La situació de crisi econòmica general i de la cultura en particular, obliga a plantejar molt bé les estratègies de present i futur per garantir la seva pervivència en el temps. I per fer-ho, eines com la pagina web o l’ús de xarxes socials són claus per arribar a nous públics. Aquestes són algunes de les principals conclusions de la jornada que va organitzar aquest divendres a Olesa el Centre d’Estudis Passionarium. Entre les passions convidades, hi havia també la Passió d’Esparreguera
L’activitat despertava l’interès de nombrosos ciutadans implicats sobretot en la vida associativa olesana i en particular en les entitats de cultura popular, i aconseguia reunir representants també de les passions d’Olesa, Esparreguera i Ulldecona a la taula rodona conduïda per el periodista Xavier Grasset.
Lluís Puig, director general de Cultura Popular de la Generalitat de Catalunya, va destacar la importància de que, també en el món de les passions, existeixi un Centre d’Estudis, en aquest cas el Passionarium, que es dediqui a estudiar i promoure la reflexió sobre passat, present i futur de la tradició d’un espectacle com La Passió. Per a Puig, actualment hi ha més cultura popular que mai i això és mèrit de la ciutadania.
Que hi ha més cultura popular a l’accés de qualsevol ciutadà és una realitat incontestable, però alhora un fet que exigeix a totes i cadascuna de les entitats que les promouen a plantejar-se per on passa el seu futur, ja que factors com la manca de relleu generacional, la manca de ressò en grans mitjans de comunicació, o la feroç competència d’altres propostes d’oci, mantenen certa incertesa sobre el seu futur a causa de la davallada de públic dels darrers anys. També és el cas de totes les passions del país, com s’evidenciava a la taula rodona que conduïa el periodista Xavier Grasset i en que hi participava tot el públic present i representants de la passió d’Olesa, Esparreguera i Ulldecona.
Malgrat els dubtes o pors sobre el futur de les passions, tothom coincidia en destacar que una tradició amb 500 anys d’història no desapareixerà. Xavier Grasset apuntava la necessitat de posar en valor l’experiència i transcendència en el temps d’un espectacle com la passió.
Precisament, per arribar a un major nombre de públic i alhora combatre la dificultat de tenir presencia en els grans mitjans de comunicació, el Centre d’Estudis Passionarium va plantejar la necessitat de que les passions apostin fermament per l’ús de la pagina web i les xarxes socials.
Per fer-ho, la jornada d’aquest divendres a Olesa engegava amb una xerrada de Javier Leiva, consultor en continguts online, qui animava als representants de les diferents entitats de cultura popular a explorar, sempre amb un objectiu i estratègia predeterminada, la web i les xarxes com a element de contacte amb un públic sobretot, però no només, jove.
Davant aquesta realitat, Leiva destacava la necessitat de que qualsevol entitat de cultura popular disposi de plana web o blog, i tingui presència en xarxes socials com facebook, twitter, instagram i youtube.
Pilar Puimedón, regidora de cultura de l’Ajuntament d’Olesa, membre de Passionarium, tancava les jornades amb un missatge positiu vers el futur de les passions.
Font: Ajuntament d’Olesa de Montserrat