Aquest 14 de juliol es van donar a conèixer els premis de la 18a Biennal de Ceràmica d’Esplugues Angelina Alós, el certamen d’aquestes característiques amb més història de Catalunya i referent a nivell internacional

El jurat d’enguany, que va celebrar la diversitat creativa dels participants, l’han format el periodista i crític d’art Josep Cadena i Catalán, la ceramista i escultora Madola i el ceramista Jordi Serra Moragas. 

El Premi Ciutat d’Esplugues, dotat amb 4.000 euros, va ser per a l’obra Metamorphosis, de la londinenca Irina Razumovskaya. 

L’obra de l’artista, que no va poder assistir al lliurament, va ser escollida “per l’evolució arquitectònica, minimalista i brutalista constada en les peces ceràmiques presentades”. El seu premi el va recollir Claudi de José, president de l’Associació Ceramistes de Catalunya.

El Premi Angelina Alós, de 3.000 euros, va ser per a Niña invisible de la barcelonina Sophie Aguilera Lester, “per la reflexió implícita que suggereix un viatge del subconscient, reflectit en una obra que evoca la infància i el misteri”, va assenyalar el jurat. “Totes les peces que faig tenen aquest punt naïf però amb un fons més obscur”, comentava la seva creadora. “Faig obres molt narratives i aquesta està inspirada en la infància i té un punt de misteri de no saber què hi ha al darrere”, va comentar Aguilera.

El Premi Pujol i Bausis, dotat amb 2.000 euros, se’l va endur Flux, de la barcelonina Ruth Cepedano García, “per la capacitat metafòrica d’un flux que porta cap endavant”, segons l’acta del jurat. La idea de la peça, elaborada amb porcellana amb pasta de paper, “venia de la sensació de quan crees, de l’impuls que hi ha en el procés de la creació, que se t’emporta amb una sensació de fluir i fa que perdis la noció del temps”, comentava l’artista, que habitualment treballa amb formes orgàniques i de reminiscències aquàtiques.

A més dels tres premis, en aquesta edició el jurat també ha concedit una menció honorífica a l’obra O jogo (Nivell II), dels portuguesos Sónia Borga i Vítor Santos, per “l’exploració feta que pot portar a una realitat contemporània, tal vegada efímera”.

Després del lliurament de premis es va inaugurar l’exposició al Museu Can Tinturé, on es van poder veure les peces guanyadores i les seleccionades, una trentena en total. La mostra es podrà veure allà fins al 6 de novembre de 2016.

Un 52% més de participació

Respecte a l’anterior edició, el 2014, la participació en la Biennal de Ceràmica d’Esplugues Angelina Alós ha crescut en un 52%. Enguany, les obres presentades, procedents d’Espanya i de 12 països estrangers (Japó, Turquia, Ucraïna, Portugal…) han estat 232 (respecte a les 146 del 2014), i hi han participat 114 ceramistes (73 al 2014), segons va comentar el 4t tinent d’alcaldia i regidor de Patrimoni Cultural i Turisme, Albert Comellas.

Ceràmica de creació

“La Biennal representa una aposta municipal per la ceràmica de creació”, va comentar l’alcaldessa, Pilar Díaz, qui va recordar que “amb 18 edicions i gairebé 30 anys d’història, porta el nom, des de l’any 1998, d’Angelina Alós, una de les grans ceramistes del segle XX, que va iniciar la seva carrera artística a Esplugues i que va tenir al municipi una escola on es van formar nombrosos ceramistes”. 

A l’acte de lliurament dels premis hi va assistir la filla d’Angelina Alós, Blanca Morales Alós. L’alcaldessa també va comentar que en aquesta edició s’ha avançat la celebració de la Biennal, que normalment té lloc a la tardor, per fer coincidir l’exposició amb la celebració del 47è Congrés de l’Acadèmia Internacional de Ceràmica, que organitza l’Associació Ceramistes de Catalunya, a mitjans de setembre a Barcelona.

La Biennal, organitzada per l’Ajuntament a través dels Museus d’Esplugues (MEL), compta des del 2012 amb el patrocini de les empreses Fiatc Assegurances, Nestlé Espanya i Soler i Sauret.

Font: Ajuntament d’Esplugues de Llobregat

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here