L’Ajuntament de Castelldefels ha iniciat el camí per municipalitzar el servei de neteja, la recollida de residus i la deixalleria a la ciutat. El Ple municipal celebrat el passat 29 de setembre va aprovar inicialment el canvi en la forma de gestió del servei, de manera que serà prestat de forma directa per una empresa municipal, mitjançant un encàrrec de gestió, a partir de l’1 d’abril de 2017.
Aquests serveis seran prestats per l’empresa municipal SAC. Posant fil a l’agulla, el ple també va aprovar dintre de l’expedient de modificació de crèdits, 2,7 milions d’euros per començar a invertir en nova maquinària, i poder disposar-ne el més aviat possible.
“La neteja és una de les preocupacions principals de la ciutadania” –ha dit l’alcaldessa, Candela López, parlant del compromís del govern de la ciutat d’implantar un servei de neteja útil, avantatjós i eficaç- “i aquest govern entoma el repte d’aconseguir que el servei que posarem en marxa estigui a l’alçada de les necessitats i del creixement que està experimentant Castelldefels en els últims anys.”
L’Ajuntament ha optat per la via de la municipalització en base a les conclusions d’un estudi independent que analitzava els punts a favor i en contra de les diferents alternatives des del punt de vista jurídic i la seva viabilitat econòmica. Segons l’estudi, elaborat per la firma auditora i consultora Faura-Casas, la gestió d’un organisme municipal permetrà disposar d’unes eines de gestió més flexibles que les d’una empresa externa i per tant més adequades a les característiques del servei. En l’exposició sobre el canvi del servei que ha fet Ramon Morera, regidor d’Urbanisme i Medi Ambient, ha assenyalat que “Castelldefels és un municipi molt extens i amb casuístiques molt diferents” i ha afegit que “la situació de canvi permanent que viu Castelldefels fa imprescindible que l’Ajuntament tingui el control total del servei de neteja i pugui posar l’accent en temes tan importants per nosaltres com són el medi ambient i el foment de la recollida selectiva.”
Pel que fa a la viabilitat econòmica, l’estudi ha tingut en compte la facturació dels serveis a l’Ajuntament, les despeses de personal, les inversions en equipament i maquinària i els costos de finançament, les despeses de funcionament i les despeses generals. En aquest cas, la facturació del servei a l’Ajuntament estaria exempta d’IVA, això suposaria un estalvi d’uns 3 milions en 10 anys, en el supòsit que el servei es mantingui en el volum de costos d’explotació actuals i que la inversió inicial rondi els 7 milions i, per altra banda, del benefici industrial d’un 4%.
L’Ajuntament vol fer front al procés de canvi del servei teixint complicitats amb la ciutadania a través del diàleg constant, la comunicació fluïda i la transparència. L’alcaldessa ha dit que “aquest es un projecte de ciutat on les aportacions i la implicació de la ciutadania són claus per a l’èxit del procés”, i ha anat un pas més enllà, situant en aquest context la campanya “Estiu Net”, posada en marxa aquest estiu, amb un servei especial a través del Whatsapp per actuar en el punts negres de la ciutat, gràcies a les aportacions ciutadanes.
El regidor d’Urbanisme i Medi Ambient ha esmentat que “igual que la campanya Estiu Net ha estat un èxit de la ciutadania, la municipalització del servei de la neteja serà un èxit quanta més ciutadania i més sectors de la ciutat hi participin”. Amb aquest motiu ja s’han celebrat reunions amb la Federació d’Associacions de Veïns de Castelldefels i amb els treballadors de SERSA, l’empresa que ha estat prestant el servei durant els últims anys. L’Ajuntament subrogarà els treballadors, que passaran a formar part de l’empresa municipal amb les mateixes condicions i situació laboral que tenen ara.
Font: Ajuntament de Castelldefels (elCastell)