La Generalitat fa diverses recomanacions a la població
La Direcció General de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic de la Generalitat ha anunciat que s’han registrat superacions de 160 micrograms per metre cúbic de diòxid de nitrogen (NO2) a diversos punts de mesurament de Barcelona de l’Hospitalet de Llobregat.
La previsió meteorològica dels propers dies indicia que les condicions de dispersió no milloraran, degut a l’anticicló que governa la meteorologia d’aquesta setmana.
És per aquest motiu que correspon la Generalitat ha activat un avís preventiu per contaminació de NO2. Les recomanacions a la població de l’àrea metrooplitana per tal de reduir la contaminació són:
– Realitzar els trajectes a peu o amb bicicleta escollint carrers poc freqüentats pel rrànsit.
– Utilitzar el transport públic.
– Reduir els desplaçaments amb vehicle privat (si és possible, treballar a distància, variar l’horari de feina a canvi de viatjar amb transport públic, treballar en un altre lloc de l’empresa, més a prop de casa…).
– Utilitzar el cotxe compartit.
– Realitzar una conducció eficient (arrencada suau, reduir la velocitat, utilitzar el fre motor, evitar accelerades i frenades brusques, etc).
– En el cas de disposar de diferents vehicles, utilitzar el que tingui les emissions més baixes.
– Regulació de la climatització de les llars, baixant el termostat.
– Assegurar-se del bon funcionament de les calefaccions de combustibles fòssils, llenya, biomassa… evitant-ne purgues i arrancades. Garantir el bon funcionament dels filtres i captadors de cendres de les mateixes.
Ja fa dies, que vinc llegint notícies referides a les recomanacions per contaminació ambiental que carreguen les tintes i la responsabilitat sobre els usuaris del vehicle privat com a mitjà principal de transport.
Altres parlaven fa dies, de prohibir l’accés a la ciutat de Barcelona a vehicles de gasolina matriculats abans del 2000 i dièsel matriculats abans del 2006 i seguint el discurs, es deia que anaven a “premiar” la renovació del vehicle privat amb la gratuïtat de l’ T10 durant uns anys, per a aquell que es decidís a canviar de cotxe.
El tema és bastant més complex i les solucions no poden ser tan simples.
En primer lloc, caldria repensar la concepció centralitzadora de les infraestructures construïdes, que tenen com a inici i final la ciutat de Barcelona. És cert que majoritàriament els desplaçaments diaris, es concentren en aquesta dinàmica, però s’oblida que hi ha un gran nombre de desplaçaments inter-municipals a la nostra comarca, les connexions són inexistents o si més no deficitàries.
En segon lloc, el transport interurbà de la comarca és dolent i car. És dolent, perquè no cobreix les necessitats de mobilitat de la població, ni pel que fa a connexions (i tornaríem parlar de les connexions entre municipis), ni pel que fa a freqüències en alguns municipis de la comarca i és injustament car, perquè la delimitació actual de les zones tarifàries, pensada també des d’una visió concèntrica de la mobilitat, penalitza a qui no resideix a Barcelona o la seva primera corona d’influència.
El tema és moltíssim més complex i abasta diferents disciplines i s’hauria d’abordar en un ampli debat, on els municipi del Baix Llobregat, Vallès Oriental i Occidental i Maresme, generadors tots de la majoria de la mobilitat diària, tinguessin la mateixa veu que la ciutat de Barcelona i el Barcelonès a l’hora de trobar solucions raonables i raonades al problema del transport públic i privat, de l’urbanisme lligat a la mobilitat i de la sostenibilitat ambiental
Per la via de la imposició des de la mateixa visió centralista que ha generat el problema, no trobarem cap sortida que sigui sostenible en el temps.
Alfonso Muñoz
Regidor de l’Ajuntament de Santa Coloma de Cervelló