Les candidatures d’ICV, EUiA i MES de Molins, Sant Feliu, Pallejà i Sant Vicenç dels Horts proposen ampliar la línia T3 de Tramvia pels quatre municipis. Els objectius es basen en millorar la comunicació d’aquestes ciutats amb una connexió directa. També asseguren que dinamitzarà l’economia i les relacions socials i culturals dels municipis, així com a nivell de sostenibilitat
El projecte pretendrà salvar, també, la barrera natural del riu. Es tracta de 4 municipis veïns que, amb dades del 2012, superen els 107.000 habitants. Actualment, estan connectats amb un servei de busos que, segons Arnau Funes, coordinador comarcal d’ICV; «cal repensar». Consistiria en 9 parades més, que s’estendrien a partir de Sant Feliu Consell Comarcal fins a Pallejà, passant per «punts cèntrics» de Sant Vicenç dels Horts i Molins, segons els alcaldes dels municipis implicats.
Funes remarca que «no és una proposta aïllada, va lligada al model de transport comarcal, públic i sostenible». Assegura que compta amb el suport dels sindicats CCOO i UGT, així com treballadors/es de l’empresa TMB i de la zona afectada. «Hem de pensar quina xarxa de transports volem, apostar per un transport efectiu entre municipis del Baix i no mirar tant cap a Barcelona».
Projectes relacionats: Soterrament i zona 1
La proposta ecosocialista remarca que «s’ha acabat el temps de grans projectes d’infraestructures, i que cal apostar per ciutats més habitables». En aquest sentit, el candidat i alcalde de Sant Feliu, Jordi San José, recorda la importància del soterrament de les vies de Renfe, actualment aprovat, a l’espera de finançament estatal: «Això milloraria la regularitat dels trajectes». Afegeix que el soterrament «és compatible amb el nou projecte d’allargament, inclús coordinable».
San José recorda que l’any 2004 «l’empresa TMB va avalar una proposta semblant d’allargament del Tram, entenem que ara també ho farà, ja que parlem d’un projecte millorat. A més, amb el nou pla ja no caldria fer un transbord a Sant Vicenç dels Horts», com sí es preveia en l’anterior model que, al final, no va tenir lloc.
Per la seva banda, ICV-MES de Molins ha aprofitat per recuperar la reclamació que els municipis de la comarca siguin tots de la zona 1. «No s’entén que per anar de Cornellà a Molins de Rei, en 10 minuts, calgui pagar dues zones, gairebé el doble que una».
Finançament i consens polític
Segons el pare del projecte, Lluís Carrasco, l’executaria la Generalitat. Al ser una proposta, encara no hi ha un pressupost realitzat, malgrat que creu que serà barat. «Les millores que suposa són molt grans en relació al cost», afirma l’ecosocialista. Argumenta que proposa un pagament a través d’un sistema de peatge tou, com la línia de Tram que va fins al Besòs, i que el construís una empresa privada. Afirma que el preu seria similar a fer dues parades més de metro.
Mentre que a Sant Feliu hi ha consens polític pel projecte, a Molins el candidat assegura que, actualment, s’hi oposa CiU. Malgrat això, és optimista; creu que tots els partits d’esquerres s’hi sumaran d’entrada, i els altres deixaran de banda les diferències per un projecte bo per la mobilitat de la comarca, ja que «millora substancialment les possibilitats dels municipis afectats, suposant un transport de tipus amable, molt positiu, pel comerç».
El projecte es realitzaria de cara el 2020, no necessàriament en aquesta legislatura, però ICV recorda que és ara «quan caldrà donar el vistiplau, i començar a treballar en la seva planificació». Recorden, també, que «caldrà fer una reserva urbanística de la zona».