El transport públic metropolità continua guanyant passatge, amb un increment de 14,04 milions de nous viatgers entre el gener i el març del 2017 Creixen notablement els passatgers del servei Nitbus, amb un increment del 5,8% al Baix Llobregat i un 9,7% a Barcelona i el Barcelonès Nord
Entre el gener i el març del 2017, un total de 173,64 milions de viatgers han utilitzat el sistema de transport públic de metro i autobús (gestió directa i indirecta) de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), volum que representa un increment del 8,8% respecte al mateix període del 2016. Aquesta xifra supera el rècord històric de viatgers del transport públic d’un primer trimestre, que es va batre fa 10 anys, l’any 2007, amb un total de 167,14 milions de viatgers.
“Aquest creixement implica que, entre el gener i el març, als transports públics de l’AMB hi hem incorporat fins a 14,04 milions de nous viatgers respecte del mateix període del 2016”, explicava el vicepresident de Mobilitat i Transport de l’AMB, Antoni Poveda.
No obstant això, Poveda va remarcar que cal tenir present que enguany la Setmana Santa s’ha celebrat al mes d’abril (mentre que el 2016 va ser al mes de març) i que l’any 2016, en aquest trimestre, el sistema de transport metropolità va sofrir diverses jornades de reivindicacions laborals. “Tenint en compte aquests factors i considerant calendaris homogenis, l’increment hauria estat de quasi el 4,5%”, va afegir.
Xarxa de metro i autobús de gestió directa (TMB)
Entre el gener i març del 2017, la tendència de l’evolució de viatgers a la xarxa de metro i autobús de TMB ha continuat creixent espectacularment respecte del mateix període de l’any anterior, amb un total de 151,94 milions de viatgers. En conjunt, les línies de gestió directa de bus i metro han guanyat 12,46 milions de nous viatgers, fet que representa un increment del 8,9% respecte del mateix període de l’any passat.
Concretament, la xarxa de metro ha experimentat un increment del passatge del 8,79% respecte al mateix període de l’any anterior. En total, entre el gener i el març del 2017 s’hi van fer 100,94 milions de viatges. En total, el metro va guanyar 8,16 milions de viatgers.
Pel que fa als autobusos regulars de TMB, han experimentat un fort augment del 9,55%. S’han guanyat 4,38 milions de viatgers, amb la qual cosa s’han assolit els 50,21 milions de viatgers durant aquests tres mesos.
“En aquest cas, considerant calendaris homogenis l’increment de viatgers seria del 5% a la xarxa de metro i del 3,7% en els servei d’autobusos de Transports de Barcelona”, apuntava Poveda.
Serveis d’autobús de gestió indirecta (operadors empreses privades)
En el marc d’una certa recuperació de l’activitat econòmica, els serveis de gestió indirecta de l’AMB han tornat a registrar, entre el gener i el març del 2017, un important increment de viatgers del 7,8% respecte al mateix període de l’any anterior. Amb més de 1,57 milions de nous viatgers, i mantenint la tendència a l’alça dels darrers anys, els serveis de gestió indirecta han arribat en total als 21,70 milions de viatgers durant aquests primers tres mesos de l’any.
L’augment s’ha registrat tant en els serveis no integrats tarifàriament (Aerobús i Barcelona City Tour, que han incrementat en un 3%) com en els integrats, que han crescut un 8,2%. “Si considerem calendaris homogenis, sobre tot la Setmana Santa, l’increment d’aquest període seria del 4,2%”, va assenyalar Poveda.
Evolució de viatgers per territoris (gestió indirecta)
Pel que fa als serveis integrats podem destacar:
Els serveis diürns en l’àmbit del Baix Llobregat han tingut un comportament positiu, on tots els serveis han presentat increments destacables, entre el 2,2% i el 36,4% com el servei de l’Hospitalet i el Prat (2,2%), el servei de Castelldefels (5,4%), el servei de l’àmbit de Gavà i Viladecans (6,7%), el servei de l’àmbit de Sant Boi, Sant Joan Despí i Cornellà (8,5%), les línies urbanes de Sant Feliu (10,4%), i el servei de les línies urbanes d’Esplugues i Sant Just (12,7%). També ha crescut la línia 88 del Port de Barcelona, (18,9%) la línia que uneix el Prat amb el polígon industrial Pratenc i la ZAL (36,4%).
El servei diürn del Barcelonès nord ha experimentat un important increment de viatgers del 11,6%, fet que confirma la tendència positiva dels darrers anys.
Els serveis diürns prestats a la ciutat de Barcelona han tingut també resultats positius. El servei Horta-Gràcia ha incrementat els viatgers en un 7,2% i el de Nous Barris, en un 3,2%.
En els serveis nocturns (Nitbus) s’observa un creixement important de passatgers al Baix Llobregat (5,8%) i, encara més important, a Barcelona i el Barcelonès nord (9,7%), xifres que consoliden l’augment continuat de passatge dels darrers anys.
Sobre els serveis no integrats, l’Aerobús manté una tendència de creixement important i millora en un 1,3% els resultats de l’any anterior.
Font: AMB