Sota el lema “Fem L’agenda”, representants del món local de les comarques barcelonines van participar dimecres al XXIII Fòrum Local d’Educació, que va abordar temes com les estratègies contra l’abandonament escolar prematur, l’assoliment de l’èxit educatiu des de la proximitat o les responsabilitats dels ajuntaments i l’entorn dins del Servei d’Educació de Catalunya
La presidenta de la Diputació de Barcelona, Mercè Conesa, va inaugurar al costat de la consellera d’Educació de la Generalitat, Meritxell Ruiz, i el diputat d’Educació, Rafael Homet, aquest espai de debat i reflexió que va congregar uns 300 electes i tècnics educatius al Teatre del CCCB.
En la seva intervenció, Mercè Conesa va valorar molt positivament la implicació de la conselleria en aquest fòrum i va reiterar que “hem de treballar conjuntament, Govern i ajuntaments, per elevar el nivell educatiu del país». En la mateixa línia van anar les paraules de Meritxell Ruiz, que va recordar «la importància del municipalisme en educació” i que “la Llei d’Educació de Catalunya assenta les bases per a la cooperació entre els ens locals i el Govern”.
La ponència “La responsabilitat dels ajuntaments i l’entorn dins el Servei d’Educació de Catalunya”, a càrrec del coordinador de l’àmbit no universitari de l’Institut de Ciències de l’Educació de la URV, Josep Bargalló, va encetar la reflexió sobre la coresponsabilitat de les diverses administracions en la garantia del dret de la ciutadania a l’educació i la formació al llarg de la vida.
La taula rodona d’electes posterior a la conferència de Bargalló va donar veu a representants municipals de Manlleu, Sant Boi de Llobregat -de la que en va ser ponent l’alcaldessa de la localitat, Lluïsa Moret-, Badalona, Sant Cugat del Vallès i Sant Feliu de Llobregat, que van explorar els reptes de les polítiques educatives locals en l’horitzó 2020.
L’alcalde de Sant Feliu, Jordi San José, ponent d’aquesta taula rodona de “Reptes dels governs locals en l’horitzó 2020”, va destacar que l’educació “és una prioritat de l’acció de govern d’ICV i EUiA a l’Ajuntament de Sant Feliu des de 1979”. En aquest sentit, va remarcar que els reptes municipals en l’àmbit educatiu inclouen oferir un model pedagògic de qualitat, cobrir la demanda de places en escoles bressol i garantir l’equitat i la igualtat d’oportunitats en l’accés als centres municipals de 0 a 3 anys a través de la tarifació social.
L’alcalde de Sant Feliu també va defensar la “coresponsabilitat” dels ajuntaments en l’educació i la necessitat de treballar al costat de les escoles. Així, va destacar la importància de crear comissions socials de centre per garantir l’equitat i evitar discriminacions, així com la “necessitat de destinar partides pressupostàries” que permetin finançar experiències com els tallers d’estudi assistit, els plans educatius d’entorn o altres iniciatives que contribueixin a millorar l’escolaritat i evitin les diferències entre alumnes, amb l’objectiu de garantir l’educació a tothom, en tant que un dret bàsic de ciutadania.
El diputat d’Educació, Rafael Homet, va cloure el fòrum després d’escoltar, a les taules de debat territorial, les aportacions del professor de sociologia de l’educació de la UVIC, Jordi Collet, i la professora de sociologia de la UAB, Aina Tarabini, acompanyats de representants de l’Ajuntament de Sant Vicenç dels Horts, la Fundació Marianao -de Sant Boi-, l’Ajuntament de Sabadell i la Fundació El Llindar -de Cornellà.