La manifestació per reclamar el soterrament de les vies a Montcada i Reixac va obligar a aturar el servei de Rodalies de Renfe de les línies R2 nord i R11 des de les set de la tarda fins a un quart d’onze de la nit. A aquesta hora, segons va informar Renfe, els Mossos d’Esquadra van autoritzar el restabliment de la circulació. L’alcalde de Sant Feliu, Jordi San José, acompanyat de diferents regidors i regidores de l’Ajuntament, va participar de la manifestació per reclamar el soterrament de la línia de tren al seu pas per aquest municipi. Amb aquest gest, Sant Feliu se solidaritza amb Montcada i fa front comú amb aquesta ciutat del Vallès Occidental per exigir al govern central aquest soterrament de les vies, que la capital del Baix Llobregat porta molts anys reclamant
La manifestació va congregar prop de 3.000 persones que reclamaven el soterrament de la infraestructura mentre clamaven “prou” víctimes mortals. Aquesta situació va provocar retards superiors a les dues hores. La manifestació es va fer després de dos nous atropellaments en les darreres setmanes que eleven a 166 les víctimes pel tren a la ciutat.
L’acte va durar aproximadament una hora, durant la qual es va fer un recorregut per les vies i els passos a nivell de la localitat que va obligar a interrompre la circulació de trens. Un cop acabada la marxa, però, unes desenes de persones es van quedar ocupant les vies, per la qual cosa no es va poder restablir el servei. Aquesta situació es va allargar fins a un quart d’onze de la nit, quan finalment els Mossos d’Esquadra van autoritzar el restabliment. Des de Renfe es va informar que la situació havia provocat retards de més de dues hores i va afectar una trentena de combois.
La manifestació també arribava després que des del Ministeri de Foment es poséssin en contacte amb el govern municipal de Montcada, per informar-los que la primera reunió del grup de treball pel soterrament a la que es va comprometre la ministra en funcions Ana Pastor serà el proper 18 de maig.
L’alcaldessa de la localitat va celebrar aquesta notícia amb “optimisme moderat” però va destacar que s’està avançant. Des de la Plataforma Tracte Just-Soterrament Total, el portaveu Ramon Bueno va assegurar que “Montcada no pot més” i va augurar que el soterrament “està a tocar”.
En representació de diferents formacions polítiques, a l’acte hi van intervenir els diputats al Parlament de Catalunya, Marc Sanglas (Junts pel Sí), Sergio Sanz (Ciutadans), Pol Gibert (PSC), Lluís Rabell (Catalunya Sí Que es Pot) i Santi Rodríguez (PPC). Tots cinc van lloar la lluita de Montcada i Reixac pel soterrament i van mostrar el seu suport i col·laboració per aconseguir el projecte.
La delegació de l’Ajuntament de Sant Feliu va lluir una pancarta on deia: “Sant Feliu amb Montcada pel soterrament”, darrera la qual hi havia l’alcalde, Jordi San José, així com els regidors d’ICV-EUiA, Lídia Muñoz, Cinta Daudé i Manel Leiva; la regidora del PSC, Lourdes Borrell, i el regidor de Ciutadans, Álex Cano.
Una reclamació històrica de Sant Feliu
El soterrament de la via fèrria ha estat una reivindicació històrica a Sant Feliu de Llobregat des de l’any 1980, que es basa fonamentalment en raons de seguretat per a la ciutadania i en la millora de les línies de Rodalies de Barcelona. El projecte constructiu del soterrament està redactat i acabat des del 2009, validat pel Ministeri de Foment i pressupostat en 120,8 milions d’euros.
Al juliol de 2015 l’alcalde va sol·licitar la inclusió del soterrament en el Pla d’Infraestructures, Transport i Vivenda (PITVI) 2012-2024 de l’Estat, planificació que s’havia aprovat un mes abans i on no hi figuren les obres del soterrament de la via fèrria a Sant Feliu.
Font: ACN i Ajuntament de Sant Feliu