El director general de Carreteres va mantenir divendres, una reunió a Sant Boi amb les alcaldesses i l’alcalde dels municipis afectats i representants de la Generalitat de Catalunya i la Diputació de Barcelona
Sant Boi va acollir una reunió clau per desencallar les obres de la variant de la C-245. El director general de Carreteras, Jorge Urrecho, es va comprometre a que el Ministeri de Foment reprengui, el pròxim mes d’abril, les obres de connexió de l’autopista C-32 amb el cinturó del Litoral (variant de la C-245), paralitzades des de fa un any i mig.
La intenció del Ministeri de Foment és, segons les seves paraules, que l’obra avanci el més ràpidament possible, sense més paralitzacions i amb les mínimes afectacions possibles en la mobilitat dels municipis afectats.
El responsable del Ministeri de Foment va adoptar aquests compromisos durant la reunió celebrada aquest divendres, dia 24 de febrer, amb les alcaldesses de Sant Boi, Lluïsa Moret; Santa Coloma de Cervelló, Anna Martínez, i Sant Vicenç dels Horts, Mayte Aymerich, i l’alcalde de Torrelles, Ferran Puig.
També hi van assistir el secretari d’Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat de Catalunya, Ricard Font, i el gerent de Serveis d’Infraestructures Viàries i Mobilitat de la Diputació de Barcelona, Vicenç Izquierdo, entre altres responsables de les institucions esmentades.
La represa de les obres serà possible un cop resolta l’aprovació del projecte modificat i la seva disponibilitat pressupostària, després d’un procés administratiu complicat. La modificació del projecte suposarà un increment de 7 milions d’euros sobre el pressupost inicial, passant de 50 a 57 milions d’euros.
Totes les parts van valorar com a molt positiva i necessària la unitat d’acció aconseguida durant els darrers mesos i van mostrar la voluntat que es continuï treballant de manera coordinada.
En la reunió de divendres es van consensuar, entre altres compromisos, un calendari d’execució, mecanismes per reduir la important afectació que les obres han de tenir en la mobilitat i la creació d’una comissió de seguiment i coordinació interinstitucional.
Calendari d’obres i talls de circulació
Les institucions presents van acordar el calendari d’obres i talls de trànsit següents:
—FASE 1. Abril-juny 2017: reinici de les obres i finalització de la fase 1 (actualment interrompuda).
—FASE 2. Juliol-desembre 2017: reobertura de l’accés a Sant Boi des de la carretera C-245 (direcció Cornellà). Tancament a la circulació de vehicles de la sortida a la C-245 des de la BV-2002 a l’alçada de Sant Boi (direcció Viladecans). Obertura al trànsit de la part executada de la nova variant.
—FASE 3. Gener-octubre 2018: fase decisiva de les obres, amb el tall de la circulació a la carretera BV-2002
D’acord amb aquest calendari, els treballs de construcció de la variant haurien de quedar enllestits abans de finalitzar l’any 2018.
Mesures alternatives
Durant la reunió es van fer avenços per consensuar les mesures alternatives necessàries per alleugerir el gran impacte previst sobre la mobilitat dels veïns i les veïnes dels municipis, especialment a principis de 2018 quan es talli la carretera BV-2002. Aquesta via interurbana suporta un trànsit diari de 27.000 vehicles. Per aquest motiu, és important la definició d’unes mesures que minimitzin l’afectació.
Les principals mesures acordades, que s’aniran preparant i executant durant l’any 2017, van ser:
-Adequar la ronda de Sant Ramon de Sant Boi com la principal via alternativa de circulació per sortir des de la ciutat cap a la C-245 en direcció a Viladecans. L’Ajuntament de Sant Boi es va comprometre a fer actuacions provisionals per incrementar la capacitat d’aquesta via (modificació de rotondes, parades d’autobús, parterres, etc).
-Semaforitzar provisionalment la ‘rotonda de les Ovelles’ (BV-2002) i ampliar provisionalment amb un carril addicional de circulació el vial situat entre aquesta rotonda i l’autopista A2 a l’alçada de Sant Vicenç dels Horts (passant de 1+1 a 2+1 carrils). Aquest vial serà la principal via alternativa mentre durin les obres per als vehicles que circulen habitualment per la BV-2002 des dels municipis de Santa Coloma de Cervelló, Torrelles i Sant Vicenç dels Horts. Senyalitzar el tall de la BV-2002 amb la recomanació d’utilitzar aquest vial.
Comissió de seguiment
El Ministeri de Foment, la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Barcelona i els quatre municipis afectats per les obres van acordar la creació d’una comissió de seguiment interinstitucional per coordinar l’execució de les obres i redactar plans de mesures alternatives de mobilitat i transport públic per als mesos en què es duguin a terme.
La comissió celebrarà una primera trobada durant la segona quinzena de març per presentar l’estudi d’afectació en el trànsit elaborat per la Diputació de Barcelona i consensuar els detalls de les mesures alternatives.
Compromís de futur
El Ministeri de Foment i la Diputació de Barcelona conveniaran la realització i el cofinançament d’un projecte comú per desdoblar el ramal de connexió entre la BV-2002 i l’autopista A2 (passant de 1+1 a 2+2 carrils de circulació) i semaforitzar la ‘rotonda de les Ovelles’ de la BV-2002 com a solucions definitives per als embussos que pateix la zona amb independència de les obres que s’executaran ara.
Font: Ajuntament de Sant Vicenç dels Horts