La caiguda de preus de productes tradicionals com la pastanaga, el nap o el porro ha empès molts pagesos a apostar per la ceba dolça
Gavà, amb prop de cinc milions d’unitats anuals, s’ha consolidat com el principal productor de calçot del Baix Llobregat i un dels més importants de la demarcació de Barcelona.
El president de la Cooperativa Agropecuària de Gavà, Josep Pañella, reconeix que el cultiu del calçot “ha salvat” els pocs pagesos que queden al municipi després que haguessin d’abandonar anys enrere els cultius tradicionals com la pastanaga, el nap, el porro o la xirivia davant les importacions i la baixada de preus.
“El calçot és el que ens ha salvat els últims anys. En 10 anys hem passat de produir uns dos milions de calçots a fregar els cinc i la cosa sembla que va a més”, celebra.
El president de la cooperativa assegura que el calçot “és com la carxofa al Prat o a Sant Boi”, un producte que “està de moda” i que ha donat una segona oportunitat a pagesos que ja estaven a punt de deixar-ho còrrer.
Tot i que no espera que la producció creixi molt més perquè “cada cop hi ha més demanda però també més oferta”, Pañella creu que el calçot garanteix el futur de la pagesia del municipi a mig termini. Tant és així que qui més qui menys ha reservat un espai dels seus camps per conrear calçots.
Una afirmació que es comprova fàcilment fent una passejada pels camps del municipi entre els mesos de novembre i març.Pel que fa als preus, explica que els 8 o 10 cèntims que es paguen actualment de mitjana per unitat “són una mica justos per la feina que porta el calçot” i que moure’s en una forquilla d’entre 10 i 12 cèntims seria un preu òptim. Aquí, tot i reconèixer que “el pagès sempre es queixa del preu”, recorda que l’any passat, per exemple, alguns calçots es van arribar a pagar a tres o quatre cèntims.
Per últim, Pañella destaca que Gavà també s’ha volgut sumar a “la moda del calçot” organitzant aquest dissabte la segona edició del Tast de Calçots a la plaça Major, una cita amb degustacions i concursos, entre d’altres activitats, que volen repetir en anys pròxims per promocionar, com ja es fa amb l’espàrrec, un producte de qualitat i proximitat i, alhora, posar en valor la feina dels pagesos locals.
Font: ACN