Vallirana ja fa 25 anys que reclama la variant que ha de desviar el trànsit de vehicles de pas pel centre del municipi i millorar així tant la qualitat de vida de la ciutadanaia com l’única via d’accés exempta de peatge a les comarques tarragonines des del Baix Llobregat. La ministra va apuntar ahir que el projecte necessita “reajustos” però que seria possible tirar-lo endavant, tot i que no disposa de cap partida als pressupostos generals de l’Estat
Fa 25 anys que el municipi de Vallirana reclama unes obres que han de servir per millorar la mobilitat i la comunicació del municipi i de la comarca del Baix Llobregat. Des de l’inici de la construcció de la variant el 2004, les obres han estat diverses vegades aturades, la última, a causa de la crisi, el 2011. Amb un cost inicial previst de 172 milions d’euros per un tram de 2,2 km, actualment només queda pendent acabar d’excavar 800 m de túnel per valor de 77 milions.
L‘anunci del PPC d’incloure finalment als pressupostos de l’Estat pel 2014 una dotació a quatre anys de 30 milions d’euros per reprendre les obres de la variant N-340 a Vallirana va ser rebut amb cert escepticisme per l’Ajuntament d’aquest municipi del Baix Llobregat. “Amb aquests diners no es comencen les obres l’any 2014 i s’allarga el final de l’obra més enllà del 2017”. I és que els 30 milions d’euros no és ni la meitat que es necessita per a la finalització de les obres. És per aquest motiu que, segons l’alcaldessa de la localitat Eva Martínez, “sembla una esmena de maquillatge polític de cara a les eleccions generals i municipals 2015 i no una veritable voluntat d’inici de les obres”.
Però ahir la ministra de Foment, Ana Pastor, va declarar que el govern espanyol podria reprendre les obres de la variant de la N-340 a Vallirana aquest any, tot i que els pressupostos generals de l’Estat de 2014 no inclouen cap partida destinada a aquest projecte.
Així ho va explicar la ministra Ana Pastor durant una conferència en el Cercle d’Infraestructures del World Trade Center (WTC) del Port de Barcelona: “La podríem reprendre possiblement en aquest exercici si els reajustaments donen comoditat”. La ministra també va defensar que el govern del PP ha consignat 4.000 milions d’euros en infraestructures a Catalunya en els últims tres exercicis, dels que 1.400 milions s’inclouen en els pressupostos de 2014.
La ministra va ssegurar que Foment podria tirar endavant la variant de Vallirana “si es porten a terme reajustos” en el projecte i quan es disposi dels recursos econòmics necessaris.
L‘única alternativa al peatge de l’AP-7 és travessar el centre de Vallirana, que suporta un trànsit de 30.000 vehicles diaris. Fa vuit anys que es van iniciar les obres per fer una variant de la N340, amb la previsió d’acabar-les el 2007. “Ara tenim un túnel de la vergonya, a mig construir”, es queixava l’alcaldessa de Vallirana Eva Maria Martínez, en declaracions al Punt-Avui al mes de març passat.
El Consell Comarcal del Baix Llobregat també criticava durament la “manca de voluntat política” de l’Estat per acabar una obra que equival a “10 km d’AVE”, i la ciutadania de Vallirana, liderada pel seu consistori, en el marc de la Comissió de Treball per la Variant, s’ha manifestat en repetides ocasions per reivindicar la represa de les obres; la darrera, el dia dels Sants Innocents, amb una inauguració fictícia de la variant.