El president del Consell, Joaquim Balsera, ha reivindicat que es tingui en compte la veu i la experiència dels Consells Comarcals per decidir en tot allò que els afecta de cara a la modificació de Llei de Governs Locals que s’ha d’aprovar properament
[dropcap color=”#336600″ font=”arial”]B[/dropcap]alsera no nega la necessitat de millorar l’eficiència de les administracions, però creu que “la precipitació no és bona i menys quan el que hi ha pel mig són el bon funcionament d’uns serveis bàsics per a la ciutadania i la identitat d’un territori com és el Baix Llobregat”. Des del Consell Comarcal es rebutja que hi hagi duplicitats de competències, ja que el conjunt de serveis que ofereix el Consell són competències delegades.
Davant les notícies recentment publicades en alguns mitjans de comunicació, a través dels quals, alguns representants del Govern avancen possibles canvis i modificacions pel que fa a les administracions d’àmbit local i comarcal, entre elles una possible desaparició del Consell Comarcal del Baix Llobregat, el seu president, ha volgut sortir en defensa d’aquesta institució.
En la seva exposició, Balsera ha començat demanat seriositat en el tractament que actualment es fa d’allò que són i representen les administracions d’àmbit local. En aquest sentit, ha exposat algunes dades sobre el pressupost i el cost dels serveis que el Consell Comarcal realitza.
El Consell Comarcal del Baix Llobregat disposa per aquest 2013 d’un pressupost de 24 milions d’euros, dels quals, 7’3 milions estan destinats a educació -3’4 corresponen al transport escolar i 3’6 al servei de menjadors escolars, en els que s’nclou les beques menjador-, i el contracte programa de serveis socials suposa 3,7 milions -1,4 són per als equips d’atenció a la infància, 1’5 milions per als serveis socials bàsics i 800 mil euros per urgències socials-; i finalment el transport adaptat, que suposa 1’3 milions.
Amb aquestes xifres sobre la taula, el president del Consell ha remarcat que tots aquests serveis són competències delegades d’altres administracions i que, per tant, els arguments relatius a la duplicitat o superposició d’administracions són poc robustos des del moment que en paraules de Balsera, “la delegació de competències no pot suposar mai duplicitats”. En aquest sentit, ha remarcat que “tots els recursos dels que disposa el Consell Comarcal són relatius a serveis finalistes, i no existeixen,per tant, motius o raons per justificar la desaparició del Consell Comarcal des de una perspectiva d’estalvi”.
El president ha manifestat també a la roda de premsa, que el Consell està plenament disposat a col•laborar per millorar l’eficiència i l’eficàcia de l’administració però “de forma seriosa, amb xifres i costos d’execució de serveis i de manteniment de determinada estructures administratives, com poden ser els delegacions territorials de la Generalitat”. Parlant en termes d’eficiència i estalvi, Balsera a conclòs dient que “si algú està preparat per portar a terme mecanismes d’estalvi entre municipis són els Consells Comarcals, ja que tenen una gran capacitat i experiència de mancomunar i executar serveis de forma conjunta i consensuada dins del territori”
Balsera ha acabat demanant diàleg a la consellera Joana Ortega, per tal d’evitar decisions precipitades, “es important que ens asseiem i parlem abans de que sigui massa tard” a dit, afegint que “una reforma amb molta precipitació i poca previsió, pot suposar encara menys eficiència i menys racionalitat per a l’administració”.