El Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat ha adjudicat per 531.000 euros, d’acord amb l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), la redacció del projecte constructiu d’integració urbana i millora de la mobilitat de la C-245, al Baix Llobregat
L’empresa guanyadora del concurs ha estat Bac Engineering Consultancy Group, SL & DE SOLA GORI Serveis de Arquitectura i Urbanisme, SL & TECMOSIENA, AIE (UTE).
L’actuació, que millorarà la integració urbana d’aquesta via, consisteix en la construcció d’un carril bus i un carril bici en el traçat de la C-245 que unirà cinc municipis: Castelldefels, Gavà, Viladecans, Sant Boi i Cornellà, on viuen, en total, més de 350.000 persones.
L’obra té una inversió estimada en 20 milions d’euros, que finançaran a parts iguals la Generalitat i el món local, liderat per l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB). El termini de redacció del projecte és de 9 mesos de manera que la previsió és que les obres es puguin licitar l’any que ve.
Per al secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Ricard Font, aquesta actuació s’emmarca en la política del DTES de prioritzar el transport públic a l’entorn metropolità “i com a mesura per millorar la qualitat de l’aire i lluitar contra el canvi climàtic”.
Font ha destacat que amb aquest projecte “permetem que el transport públic guanyi en velocitat comercial i sigui més competitiu”. El secretari també ha posat en valor la col·laboració amb l’AMB, que ha permès “reduir costos i fer viable el projecte”.
“Amb aquesta adjudicació, que celebrem des de l’AMB, estem molt més a prop de millorar el transport públic i la qualitat de vida dels ciutadans que viuen o treballen en aquest eix.
A banda, la implementació del carril bici aportarà seguretat i farà augmentar el trànsit en bicicleta”, ha exposat el vicepresident de Mobilitat i Transport de l’AMB, Antoni Poveda. “Tot plegat, el projecte se suma al nostre objectiu de fomentar els desplaçaments sostenibles i lluitar contra la contaminació atmosfèrica”, ha afegit.
La carretera C-245, paral·lela a la C-32, és un dels eixos vertebradors del Baix Llobregat, atès que permet la connexió de cinc municipis de la comarca amb Barcelona. Presenta trams de molts tipus ja que creua tant nuclis urbans residencials, com àrees industrials i zones en procés de desenvolupament urbanístic.
Corredor potent en transport públic
De trànsit intens, aquest corredor de la C-245 suporta uns 35.000 viatgers en autobús cada dia; en algun tram, s’arriben a registrar més de 600 circulacions d’autobusos diàries, amb més de 40 en hora punta. El nou carril bus permetrà augmentar fins a un 25% la velocitat comercial en els trams urbans, així com guanyar seguretat del trànsit i fiabilitat dels serveis de transport públic.
L’actuació abasta una longitud de 15 quilòmetres i els nous carrils es formaran a partir de l’ampliació de la carretera existent, en alguns trams i, en d’altres, mitjançant la reconfiguració de la calçada actual, la senyalització horitzontal o la instal·lació d’elements d’abalisament com a separadors.
Actualment, la C-245 presenta característiques molt diferenciades al llarg del seu recorregut, amb seccions d’ample variable i configuracions particulars segons els àmbits que travessa. Aquesta via compta amb alguns trams de via ciclista, als quals ara se’ls donarà continuïtat.
Gràcies a l’endegament d’aquest projecte, l’AMB podrà implantar en aquest tram de l’eix viari una nova línia d’autobús d’altes prestacions i ocupació, conegut internacionalment com a Bus Rapid Transit (BRT), que permetrà un 30% més d’ocupació que els actuals i una càrrega/descàrrega de passatgers més ràpida.
L’AMB ha previst una flota de 10 autobusos exprés BRT híbrids, amb una freqüència de pas de 10 minuts. Tenint en compte que la inversió per vehicle es de 480.000 €, la inversió total en el parc mòbil suposarà 4,8 milions d’euros.
Millora de la intermodalitat
El nou projecte afavorirà l’oferta i la competitivitat del transport públic i contribuirà a la millora de la qualitat de l’aire de la regió metropolitana de Barcelona així com a la millora de la intermodalitat.
El carril bus i el carril bici facilitaran la correspondència amb les estacions de Rodalies de Cornellà, Viladecans, Gavà i Castelldefels, i amb la línia L5 del metro i el Trambaix, a Cornellà.
Font: Ajuntament de Castelldefels (elCastell)