Un total de 510,75 milions de viatgers han utilitzat, entre el gener i el setembre de 2017, el sistema de transport públic de metro i autobús de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), volum que representa un increment del 3,9% respecte al mateix període del 2016
Aquesta xifra torna a superar el rècord històric de viatgers del transport públic dels primers tres trimestres de l’any. El vicepresident de Mobilitat i Transport de l’AMB, Antoni Poveda, ha explicat en un comunicat que aquest creixement implica que s’hi han incorporat fins a 19,18 milions de nous viatgers respecte als mateixos mesos de l’any passat.
“I tot això malgrat que el sistema de transport metropolità ha sofert diverses jornades de reivindicacions laborals i aturades, sobre tot en el primer semestre de l’any”, ha detallat Poveda. Tenint en compte aquests factors i considerant calendaris homogenis, “l’increment de viatgers hauria estat de quasi el 4,7%”, ha afegit.
El vicepresident de Mobilitat i Transport de l’AMB també ha destacat que tot i aquesta tendència a l’alça en els darrers mesos s’ha detectat “un increment de circulació de vehicles en les principals vies d’accés a la metròpolis”.
Un augment de transport privat que “està col·lapsant les vies d’accés a Barcelona i l’entorn metropolità i accentuant la preocupació pels nivells de contaminació atmosfèrica”, ha insistit. En aquest sentit, Poveda ha recordat que a partir de l’1 de desembre començaran les restriccions, en casos d’episodis de contaminació atmosfèrica, per als vehicles més contaminants en la zona de baixes emissions de rondes de Barcelona.
Xarxa de metro i autobús de gestió directa
Entre el gener i el setembre del 2017, la tendència de l’evolució de viatgers en els serveis de TMB, metro i autobús, ha continuat creixent respecte del mateix període de l’any anterior, amb un total de 443,29 milions de viatgers. En conjunt, les línies de gestió directa de bus i metro han guanyat 16,43 milions de nous viatgers, fet que representa un increment del 3,8% respecte del mateix període de l’any passat. La xarxa de metro ha experimentat un increment del passatge del 3,6% respecte al mateix període de l’any anterior. En total, entre el gener i el setembre del 2017, s’hi van fer 291,71 milions de viatges.
El metro va guanyar 10,25 milions de viatgers. Pel que fa als autobusos regulars de TMB, han experimentat un augment del 4,6%. S’han guanyat 6,52 milions de viatgers, fins arribar als 147,22 milions de viatgers durant aquests nou mesos. En aquest cas, considerant calendaris homogenis, l’increment de viatgers seria del 4,3% a la xarxa de metro, i del 5,2% en els servei d’autobusos de Transports de Barcelona.Serveis d’autobús de gestió indirecta
Un altre creixement que han revelat les dades de mobilitat del període gener-setembre 2017, en comparació amb el mateix període de l’any anterior, ha estat el dels serveis de gestió indirecta de l’AMB. Aquests han registrat un increment de viatgers del 4,2%. El que suposa més de 2,74 milions de nous viatges més durant el període gener-setembre de 2016.
En total, d’aquesta manera, els serveis de gestió indirecta, que mantenen la tendència a l’alça dels darrers anys, han arribat a aconseguir, entre els mesos de gener i setembre d’aquest any, més de 67,46 milions de viatges. Amb calendaris homogenis, l’increment hauria estat del 5,4%.
Evolució de viatgers per territoris
Pel que fa als serveis integrats, els serveis diürns en l’àmbit del Baix Llobregat han tingut “un comportament positiu”.
Especialment, el cas de la línia que uneix el Prat de Llobregat amb el Polígon Pratenc i la ZAL (29,4%). La resta, amb excepció del servei de l’Hospitalet i el Prat, que es manté (-0,4%), presenten increments entre el 2,5 i el 5% les línies urbanes de Sant Feliu (2,8%), el servei de l’àmbit de Sant Boi, Sant Joan Despí i Cornellà (3%), el servei de les línies urbanes d’Esplugues i Sant Just (3,2%), el servei de l’àmbit de Gavà i Viladecans (4,5%), i el del servei de Castelldefels (4,6%).
El servei diürn del Barcelonès Nord ha experimentat un increment de viatgers del 6,3%. El mateix servei a la ciutat de Barcelona també ha tingut resultats positius. El servei Horta-Gràcia ha incrementat els viatgers en un 1,0%. i el de Nous Barris, en un 2,6%. La línia del Port de Barcelona ha experimentat un creixement molt més elevat, del 10,6%.
En els serveis nocturns s’observa un creixement molt important de passatges al Baix Llobregat (9,6%) i, encara més important, a Barcelona i el Barcelonès Nord (10,4%).