Sant Cugat, Molins i Cerdanyola han celebrat una roda de premsa conjunta per valorar la supressió del projecte del Vial de Cornisa, carretera que havia de creuar Collserola
ACN – L’alcaldessa de Sant Cugat del Vallès, Mercè Conesa, i els alcaldes de Cerdanyola del Vallès, Carles Escolà, i Molins de Rei, Joan Ramon Casals, han celebrat la supressió de la reserva de sol per construir el Vial Cornisa, que havia de ser una carretera de quatre carrils que travessava Collserola afectant els tres municipis. Tots tres han posat el triomf contra infraestructura com a exemple de com encarar la lluita contra altres “amenaces” que encara planen sobre el Parc Natural de Collserola.
Els tres batlles han refermat el seu compromís en la preservació de Collserola i han assegurat que s’oposaran a qualsevol infraestructura que suposi una amenaça. D’altra bada, han reclamat millores en la mobilitat i el transport públic superant el model centralitzat en Barcelona.
La comissió territorial d’urbanisme de l’Àmbit Metropolità de Barcelona va aprovar definitivament el passat mes de març suprimir del Pla General Metropolità la reserva de sòl per a construir aquest vial que es va projectar el 1976. EL PGM contemplava la reserva de 138 hectàrees al llarg de 15 kilòmetres de longitud per construir aquesta via que havia d’unir l’N-340 des de l’Ordal amb l’N-152 (C-17) que va de Barcelona a Granollers.
Aquest dimarts, els tres alcaldes han ofert una roda de premsa per expressar la seva satisfacció per haver aconseguit aquesta fita, que han recordat que aquest tràmit es va iniciar amb la petició per part dels tres ajuntaments. De fet, Conesa ha destacat que l’èxit és el resultat d’haver treballat de manera conjunta després de comprovar que quan ho demanaven per separat no s’aconseguia l’objectiu. Tots tres han coincidit en destacar que amb el pas del temps es va veure com aquesta infraestructura ideada el 1976 no era necessària i no s’ajustava al model de sostenibilitat que tots tres defensen. D’altra banda, també han destacat l’afectació sobre el medi natural que hagués suposat una carretera d’aquestes característiques. En aquest sentit, han assegurat que, com han fet amb el Vial Cornisa, continuaran lluitant contra aquelles “amenaces” que encara planen sobre el Parc Natural de Collserola.
Escolà ha situat entre elles el Túnel d’Horta, també planificat al Pla General Metropolità de 1976, i que té oposició a Cerdanyola per l’afectació que els suposaria. L’alcalde ha dit que és cert que el projecte actual no és el que hi havia en un principi, ja que només es contempla com a túnel ferroviari i no per a vehicles, però ha assegurat que és un tema sobre el que s’ha de continuar treballant per tal de trobar alternatives, com podria ser augmentar la capacitat de la R4.
Conesa ha apuntat també a la línia d’alta tensió, que també travessa el Parc de Collserola, o el projecte que contempla recobrir amb bales d’Ecoparc la pedrera Berta. Ha assegurat que seran “bel·ligerants” amb tots aquests projectes que puguin afectar el medi natural i vagin en contra de la preservació del parc. Per últim, tots tres han apuntat que cal millorar la mobilitat de tots aquests municipis que són veïns i que tenen problemes de connexió entre ells.
L’alcalde de Molins de Rei ha fet una crida a repensar la mobilitat superant la mentalitat que defensa un model basat en la connexió amb Barcelona com a punt des d’on es despleguen totes les connexions.