L’alcaldessa de l’Hospitalet, Núria Marín, ha tornat a reclamar la finalització de la L9 del metro, que ha de connectar Collblanc, el recinte firal de Granvia i l’aeroport del Prat
[dropcap color=”#336600″ font=”arial”]E[/dropcap] en aquesta ocasió, ho ha reclamat per “credibilitat de país”. Per Marín, “s’ha de fer sí o sí” perquè aquest era el compromís polític del Govern davant la ciutadania i els inversors econòmics -com el Mobile World Congress, ha dit- però també perquè ja s’hi han invertit “molts milions”.
El ple del consell comarcal del Baix Llobregat ja va aprovar una resolució al febrer d’aquest any, en la que s’instava al govern català a accelerar les actuacions perquè es pugués obrir inicialment la L9 com a llançadora entre les terminals T1 i T2 i l’estació intermodal del Prat, i on s’expressava el malestar de la institució després de conèixer la informació del séu possible endarreriment.
L’alcalde del consistori barceloní, Xavier Trias, també va deixar clar a finals d’agost, que la seva màxima prioritat era que s’acceleréssin i finalitzéssin les obres de diversos trams de la L9, sobretot els que connecten la ciutat amb l’aeroport del Prat i amb la Zona Franca, i el departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat es va comprometre a buscar fórmules per accelerar la posada en marxa de la L9, que segons les darreres previsions no començarà a funcionar fins el 2016.
L’alcalde del Prat, Lluís Tejedor, també ha va assegurar que defensaria que es garantissin les parades previstes al nucli urbà del Prat, en referència a unes declaracions en què el conseller Vila parlava de la possibilitat de suprimir parades per fer una connexió més directa entre Barcelona i l’aeroport.
Per la seva banda, la ministra de Foment, Ana Pastor, va avançar també a mitjans d’agost, que l’informe sobre la connexió amb tren llançadora entre Barcelona i la T-1 de l’Aeroport del Prat estaria enllestit a finals de setembre. Segons aleshores declarava la ministra, una vegada es disposés del document, prendrien “una decisió” amb el conseller Santi Vila sobre un projecte que va equiparar en importància amb els accessos al Port de Barcelona. “És de les assignatures pendents que tenim i ens ho hem de prendre molt seriosament per veure com és viable financerament”. Pastor va afegir que tots els grans aeroport tenen una “comunicació fluida” amb el centre ciutat i va destacar les “molts senyals d’alegria” que en un moment de crisi “dóna el Prat”.
Finalment, l’Associació d’Empreses del Baix Llobregat (AEBALL) va declarar públicament que l’endarreriment en l’execució de l’obra perjudicaria greument l’economia catalana, així com el desenvolupament d’infraestructures clau com la Fira de Barcelona, l’Aeroport del Prat o el port.
Però malgrat tot, l’anàlisi al detall dels pressupostos generals de l’Estat, va encendre les alarmes de la la Cambra de Comerç de Barcelona; ja que un cop revisat el Pla d’Infraestructures, Transports i Habitatge del govern espanyol, es veu perillar definitivament la gestió descentralitzada de l’aeroport del Prat.
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, també va criticar que les inversions que preveuen els pressupostos de l’Estat deixen els “moderats” catalans “sense discurs”. Vila va justificar l’austeritat dels PGE pel context de crisi actual, però va lamentar la “inevitable sensació de greuge” pel tractament de les infraestructures catalanes.
El conseller va considerar “especialment feridora” la comparació entre Barajas, que disposa d’una partida pressupostària de 24 milions per executar el túnel entre Atocha i Chamartín, com a pas previ l’arribada de l’AVE a l’aeroport, mentre que la T-1 del Prat encara no compta amb connexió ferroviària convencional.