La zona blava de la platja, els llums de Nadal, la recollida de residus i la neteja d’edificis municipals són alguns dels contractes fiscalitzats de l’època en que a la localitat baixllobregatina ostentava l’alcaldia el Partit Popular
La Sindicatura de Comptes ha constatat irregularitats en una desena de serveis que l’Ajuntament de Castelldefels va contractar durant l’exercici 2013. Es tracta, principalment, de contractes que es van signar amb procediments incorrectes, serveis prestats amb contractes nuls o caducats, o concursos públics que tenien defectes en els seus requisits i que van ser poc publicitats.
Entre els serveis fiscalitzats i objecte de les irregularitats, segons l’informe de la Sindicatura, hi ha la zona blava de Castelldefels Platja, la contractació i col•locació de les llums de Nadal, el servei de recollida de residus i el de neteja dels edificis municipals.
La Sindicatura ha recomanat a l’Ajuntament que utilitzi un programa informàtic de gestió d’expedients i li ha demanat que planifiqui les contractacions amb antelació, ajustant-se a la normativa.
L’informe de la Sindicatura de Comptes recull l’anàlisi fet en un 76% del total de contractes administratius que l’Ajuntament de Castelldefels va signar l’any 2013, els quals ascendeixen a 100,02 milions d’euros.
De la contractació fiscalitzada, la Sindicatura ha conclòs que hi ha quatre serveis que no es van atorgar amb la modalitat correcte. És el cas de l’adquisició directa de despeses de gas i electricitat per 1,19 milions d’euros, que la Sindicatura rebat i adverteix que s’hagués hagut de fer seguint el Text Refós de la Llei de Contractes del sector públic, de manera que hagués estat necessari el corresponent expedient de contractació.
Tampoc es va seguir el procediment correcte, apunta la Sindicatura, en un encàrrec de gestió que l’Ajuntament va fer a una empresa municipal per a diverses actuacions per 3,15 MEUR, ja que la companyia no tenia regulat que pogués assumir aquests encàrrecs.
D’altra banda, l’informe adverteix que la contractació del lloguer, muntatge i desmuntatge dels llums de Nadal es va fer a través d’un contracte menor de 37.462 euros, quan realment s’hagués hagut de licitar segons recull la Llei de Contractes del sector públic.
Finalment també es qüestiona la compra de 77 ordinadors a un mateix proveïdor per 58.335 euros amb quatre contractes menors. La Sindicatura apunta que aquest fraccionament va ser “indegut”.
Irregularitats als expedients de la zona blava i recollida de residus
D’altra banda, l’informe recull diverses irregularitats en els expedients dels contractes del servei de la zona blava de Castelldefels Platja i en la recollida de residus municipals, neteja viària i deixalleria municipal.
En el primer cas, recorda que l’ordenança municipal per regular l’estacionament es va aprovar després d’haver fet la concessió. Diu que això va “desvirtuar per complert” els paràmetres amb què s’havia fet l’adjudicació, de manera que es va haver d’ajustar el contracte i l’Ajuntament va deixar de cobrar el cànon del primer any i de part del segon, per valor de més de 800.000 euros.
Donada la situació, l’informe conclou que el servei de zona blava s’hagués hagut de licitar de nou.En el cas de la recollida de residus, el contracte tenia un valor de més de 84,5 MEUR, i l’informe assegura que es va tipificar de forma incorrecte com a ‘administratiu especial’, malgrat hauria de ser un contracte ‘de serveis’.
Això el va convertir en nul, explica la Sindicatura, però a data d’octubre de 2016 –quan es tanca l’informe- encara no s’havia licitat de nou el servei, de manera que aquest s’està prestant amb un contracte vençut.
En paral•lel, un altre servei que es va estar prestant a l’Ajuntament l’any 2013 malgrat el contracte no estava en vigor era la neteja dels edificis municipals. Les conclusions de la fiscalització indiquen que es va oferir durant 31 mesos amb el contracte extingit, i que no es va iniciar el nou procés de contractació fins a un any i mig després que finalitzés el contracte anterior.
Finalment, l’informe constata que en diversos anuncis de licitació de l’Ajuntament de Castelldefels no es reflecteixen els requisits de solvència exigits, i apunta que s’incompleix la normativa perquè es fa referència als plecs de clàusules administratives particulars.
Al mateix temps, s’indica que hi ha hagut manca de publicitat en l’adjudicació de tres contractes i que també s’han observat “retards significatius” en la publicació de quatre més.Un cop culminat l’informe, la Sindicatura recomana al consistori que tot allò referent a la contractació administrativa es gestioni a través d’una aplicació informàtica especial que permeti fer el seguiment “acurat” i ajustat a la llei.
Alhora, també l’insta a fer amb més antelació la tramitació de noves licitacions en el cas de renovació de contractes que estiguin a punt d’acabar.
Per últim, recomana al govern que faci amb màxima antelació la previsió de necessitats de material que es poden contractar de forma conjunta per evitar casos com, per exemple, la compra d’ordinadors amb contractes menors fraccionats.
Font: ACN