[dropcap color=”#336600″ font=”arial”]L[/dropcap]’any passat vam fer una acció de transparència municipal per provar la seva efectivitat: triomf absolut! Vam voler seguir la via administrativa per aconseguir alliberar els pressupostos municipals a tres ajuntaments i a tots tres ho vam aconseguir. Per fer-ho vam aprofitar el període d’exposició pública dels pressupostos que, per llei, han de complir els consistoris. Avui us proposem replicar aquesta acció a tots els municipis a través de les vostres assemblees, col·lectius o de les iniciatives personals.
Què volem?
Aconseguir que al màxim de municipis possibles publiquin a les seves webs els pressupostos complets en format treballable.
Per què?
A la majoria d’ajuntaments el nivell de transparència en els comptes i gestió és extremadament baix. Sovint la única informació que arriba a la ciutadania sobre el pressupost és un power point amb més voluntat propagandística que informativa.
El primer pas per auditar és tenir accés a la informació, si l’aconseguim i treballem per entendre-la podrem començar a participar.
A més a més per combatre la corrupció el primer que cal fer és lluitar perquè la informació sobre allò que és públic, sigui pública.
Quan?
Sempre, però especialment ara que s’inicia l’any i la majoria de municipis obren el període d’exposició pública dels pressupostos. És a dir, durant 15 dies tal i com marca la llei, deixen una única còpia impresa completa al consistori que es pot consultar en persona però normalment no deixen fotocopiar i mai més la comparteixen amb la ciutadania.
Qui?
Qualsevol, si esteu organitzades en una assemblea o col·lectiu, podeu fer-ho com a grup; sinó podeu buscar més gent per fer-ho. En tot cas, cal una persona jurídica (individu o entitat) per a presentar la instància. Podeu presentar-ne tantes com vulgueu.
No esteu soles, us donarem suport des d’auditciudadana@gmail.com; auditoriabcn@gmail.com; i a twitter @auditciudadana i @auditoriaBCN
On?
Al vostre municipi, o al que us sentiu vostre. Però vigileu, una de les excuses a les quals s’acullen per a negar la informació és la manca de legitimitat si sol·liciteu els comptes d’un municipi on no estigueu empadronades.
Com?
Aquí hi ha una mica més de tela. A continuació us detallem els passos a seguir:
1. Comproveu quin és el nivell de transparència del vostre municipi. I si hi ha o no els pressupostos complets en format treballable al web municipal. Al web de Sant Joan Despí podeu veure què es penjava abans i els documents extres que es van penjar a 2013 després de la pressió ciutadana.
2. Feu difusió de la situació a les xarxes o al carrer amb taules informatives, aconseguiu contactes per presentar la instància i per a seguir treballant-hi quan tingueu els pressupostos.
3. Consulteu periòdicament al Butlletí Oficial Provincial (i paciència que no és fàcil) si s’ha obert el període d’exposició pública del pressupost al vostre ajuntament. Aquí un exemple de l’any passat.
Adreces BOP de les províncies catalanes: Barcelona, Girona, Lleida i Tarragona
També podeu preguntar a l’ajuntament, directament o a algun regidor/a en qui confieu, però la data oficial ha de publicar-se al BOP.
Pressupost 2013 complet de l’ajuntament de Sant Joan Despí
4. Un cop el pressupost estigui exposat a l’ajuntament, aneu-hi i parleu amb l’interventor/a, és el primer pas, és la persona encarregada de dominar la normativa financera i de contractació i supervisar-la. És un càrrec que no depèn del govern municipal, n’ha de ser independent. Podeu trobar-vos amb sorpreses desagradables o agradables. Ja sabeu, qui no arrisca, no pisca.
5. Consulteu el pressupost quan estigui exposat. Cal que dueu llapis i paper o una càmera o mòbil per fotografiar els documents, no cal que ho fotografieu tot: cal que sortiu d’allà amb una idea clara de tots els documents que conformen l’expedient pressupostari complet per poder detallar a la instància quines partides voleu demanar.
6. Completeu la instància. Us oferim l’exemple que vam fer servir als tres municipis i teniu ressaltats en groc els camps que cal modificar. És important que n’ompliu els detalls de quines partides del pressupost voleu havent consultat l’expedient complet al consistori.
7. Imprimiu-la i entreu-la al registre del vostre ajuntament. Podeu fer-ho a nivell individual, un o més, o a nivell col·lectiu si disposeu de NIF. Recolliu-ne alguna fotografia per fer-ne difusió després.
8. Espereu. Quiets? No! Fent pressió. Difoneu la consulta a les xarxes (blocs, twitter, Facebook…), feu taules informatives, assemblees, etc. I no us oblideu contactar amb la premsa, amb la local com a mínim! A nosaltres ens va resultar senzill només cal una explicació de com s’ha dut a terme el procés i adjuntar-hi material gràfic i un contacte per si els interessa i volen més informació.
Exemple de resposta de Sant Joan Despí
9. Quan obtingueu resposta, difoneu-la. No serveix de res si no la fem pública, aquí l’exemple d’@Acampadadespí . Us proposem que esgoteu totes les vies anteriors i a més a més:
– Envieu-nos la info a auditciudadana@gmail.com; auditoriabcn@gmail.com; i a twitter @auditciudadana i @auditoriaBCN
– Informeu a logros15m on ja hi ha registrats els tres municipis de l’any passat. Podeu fer-ho tuitejant amb l’etiqueta #logros15m
10. Mantingueu la pressió durant la resta de l’any, aconseguiu les liquidacions, formeu grups d’estudi… Si un cop passada l’experiència voleu seguir treballant en l’àmbit municipal, nosaltres estarem encantades d’enxarxar-vos amb qui ja ho fa.
Lluitar contra la burocràcia, contra la manca de transparència i la corrupció pot semblar difícil, però només necessita entrenament. Els ajuntament són l’administració més propera i la que millor podem començar a fiscalitzar. Només quan n’aprenguem i comencem a entendre el seu funcionament podrem començar a participar de veritat.