. Pastor ha apuntat que es pretén “racionalitzar” la infraestructura i gestionar millor la companyia, així com recalcular el cànon que cobra Adif pels serveis que presta. Així mateix, el govern espanyol ha aprovat la dissolució de l’empresa Ferrocarriles Españoles de Vía Estrecha (FEVE), que integrarà les seves infraestructures a Adif, mentre que cedirà els seu material ferroviari a Renfe.
“Estem iniciant un procés que és necessari per tenir serveis de transport eficients i competitius, però sense perdre la funció d’operador de referència de Renfe”, ha explicat Pastor. La ministra ha considerat que el funcionament de la xarxa ferroviària “mostra ineficiències i falta de rendibilitat econòmica i social”, i ha citat exemples com els trajectes amb menys d’un 15% d’ocupació, les 176 estacions amb menys d’un viatger diari de mitjana, o els trens que uneixen capitals de província i tenen menys de cinc viatgers diaris.
Prèviament, Pastor ha esgrimit les xifres econòmiques de les empreses públiques afectades per la reforma, que tenen un pressupost anual de 2.500 milions d’euros. Segons ha explicat la ministra, Renfe acumula un deute de 5.200 milions d’euros i unes pèrdues anuals de 100 milions, mentre que Adif té un endeutament per valor de 15.000 milions i pèrdues de 200 milions a l’any. “El govern no pot seguir finançant aquesta gran bola que es paga amb els impostos de tots els ciutadans”, ha reblat la ministra.
La liberalització i les Rodalies de Barcelona
La ministra no ha aclarit com afectarà la liberalització al servei que opera Renfe a les Rodalies de Barcelona, que estan transferides a la Generalitat de Catalunya. En resposta a les preguntes dels periodistes, Pastor ha indicat que “la llei ferroviària en vigor preveu que la liberalització també entraria en vigor a la comunitat que tingués transferides les competències” i que “per tant, el text complet de la llei ferroviària opera i es reprodueix” en el cas de Catalunya.
Fonts del Departament de Territori i Sostenibilitat han reconegut que caldrà veure “la lletra petita” de la llei per saber com afectarà la reforma a les Rodalies de Barcelona i a la possibilitat de canviar d’operador, una opció que s’ha reclamat repetidament des del Govern català.
Veus que opinen que en aquest cas, liberalitzar és privatitzar
La consellera de Foment i Habitatge d’Aldalusia, Elena Cortés (PAC), ha exigit al Govern central que rectifiqui les mesures aprovades en el Consell de Ministres d’aquest divendres encaminades a privatitzar el sector ferroviari, ja que “condemnen al fracàs les xarxes de rodalies”. En una nota, l’Administració andalusa ha assenyalat que la privatització, “que el Ministeri de Foment vol encobrir de liberalització”, suposarà “una reculada del servei públic ferroviari i la impossibilitat d’engegar nous serveis de proximitat que demanda la població”.
En opinió de Cortés, la proposta de privatització de Renfe tindrà conseqüències “nefastes”. “L’obertura a la competència del transport de viatgers amb tren impedirà també millorar línies de proximitat existents”, ha puntualitzat la titular de Foment i Habitatge. Així mateix, la consellera ha argumentat que “aquest canvi en la consideració del servei públic ferroviari es plega a les fórmules impulsades des del capital financer i no té en compte els costos socials, sinó solament la rendibilitat econòmica”.
“La ministra Ana Pastor vol convèncer-nos que un servei privatitzat serà més barat i solucionarà les ineficiències, com van anunciar en el seu moment amb Endesa, però els usuaris perdran en oferta de línies i qualitat del servei, per no parlar de la desaparició de llocs de treball que ja preveuen els principals afectats”, ha puntualitzat la responsable andalusa.
Els sindicats de Renfe, Adif i Feve tampoc s’han mostrat a favor de les mesures del Govern i han presentat una convocatòria formal de vaga en aquestes tres empreses públiques per al pròxim 3 d’agost, després de no haver arribat a cap acord en les reunions de les comissions de conflictes celebrades aquest dijous.
Així ho van explicar a Servimedia fonts sindicals, que van recordar que aquesta vaga és la resposta als plans liberalitzadors i privatizadores del Govern. Els sindicats CCOO, UGT, CGT, Semaf, SF i SCF rebutgen tant la liberalització del transport de viatgers al juliol de 2013, any i mig abans de l’exigit per Brussel·les, com la partició de Renfe en quatre societats. Aquestes societats anònimes, que seran en un primer moment amb un 100% de capital públic, seran per a mercaderies, viatgers, manteniment i material rodant.
Els sindicats consideren que al segmentar Renfe, l’objectiu del Govern és “posar les societats en el mercat sense cap valor” i creuen que el previsible és que es privatitzin primer mercaderies i manteniment.
[/level-premium]