La Unió d’Associacions Empresarials de la Indústria Cultural Espanyola va fer públic a l’agost que aquest increment de l’IVA podia provocar la pèrdua de més de 4.000 llocs de treball

[dropcap color=”#336600″ font=”arial” fontsize=”40″]L[/dropcap]a pujada de l’IVA al sector cultural, que ha passat del 8 al 21%, va entrar en vigor l’1 de setembre i en aquest mes i mig sembla que els pitjors pronòstics que van fer les diverses organitzacions del sector es podrien arribar a complir.

Des de la pujada de l’IVA el preu de les entrades a concerts, espectacles escènics, cinema i d’altres s’ha incrementat notablement. Tal i com ja van avisar les empreses del sector, no els era possible absorbir, donada la situació ja de per si delicada del sector, l’increment de 13 punts de l’IVA.

[level-premium]

Pel que fa als espectacles, des de l’entrada en vigor del nou tipus d’IVA, el sector veu com cada vegada costa més vendre els aforaments i com, fins i tot, alguns artistes han decidit cancelar les seves actuacions a Espanya. Això, per al sector, representa una pèrdua de competitivitat de les empreses de la indústria cultural espanyola front a les europees i pot tenir implicacions en el disseny de les gires de grans artistes internacionals.

Pel que fa als espectacles escènics, l’escenari també és força pessimista. Aquest sector, que ja fa anys que arrossega dificultats econòmiques, ha vist com la crisi el situava en una situació encara més delicada ja que la ciutadania, com és lògic, prioritza altres despeses, com l’alimentació o la salut, per sobre de la cultura. Ara, amb la pujada de l’IVA, la situació encara és més complicada i algunes fonts del sector apunten que ja es podrien estar produint pèrdues d’entre el 15 i el 20%.

El cinema també està passant per hores baixes. De fet, la recaudació fins a finals de setembre en les sales de cinema a Espanya ha caigut un 10% i el nombre d’espectadors també s’ha reduït, en concret, un 9,5% respecte al 2011.

És per això que les empreses del sector estan posant en marxa accions comercials molt agressives per tal de retenir el públic a les sales, com per exemple regalar descomptes per a la compra de la següent entrada al cinema si es realitza la compra en un termini inferior a 10 dies.

Un altre exemple és la iniciativa anomenada “La Festa del Cine”, en la qual el sector convida al públic a veure pel·lícules a un preu de 2€ els dies 22, 23 i 24 d’octubre. Per aconseguir les entrades a aquest preu, caldrà haver anat al cinema la setmana anterior, del 15 al 21 d’octubre. Aquesta és una iniciativa de productors (FAPAE), distribuidors (FEDICINE) i exhibidors (FECE), que engloben sales que suposen el 80% del mercat.

La Unió d’Associacions Empresarials de la Indústria Cultural Espanyola, que es va crear aquest estiu per fer front comú a la pujada de l’IVA i a les amenaces del sector, va augurar abans que l’increment entrés en vigor que els efectes de la pujada de l’IVA en els productes culturals podia suposar quaranta-tres milions d’espectadors menys, el tancament d’un 20% d’empreses i la pèrdua de 4.226 llocs de treball directes.

[/level-premium]

Foto: Federación de Cines de España (FECE)

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here