Si el 2018 s’iniciava amb una bocanada d’esperança per unir les línies del tramvia a Barcelona amb la mobilització del 20 de gener, dos mesos després, l’esperit il·lusionador es trunca. La idea d’unir el TramBaix i el TramBesòs liderada pel govern de Barcelona en Comú s’ha trobat amb la disconformitat d’ERC amb el pla actualment previst, comprometent seriosament la tirada endavant del projecte.
De fet, aquesta proposta final, que uniria cinc municipis baixllobregatins amb la resta del recorregut de TRAM per la Diagonal de Barcelona, ja havia patit un fre inicial. Per tal de poder aprovar els pressupostos municipals, el govern d’Ada Colau va haver de rebaixar l’ambició del seu pla d’unió als tramvies, imposant el trajecte a preparar entre Glòries i Verdaguer com el prioritari pels propers mesos. Però ni això sembla que sigui una certesa.
Aquesta mateixa setmana s’ha fet un primer test en la comissió d’Ecologia, Urbanisme i Movilitat del consistori i Alfred Bosch, líder del grup barceloní republicà, ja va deixar clar que, tal i com està plantejat fins ara el projecte, Esquerra no s’hi pot sumar. Segons Bosch, “no han presentat un pla de gestió, no sabem què volen, no està especificat” fent referència especial a qui explotarà el servei i a on es destinaran els beneficis.
En una entrevista al diari Ara, Bosch va destacar que no poden votar “bones intencions”. Janet Sanz, la tinenta d’alcaldessa i responsable d’Urbanisme a la capital catalana, va respondre a les demandes del partit independentista etzibant que les preocupacions sobre l’explotació es “podrien resoldre en unes poques setmanes” i ha criticat que el que busqui el líder d’ERC sigui “visibilitat” a un any de les noves eleccions municipals.
De la seva banda, la plataforma Unim els Tramvies ha emès un comunicat demanant “responsabilitat” als polítics per poder activar una demanda històrica que tant Barcelona en Comú com ERC, la CUP i el PSC portaven en els seus programes electorals. A hores d’ara, però, en la votació que es farà el 23 de març només estan assegurats els vots positius de l’equip de govern i els socialistes, sumant 15 regidors dels 21 necessaris. Esquerra ja ha anunciat la seva contrarietat i el partit anticapitalista manté la incògnita. Ciutadans, juntament amb el PP i PDeCAT, es decanta per votar en contra del pla actual dels comuns.
Unim els Tramvies, a través de la seva portaveu María García a una entrevista per a l’agència EFE, va asseverar que “no perden l’esperança” perquè els partis han anat “movent” el seu parer en relació a la unió dels tramvies per l’Avinguda Diagonal de Barcelona. De la mateixa manera, han recalcat que “no pot ser” que l’oposició que diu desitjar la connexió “no faci cap proposta” i ha animat els diferents grups a buscar acords.
D’altra banda, aquest canvi de parer final del grup republicà a la capital catalana sobta, sobretot si es té en compte que al seu programa electoral apuntava que “resta pendent la interconneció del TramBaix i el TramBesòs per maximitzar l’eficiència”. També si busquem als plens dels municipis baixllobregatins afectats (Sant Feliu, Esplugues, Sant Joan, Sant Just i Cornellà) on el grup republicà els darrers anys ha presentat mocions de suport a la connexió del tramvia a Barcelona.
Consultats per elBaix.cat, la secció d’Esquerra Republicana al Baix Llobregat no farà declaracions respecte el debat encara obert. El que sí sabem és que d’aquí una setmana, al ple barceloní del 23 de març, hi ha una gran oportunitat d’iniciar un procés de connexió entre el Baix i el Barcelonés molt més directe i eficient.