Un comitè d’ètica supervisarà que l’administració compleixi un reglament aprovat al ple municipal de setembre, en el que s’estableixen 50 pautes per a una conducta exemplar dels càrrecs polítics i el personal municipal
[dropcap color=”#336600″ font=”arial”]E[/dropcap]l ple municipal de Sant Boi d’aquest setembre ha aprovat, aquest dilluns al vespre, un codi ètic que no només mirarà d’establir unes normes de conducta més enllà de la llei que guiïn les actuacions de l’administració. L’Ajuntament també farà signar una declaració jurada assumint els principis ètics del codi a aquelles empreses, per exemple concessionàries d’algun servei, i entitats, per exemple subvencionades, que rebin diners municipals. L’objectiu del consistori és impulsar el que anomena una “cultura ètica de la ciutat”.
El codi inclou 50 pautes de conducta, i un comitè d’ètica que es renovarà cada dos anys supervisarà el seu seguiment i farà un informe anual al ple municipal. Els principis del codi ètic es distribueixen en tres grans àmbits: ‘Bon govern de la ciutat’, ‘Bona administració de l’Ajuntament’ i ‘Serveis públics a la ciutadania’. La norma enumera uns principis ètics generals, com transparència, austeritat i honrades professional, i sobre aquesta base estableix pautes de conducta en aquests tres àmbits.
Pel que fa al govern, per exemple, el codi demana garantir la transparència de les actuacions i decisions de l’Ajuntament, garantir la pluralitat en els mitjans d’informació i comunicació municipals, publicar al web les actes de les sessions plenàries , publicar en la revista municipal la posició dels grups polítics sobre el pla d’actuació municipal, el pressupost i les ordenances, exigir les responsabilitats legals previstes per als empleats públics immersos en procediments judicials o assumir el Codi de conducta política en relació al transfuguisme en les corporacions locals.
Pel que fa a l’administració, el codi preveu administrar de manera austera i eficient els recursos públics, establir i fer publics els criteris per a la concessió d’ajuts i subvencions i publicar-ne la quantia i els noms de persones beneficiàries, facilitar la identificació permanent dels empleats i les empleades públiques per part de la persona a qui atenen o garantir la transparència en la contractació pública d’obres i serveis, l’execució pressupostària, el planejament i la gestió urbanística, la concessió de llicències i la selecció del personal, entre d’altres.
El document aprovat aquest dilluns ha estat el·laborat tenint en compte les aportacions fetes per l’Oficina Antifrau de Catalunya, segons un comunicat de l’Ajuntament. Tots els grups representats al consistori (el PSC i ICV-EUiA, que governen plegats, el PP i CiU) hi han donat suport menys PxC, que ho ha votat en contra.