Josep Rull avança que la Moció de CiU buscarà el suport del Parlament per fer front a unes mesures recentralitzadores del Govern de l’estat, que “eviten la competència” i “impedeixen que l’aeroport i el port siguin competitius”
El grup parlamentari de Convergència i Unió ha entrat al registre del Parlament de Catalunya una Moció, que es debatrà en el proper Ple, per tal de defensar l’aeroport i el port del Prat davant les mesures recentralitzadores del Govern de l’estat, que “eviten la competència” i “impedeixen que aquestes infraestructures siguin competitives, afavorint d’altres”. Josep Rull, diputat de CiU, ha avançat que la Moció que es posarà a votació reclama “deixar sense efecte el fons d’accessibilitat dels ports i un model de gestió individualitzada pels aeroports”. Rull s’ha mostrat confiat en poder assolir “un ampli consens” per a fer front a aquestes iniciatives de l’Estat.
Sobre els aeroports catalans, la Moció de CiU demana realitzar els passos necessaris per “engegar el procés de liberalització del mercat aeroportuari de l’Estat, ara sota monopoli d’AENA, garantint un model de gestió individualitzada de cada aeroport perquè puguin operar en règim de lliure competència”. A més, tal i com ja ha fet la cambra catalana en diverses ocasions i com va demanar la societat civil catalana en l’acte que va reunir més de 150 entitats a l’IESE l’any 2007, es reclama “garantir la presència d’una majoria determinant del Govern de la Generalitat i les institucions catalanes en la gestió de l’aeroport de Barcelona- El Prat”.
En darrer terme, la Moció proposa “desclassificar d’Interès General i traspassar a la Generalitat els aeroports de Girona – Costa Brava, de Reus i de Sabadell, fent possible la gestió individualitzada d’aquests aeroports des dels respectius territoris”.
Aturar el Fons d’accessibilitat
Pel que fa als ports catalans, es demana “deixar sense efecte la proposta del denominat Fons d’accessibilitat/connectivitat, la qual afecta l’autonomia portuària i la lliure competència entre ports, posant en perill el principi d’autofinançament dels ports i la mateixa competitivitat dels operadors privats que hi estan establerts”. Josep Rull ha recordat que la pretensió del Govern espanyol de recaptar el 50% dels beneficis del port de Barcelona per destinar-ho a finançar l’accés a altres ports deficitaris, suposaria que “37 milions d’euros del port de Barcelona anirien a finançar altres ports que li farien la competència”.
És per això que la Moció reivindica “aprofundir en els esmentats principis d’autonomia portuària i de lliure competència entre ports, garantits pel vigent Reial Decret Legislatiu 2/2011, de 5 de setembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de ports de l’Estat i de la Marina Mercant”, així com “garantir el finançament dels accessos als ports a través dels pressupostos generals de l’Estat, sense perjudici de poder arribar a acords de manera individualitzada amb cada port”.