Avui dilluns, 19 de març de 2018, l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), l’Ajuntament de Barcelona i l’Ajuntament d’Esplugues han inaugurat el carril bici que connecta Esplugues de Llobregat amb Barcelona. Aquesta nova via ciclable, que supera el gran nus viari de la Ronda de Dalt (B20) i de la B-23, facilita la connexió del Baix Llobregat amb la capital catalana a peu i en bicicleta

L’acte ha anat a càrrec del vicepresident de Mobilitat i Transport de l’AMB, Antoni Poveda i l’alcaldessa d’Esplugues de Llobregat, Pilar Díaz. També hi han assistit la regidora de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, Mercedes Vidal, i el primer tinent d’alcalde i regidor de Mobilitat de l’Ajuntament d’Esplugues de Llobregat, Eduard Sanz.

Aquesta nova via, promoguda i liderada per l’AMB, d’acord amb l’Ajuntament d’Esplugues i l’Ajuntament de Barcelona, té una longitud de 890 metres, amb espais diferenciats per a vianants i per a bicicletes. Aquests es diferencien pels acabats del paviment de formigó, tant en el color (òxid fosc per a les bicicletes i òxid clar per a l’àmbit de vianants) com per la textura (rugós per als vianants i més llis per als ciclistes).

A la part dels vianants, s’han creat petites zones d’estada equipades amb bancs, cadires, papereres i aparcaments de bicicletes. La via també inclou un comptador de bicicletes, que sumarà el nombre de bicicletes que passin cada dia i les que circulen anualment. Tot i que l’amplada és variable, la major part del camí fa 4,5 metres d’amplada.

“És un somni fet realitat, fa cinc dècades que la ciutadania d’Esplugues esperava poder arribar caminant o amb bici a Barcelona, des de la construcció de l’autopista”, ha assegurat Pilar Díaz. “Els conceptes de mobilitat, sostenibilitat, salut i contaminació zero els tenim incoporats a la gestió municipal diària. A Esplugues hem fet els deures, ja que aquesta setmana obrim la continuació d’aquest carril bici per l’avinguda Països Catalans i hem tret a licitació les obres de construcción d’un altre carril bici pel carrer Laureà Miró entre el centre d’Esplugues i Sant Just”, ha afegit l’alcaldessa d’Esplugues.

“Tenim moltes infraestructures per a vehicles, però poques per a vianants i ciclistes, i aquest carril bici és una petita pedra per solucionar aquest dèficit, un pas per fer una àrea metropolitana 100% ciclable. Estic convençut que serà tot un èxit i, fins i tot, es quedarà petit”, ha dit Antoni Poveda, vicepresident de Mobilitat i Transport de l’AMB. “És una bona notícia continuar avançant en connexions metropolitanes amb bici i vianants. A més, ara amb les bicis elèctriques es poden fer desplaçaments més grans”, ha comentat Mercè Vidal, regidora de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona.

Recorregut del carril

Aquest nou camí parteix del carril bici existent a la Diagonal i que actualment s’acaba al Parc Cervantes. Des d’aquest punt i aprofitant el talús del parc al costat de la B-23, transcorre per sota de la Ronda de Dalt, per sobre del ramal d’enllaç entre la B-23 i la mateixa Ronda de Dalt, i per un túnel sota dels diferents enllaços que hi ha entre la ronda i la B-23. Tot, fins a incorporar-se a la vorera de l’avinguda dels Països Catalans d’Esplugues de Llobregat.

Seguretat i il·luminació

Pel que fa a la seguretat, s’ha instal·lat al llarg de tot el traçat les tanques i baranes necessàries per oferir un ús còmode i segur per als vianants i les bicicletes. També s’ha previst d’una bona il·luminació nocturna del camí, amb diferents tipus de fanals i projectors, per tal de garantir l’accessibilitat i la seguretat de les persones usuàries. El pas inferior sota la Ronda de Dalt estarà il·luminat 24 hores.

Ajardinament de la zona

A més, el projecte ha permès millorar qualitativament els espais de les diferents infraestructures viàries, enjardinant bona part dels talussos, murs dels ponts i dels passos inferiors. Sobre la vegetació, s’ha plantat arbrat, arbustives, enfiladisses i praderes, per naturalitzar l’espai.

L’obra, d’acord amb el projecte redactat per l’estudi d’arquitectes Batlle i Roig, ha estat executada per ROGASA i Agrotècnica del Segrià, i ha tingut un cost total de 1.733.333 € (IVA inclòs), dels quals l’AMB ha aportat 300.000 €, l’Ajuntament de Barcelona 1.000.000 € i l’Ajuntament d’Esplugues, 433.333,33 €. A banda, la redacció del projecte i els costos tècnics han anat a càrrec de l’AMB, amb un cost de 174.340,83 euros.

Connexió entre el Baix Llobregat i Barcelona i Bicivia

Aquest nou carril facilitarà la connexió entre el Baix Llobregat i Barcelona. Actualment, els municipis d’Esplugues i Sant Just Desvern estan treballant conjuntament amb l’AMB, per tal d’executar la continuació de l’eix pedalable entre av. Països Catalans, Laureà Miró i la carretera Reial, que és el que finalment permetrà un carril continu entre ambdues comarques.

La xarxa Bicivia

Així mateix, aquest nou carril bici esdevé un tram principal d’un dels eixos de la Bicivia, la xarxa que unirà tota la metròpolis barcelonina amb un potent entramat de carrils bici. Aquesta xarxa Bicivia, dividida en xarxa bàsica i secundària, està vertebrada per nou grans eixos pedalables: quatre de verticals, que travessaran la metròpolis de nord a sud i que es distribuiran seguint el curs fluvial de Llobregat i Besòs; i cinc d’horitzontals, dels quals quatre discorreran per la banda de la costa i un per la zona del Vallès.

Concretament, aquest nou carril bici forma part de l’eix 7 del Bicivia.

La bicicleta, estratègia metropolitana per a la reducció de la contaminació atmosfèrica

La bicicleta exerceix un rol important en l’estratègia metropolitana de millora de la qualitat de l’aire. Per això, des de l’AMB, s’ha situat aquesta tecnologia neta com una de les peces claus —no l’única— del puzle que configura la nova mobilitat metropolitana.

Des de l’AMB, es recorda que l’organisme metropolità disposa d’una línia de finançament per projectar i construir carrils bici als municipis metropolitans, amb l’objectiu de  millorar la connectivitat de les vies pedalables a l’àrea metropolitana de Barcelona.

De moment, s’han disposat de 4 milions d’euros: el 2016, es van subvencionar 24 projectes amb dos milions d’euros, i l’any 2017 es va tornar a obrir una nova línia amb dos milions més d’euros, pendent de resoldre. En aquest sentit, es prioritzen tots aquells projectes que formen part de la xarxa Bicivia, que connectarà, de forma directa i segura, tota la metròpolis.

Font: Ajuntament d’Esplugues

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here