El president vol disposar d’uns comptes que permetin al Govern invertir en transport públic, segons ha declarat durant la commemoració del 90è aniversari del Metro de Barcelona
El president de la Generalitat, Artur Mas, ha recordat aquest dilluns que inversions “estratègiques” com la connexió entre Barcelona i l’Aeroport del Prat a través de la línia 9 (L9) o l’ampliació dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya a Sabadell i Terrassa depenen que el Govern disposi d’uns pressupostos.
“Aquestes inversions depenen de què la Generalitat tingui un mecanisme de pressupost àgil que li permeti funcionar i destinar alguns recursos més a seguir invertint en el transport públic”, ha sentenciat Mas durant la celebració del 90è aniversari del Metro de Barcelona, que ha tingut lloc al Gran Teatre del Liceu.
Aquestes declaracions se sumen a les del Conseller Santi Vila, que va posar exactament el mateix exemple unes hores abans, per demanar el suport -sobretot d’ERC- als pressupostos de la Generalitat.
90 anys de transport suburbà
La presentadora de l’acte, l’atriu Aina Clotet, ha celebrat que “fa 90 anys d’una revolució subterrània”, i el primer tinent d’alcalde de Barcelona i persident de TMB, Joaquim Forn, ha felicitat personalment al treballadors del Metro més veterà, de 97 anys, present entre el públic.
El primer viatge es va fer el 30 de desembre de 1924 i el servei es va obrir als passatgers al dia següent: el tram inaugural enllaçava les estacions de Catalunya i Lesseps -avui a la L3- i l’operava Gran Metro, una empresa privada que dos anys més tard va trobar un competidor, Metro Transversal, que actualmente és el tram central de la L1,; i l’any 1961 ambdues companuies es van fusionar i van ser municipalitzades.
Aleshores s’inicià la gran expansió del Metro que va donar origen a la xarxa actual, que ara gestiona l’empresa pública Transports Metropolitans de Barcelona (TMB):vuit línies que sumen 102 kilometres i on es fan un milió de viatges al dia.
En els propers mesos hi haurà actes commemoratius: una exposició al vestíbul de l’estació de Diagonal, un llibre sobre la historia del ferrocarril subterrani, i un álbum fotogràfic a càrrec d’empleats de la companya i dels usuaris, entre d’altres activitats.
Font: ACN i Europa Press