Unió de Pagesos es proposa arribar en deu anys a vendre un 10% de la producció catalana a través de canals directes, com mercats o a domicili. El Parc Agrari del Baix Llobregat aposta plenament pels circuits curts de comercialització, com demostren les sessions formatives ‘Millorem la promoció i venda dels productes de la Terra’, centrades en aquest tema
[dropcap color=”#336600″ font=”arial”]E[/dropcap]l sindicat Unió de Pagesos (UP) ha creat la marca ‘Terra Pagesa’ per comercialitzar de forma directa els productes agraris de Catalunya i promoure així el valor de la proximitat i la qualitat. D’aquesta manera, el que es vol és eliminar intermediaris i fomentar el consum dels productes que es cultiven a les finques o granges de cada zona i al mateix temps minimitzar les emissions de carboni i les grans distàncies en el transport. “Ara és el moment de donar-ho a conèixer i buscar la implicació dels productors”, assenyalava el coordinador nacional del sindicat, Joan Caball.
El projecte, que compta amb el suport d’institucions com ara la Diputació de Girona, tindrà una pàgina web (www.terrapagesa.cat) on els consumidors podran trobar tota la informació dels productors que en formen part i els seus productes. UP els oferirà assessorament però qui acabarà decidint tot allò relacionat amb la comercialització, com ara els preus, serà el productor. El fet d’agrupar-se tots en aquesta mateixa marca ha de permetre també una garantia de qualitat i de compliment de les normatives vigents.
Entre el ventall de productes que estaran a la venda figura arròs, aviram i ous, bolets, cereals, cervesa, cítrics, confitures, conills, conserves, salses i condiments, embotits, flor i planta ornamental, fruita dolça, fruita seca, licors, llegums, llet, formatges i productes lactics, mel, oli i olives, plantes aromàtiques, porcí, oví, sucs, vedella, verdures i hortalisses, vi i cava.
La iniciativa té com a principal objectiu fomentar la venda dels productes de la pagesia i agricultors directament al consumidor i sense que hi hagin intermediaris. D’aquesta manera, els preus podran ser més ajustats, ja que es reduirà el consum de petroli per al seu transport alhora que també anirà en favor del medi ambient perquè es contaminarà menys.
Quatre canals diferents
Des del sindicat, proposen quatre modalitats de comercialització com són ara els punts de venda, la venda a mercats, la venda directa en la pròpia explotació i la venda directa al domicili. Des d’UP recorden que les últimes modificacions a la llei de comerç catalana permet a la pagesia “actuar amb llibertat” a l’hora d’organitzar-se per poder dur a terme la venda directa des de les seves explotacions d’una “forma més eficient”.
Totes aquestes modalitats incorporaran tant les ofertes als consumidors directament, com als col·lectius de consumidors (cooperatives de consumidors, hoteleria, restauració i menjadors escolars, hospitals, llars de persones grans, entre d’altres).
Un altre dels aspectes positius és que la marca està pensada per fomentar el “consum responsable” ja que les relacions comercials entre productor i consumidor s’han d’ajustar als criteris de “racionalitat” i “sostenibilitat”, juntament amb d’altres com ara la preservació del medi ambient, entre d’altres.
Des del sindicat, recorden que la pagesia catalana compta amb una llarga història de tradicions i produccions molt variades, així com mètodes de conreu respectuosos amb el medi ambient que es combinen amb una cuina i una cultura lligada al món rural.
Arribar a vendre un 10% del total de producció catalana
La marca vol ser una eina més de treball i respon als objectius que el sindicat es va marcar durant la 10a Assemblea celebrada a Olot fa dos anys i on es va fixar l’objectiu d’impulsar la venda directe dels productes. La fita és aconseguir que un 10% del total de producció agrària catalana es faci a través d’aquesta venda directe i sense intermediaris. El termini fixat per aconseguir-ho seran deu anys.
L’aposta del Parc Agrari del Baix Llobregat
El Parc Agrari continua amb la seva aposta pels circuits curts de comercialització de fruites i verdures, i organitza durant el mes de desembre les sessions formatives ‘Millorem la promoció i venda dels productes de la Terra’, centrades en la comercialització a través de circuits curts dels productes hortofructícoles d’aquest espai agrari.
Les sessions dels propers 5, 13 i 19 de desembre proporcionaran un marc per a la reflexió però també unes eines pràctiques a través d’unes experiències pràctiques per tal que el productor sigui capaç d’arribar al consumidor d’una manera directa i personal. El curs és gratuït, però cal fer inscripció enviant un correu electrònic a parcagrari@diba.cat abans del 3 de desembre.
La primera de les jornades, que tindrà lloc el 5 de desembre amb el nom de ‘Què cal tenir en compte a l’hora de vendre sobre el producte i els clients’, comptarà amb la presència de la responsable de desenvolupament de projectes i producció de l’agència creativa especialitzada en l’estratègia de comunicació E2S. Mireia Fàbrega exposarà el marc conceptual però alhora desenvoluparà les tècniques de promoció a través de l’anàlisi de casos concrets.
La segona sessió, el 13 de desembre, girarà al voltant dels ‘Canals de distribució i venda’. Marta Rancaño, del Centre de Desenvolupament Rural Integrat de Catalunya (CEDRICAT) aprofundirà en els canals de distribució i venda. L’exposició més teòrica de Rancaño serà completada amb les experiències directes de tres empreses agroalimentàries: Casa Ametller, el Mercat de Pagès de Sant Cugat del Vallès i el projecte Agroateneu.
El 19 de desembre, la darrera sessió se centrarà en ‘Conèixer els consumidors i com arribar-hi mitjançant les xarxes socials’. En una primera part, Marta Rancaño de CEDRICAT analitzarà els canvis profunds que s’han produït en els consumidors i les noves oportunitats de negoci. Seguidament, Xavier Rivera, expert en i-màrqueting consulting, exposarà casos concrets d’implementació de les noves tecnologies i ús de les xarxes socials.
El Parc Agrari del Baix Llobregat organitza el curs en el marc del Fons de prestació ‘Millora de la competitivitat d’empreses de productes alimentaris, locals i de qualitat’ del Servei de teixit Productiu de l’Àrea de Desenvolupament Econòmic i Ocupació de la Diputació de Barcelona i va adreçat a la pagesia del Parc Agrari del Baix Llobregat, així com a la d’altres àmbits territorials, interessada a millorar la promoció i la comercialització dels seus productes hortofructícoles.