La comissió territorial d’urbanisme de l’Àmbit Metropolità de Barcelona ha aprovat definitivament suprimir del Pla General Metropolità la reserva de sòl per a construir la ‘via cornisa’, que havia de ser una carretera de quatre carrils que pertenia travessar Collserola, afectant directament els municipis de Molins de Rei, Sant Cugat del Vallès i Cerdanyola i que es va projectar el 1976
EL PGM contemplava la reserva de 138 hectàrees al llarg de 15 kilòmetres de longitud per construir aquesta via que havia d’unir l’N-340 des de l’Ordal amb l’N-152 (C-17) que va de Barcelona a Granollers. Els Ajuntaments de Cerdanyola, Sant Cugat i Molins de Rei havien demanat reiteradament l’eliminació definitiva del projecte, inclòs al Pla General Metropolità, a causa de l’impacte que suposava que creués Collserola.
Concretament a Molins de Rei, molts edificis lluïen banderoles contra el Vial de Cornisa als balcons i es va organitzar una caminada reivindicativa per el tram que afectava Molins, liderada per la Plataforma contra el vial de Cornisa de Molins de Rei. A més, els ajuntaments van presentar al·legacions i/o mocions. L’Ajuntament de Molins, malgrat reticències inicials per part de l’equip de govern, es va sumar a la proposta amb el suport de tots els partits del consistori. I aquestes mobilitzacions i posicionaments, van rebre suport d’altres ajuntaments del Baix Llobregat i propers geogràficament, no afectats directament, però que van veure la importància de manifestar-se en contra, com El Papiol i Pallejà.
Finalment, l’assemblea general del Consorci del Parc de Collserola va acordar adherir-se a la petició de l’Ajuntament de Sant Cugat, Cerdanyola i Molins de Rei de modificar el Pla General Metropolità per a la substitució del traçat del Vial de Cornisa i del Vial d’Enllaç. L’objectiu era canviar-ne la qualificació urbanística de manera que fos impossible reactivar el projecte de construcció d’una nova carretera que travessés Collserola.
Els terrenys que estaven reservats passaran a formar part dels espais lliures del Parc de Collserola.
AMPLIADA – L’alcalde de Molins de Rei i regidor d’Urbanisme, Joan Ramon Casals, ha celebrat aquesta notícia “que fa molts anys que esperàvem i que reivindicàvem conjuntament amb els municipis de Sant Cugat i Cerdanyola”. I és que per Casals, aquest era “un projecte absurd, perquè no resolia problemes de mobilitat i, en canvi, trinxava una part important del patrimoni natural de Collserola”.
En la mateixa s’ha expressat el primer tinent d’alcalde, Xavi Paz, qui ha assegurat que “després de molts anys de pressió i de reivindicació els molinencs i molinenques poden estar tranquils perquè Collserola no es tocarà”, i ha afegit que “aquesta decisió és una gran notícia pel nostre patrimoni i per la qualitat de vida dels veïns i veïnes de Molins de Rei”.
La serra de Collserola va ser declarada Parc Natural l’any 2010 per a preservar un espai de gran valor en una zona densament poblada, com és l’àrea metropolitana. Els terrenys que se suprimeixen de la reserva de sòl per a construir el Vial de Cornisa passaran a formar part dels espais lliures del parc.
Font: ANC, collserola.org, Ajuntament de Molins de Rei i la web del Consorci de Collserola