El programa, que incideix en el parc d’habitatges buits, incorpora la constitució de la Taula Local del Dret a l’Habitatge que consensuarà les accions a desenvolupar per promoure el lloguer social

L’alcaldessa de Gavà, Raquel Sánchez, va presentar divendres en roda de premsa el Pla social d’Habitatge, un instrument amb què l’Ajuntament vol potenciar les polítiques municipals d’habitatge des del punt de vista social a través de quatre eixos d’actuació: facilitar l’accés a l’habitatge, evitar la pèrdua de l’habitatge habitual, promoció de la rehabilitació i promoure la convivència veïnal en cas de conflicte. L’alcaldessa va recordar que quan va prendre possessió del càrrec “ja em vaig fixar com a un dels objectius prioritaris abordar les polítiques d’habitatge d’una perspectiva més social, donant una volta més a totes aquelles accions que fins ara hem anat desenvolupant. Les nostres competències i els nostres recursos són limitats però la crisi econòmica està situant moltes famílies en una situació complicada quant a la possibilitat de mantenir o fins i tot accedir a un habitatge i davant d’això cal actuar”.

El Pla Social d’Habitatge té l’objectiu principal afavorir l’ús social dels habitatges buits i evitar-ne que la xifra s’ampliï per processos de desnonament o davant del risc d’execucions hipotecàries. Per això es potenciarà la mediació perquè les famílies afectades puguin continuar residint al seu habitatge amb un lloguer social i es promourà la inclusió dels habitatges buits en una borsa de lloguer a preu assequible.   Per actuar sobre el parc d’habitatges buits, en un primer moment es portaran a terme programes d’inspecció a fi de detectar i comprovar aquells immobles que es troben en situació de permanent desocupació (un període igual o superior a dos anys). A partir d’aquests programes s’elaborarà una relació detallada de pisos buits de la ciutat, amb identificació dels seus propietaris a partir del contrast entre IBI i Padró i la comprovació dels consums de subministraments.   L’Ajuntament s’ha adreçat per escrit a les entitats bancàries sol·licitan que destinin els habitatges buits de que disposen a la borsa d’habitatges socials amb indicacions de les sancions a aplicar. Així es procedirà a inspeccionar els habitatges buits, i s’aplicarà una taxa per aquesta inspecció (aprovada al Ple municipal de juny) que oscil·larà entre els 170 i els 800 euros.

En cas que els habitatges no es destinin a l’ús social, s’aplicaran les sancions que preveu la legislació catalana, que tenen un import entre 3.000 i 900.000 euros.   Segons l’alcaldessa, “l’objectiu no és sancionador si no que ens proposem que els habitatges buits estiguin identificats i mobilitzats, i sobretot, fer un treball amb els titulars i buscar el seu compromís perquè els immobles entrin a formar part del programa de lloguer social”.   Perquè aquestes mesures estiguin coordinades amb tots els agents que tenen a veure amb l‘habitatge el proper mes de setembre es constituirà la Taula Local del Dret a l’Habitatge. Aquesta taula estarà formada per representants dels departaments municipals de Serveis Socials, Economia, Igualtat i Ciutadania i Oficina Local d’Habitatge, de la Generalitat de Catalunya (Ofideute), de la Diputació de Barcelona (SIDH), a més de la PAH,  jutjats, Col·legi d’Advocats, entitats veïnals i socials, i entitats bancàries.¡

Segons Raquel Sánchez, “es tracta de crear un espai de coordinació i de reflexió  perquè entre tots i totes puguin proposar mesures que permetin abordar amb més eficàcia la problemàtica de l’habitatge”.

Les funcions de la Taula seran l’elaboració d’una Guia d’Habitatge, establir consens en la gestió de la Borsa d’Habitatge Social i establir criteris i procediments de selecció de les persones arrendatàries dels habitatges de la borsa d’habitatges socials propietat de les entitats bancàries. A més, serà l’encarregada d’establir convenis per resoldre cassos d’emergència, gestionar el parc d’habitatges de les entitats bancàries i requerir a les propietats que els posin a disposició de l’Oficina Local d’Habitatge pel programa de lloguer.

El Pla Social d’Habitatge també incorpora diferents actuacions que l’Ajuntament fa temps que està desenvolupant per garantir l’accés a l’habitatge, com ara la Borsa de Lloguer. Aquesta borsa està adreçada tant als propietaris que volen posar el seu habitatge al mercat arrendatari (gestionant assegurances de caució i pèrdua de lloguers que ofereix la Generalitat), com a les persones amb pocs recursos que volen accedir a un lloguer social. A aquest darrer col·lectiu es tramiten les ajudes i prestacions a què poden tenir accés, s’estudien les possibilitats de compartir habitatges, i en el cas dels habitatges de l’Agència Catalana de l’Habitatge es gestiona la reducció del 21% del lloguer.

En els processos d’habitatge de protecció oficial, es continua amb el registre únic de sol·licituds per a la compra o el lloguer, es gestiona l’adjudicació i s’acompanya en els processos d’accés.   A banda d’això en situació d’impagaments de subministraments, l’Ajuntament continuarà posant a disposició de les famílies les ajudes socials pertinents perquè puguin tenir garantits els serveis bàsic així com prestacions d’urgència per fer front al pagament del lloguer.   Altre de les línies d’actuació van adreçades a la promoció de la rehabilitació d’habitatges. A partir del setembre, l’Ajuntament destinarà una partida per subvencionar la rehabilitació dels edificis i la instal·lació d’ascensors. Finalment, amb l’objectiu de garantir la convivència veïnal en cas de conflictes, s’articula un servei de mediació i un servei de Suport, a més d’assessorament sobre la Llei de propietat Horitzontal a través de l’Oficina de Drets Civils.

 

Font: elbruguers.cat

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here