El conseller Rull va citar diverses obres ubicades al Baix Llobregat, com els accessos ferroviaris i viaris al Port de Barcelona, la connexió de la Ronda Litoral amb la C-32 a Sant Boi de Llobregat, el soterrament de les vies a Sant Feliu de Llobregat, l’accés ferroviari a la T1 de l’Aeroport del Prat, la B-40 a Olesa de Montserrat, el Quart Cinturó al seu pas per Abrera o la Variant de Vallirana, entre d’altres
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, va denunciar el ritme d’execució “ridícul” de les obres de l’Estat a Catalunya.
Durant la roda de premsa posterior a la reunió del Consell Executiu de dimarts, el conseller va presentar el darrer informe sobre l’estat de les obres viàries i ferroviàries compromeses per l’executiu central a Catalunya, algunes de les quals tenen més de 22 anys.
“És esgotador haver de fiscalitzar allò que no depèn de nosaltres perquè el govern espanyol compleixi allò imprescindible per al progrés de la societat catalana”, va sentenciar Rull.
El conseller de Territori va assenyalar els protocols d’inversió en infraestructures Estat-Generalitat signats en el bienni 2005-2006 per mostrar que, mentre el Ministeri de Foment va complir amb el 26% del compromès en la xarxa ferroviària i amb el 31% en la xarxa viària, el Govern va registrar un grau de compliment del 87% i del 69%, respectivament.
Rull va citar el cas dels accessos ferroviaris i viaris al Port de Barcelona i la connexió de la Ronda Litoral amb la C-32 a Sant Boi de Llobregat, projectes inclosos al Pla Delta de l’any 1995.
El titular de Territori va destacar que, en matèria de carreteres, la duplicació de l’N-II entre Maçanet i Sils va començar l’any 2006 i es preveu que acabi al 2019. “Són 13 anys per executar un tram de carretera de 4,7 quilòmetres i 45,3 milions d’euros d’inversió”. Segons recull l’informe del Govern, les obres de l’autovia A-27 entre Valls i Montblanc, que inclou el túnel de Lilla, es van licitar l’any 2008 i encara no han finalitzat. La previsió del Ministeri de Foment és acabar-les l’any 2021. Seran, per tant, nou anys de retard per un tram de 7,3 quilòmetres, segons el document del Govern.
La B-40 està finalitzada en dos trams (Abrera-Olesa de Montserrat i Viladecavalls-Terrassa) però la connexió Olesa-Viladecavalls, que es va reprendre l’any 2016, es preveu que finalitzi l’any 2020. És a dir, hauran calgut 14 anys per acabar els 14 quilòmetres entre Abrera i Terrassa, segons l’informe de la Generalitat.
El ministeri de Foment també va preveure aquest dimarts que el tram entre Abrera i Terrassa del Quart Cinturó estarà acabat el 2019, un termini que el conseller va qualificar com a “insuficient”.
La connexió entre l’A-2 i l’AP-7/B- 30, una actuació de 2,4 quilòmetres inclosa al protocol que Foment va signar amb el Govern l’any 2005, té les obres adjudicades des de l’any 2007, però actualment estan aturades “i la data de posada en servei es va ajornant successivament”, segons l’executiu català. “Aquest és un cas al·lucinant”, va sentenciar Rull durant la roda de premsa.
La variant de Vallirana es va iniciar l’any 2004 i s’ha aturat diverses vegades. La posada en servei d’aquest tram es preveu per a l’any 2019, “el que haurà suposat 15 anys per acabar un tram d’autovia de només 2,4 quilòmetres, amb un ritme d’execució de 160 metres l’any”, segons vadenunciar Rull.
Infraestructures ferroviàries
Pel que fa a actuacions d’alta velocitat ferroviària, el document cita les obres del col·lector Prim de Sagrera, la mateixa estació i la de Sant Andreu Comtal. La primera actuació es preveia licitar l’any 2012 amb un termini d’execució de 13 mesos. Finalment es va licitar l’any 2015. Les obres s’han reprès aquesta setmana -segons va anunciar aquest mateix dimarts el Ministeri- i el termini d’execució del conjunt del projecte i de la seva posada en servei ara és de tres anys.
Per a l’estació de la Sagrera, el conveni original es va signar l’any 2002 i ADIF va adjudicar les obres el 2010, però porten aturades des del 2014. Fins ara, només s’ha executat el 21% i la previsió és reprendre els treballs passat l’estiu. Segons l’informe de Territori i Sostenibilitat, aquestes obres van rebre un finançament extra vinculat a la Disposició Addicional Tercera de l’Estatut de 225 milions d’euros i ADIF ha destinat aquests diners a altres actuacions.
Pel que fa a l’estació de Sant Andreu Comtal, les obres adjudicades l’any 2008 estan en suspensió administrativa.En relació a Rodalies, el document recorda els “compromisos incomplerts dels 4.000 milions d’euros del Pla de Rodalies 2008-2015 (13,5% executat) i dels 306 milions del Pla d’Actuacions Prioritàries 2014-2016 (8% executat)”.
L’informe afegeix el desdoblament de l’R3, els soterraments de vies de Montcada i Reixac, Sant Feliu de Llobregat i l’Hospitalet de Llobregat i l’accés ferroviari a la T1 de l’Aeroport del Prat com a projectes pendents.
L’R3 és una actuació projectada l’any 2001, apunta l’informe: “Setze anys després, no s’ha executat cap quilòmetre de nova via i no s’ha impulsat cap obra”. Dels soterraments, només hi ha un compromís recent de Foment de tirar endavant el de Montcada, que requerirà la redacció de dos nous estudis informatius i dels projectes constructius corresponents. I l’accés ferroviari a la T1 s’hauria d’haver posat en servei l’any 2015, conclou el document.
Pel que fa al Corredor Mediterrani, les actuacions pendents són els accessos ferroviaris i viaris al Port de Barcelona. “Aquestes obres havien de començar l’any 2008 i finalitzar el 2012. Actualment estan aturades, sense que s’hagi licitat cap fase. Les obres de duplicació del tram Vandellòs-Tarragona, encara estan pendents de finalitzar. Van començar l’any 2000 i el darrer anunci de Foment és acabar-les el 2018. Hauran estat 18 anys per fer 44 quilòmetres, amb un ritme d’execució mitjà de dos quilòmetres a l’any”, recull l’informe.
També hi ha l’adaptació de l’ample UIC entre Castelló i Vandellòs i entre Vila-seca i Castellbisbal, unes obres “que porten un retard mínim de 5 anys, amb algunes obres pendents d’inici i altres, de contractació.
Font: ACN