Ahir dimarts va presentar-se a l’ajuntament de Sant Feliu de Llobregat el projecte de procés participatiu que es durà a terme al municipi des d’aquest octubre fins al novembre de l’any 2019 per escollir quin és el Sant Feliu que la població vol després del soterrament de les vies ferroviàries.
La gran transformació de la ciutat
L’encarregada de gestionar el procés participatiu és la cooperativa Raons Públiques, que ja ha treballat en projectes similars anteriorment. Ahir, a la sala de plens de l’ajuntament amb la presència de tots els grups municipals, l’alcalde, Jordi San José, la regidora d’urbanisme Lidia Muñoz, i el regidor de participació ciutadana, Javier Molina, la cooperativa va presentar el seu projecte.
La idea que té el procés és respondre a la pregunta: Quina ciutat volem? I per aconseguir-ho Raons Públiques ha desenvolupat 50 activitats que es duran a terme durant els propers mesos per a fomentar la implicació i l’interès de la ciutadania en el projecte, ja que, el que realment és important és que sigui la població la que participi en la transformació de la ciutat.
L’espai que quedarà lliure un cop finalitzades les obres de soterrament serà de 100.000 metres quadrats. Aquest espai, que com bé han destacat Andrés Martínez i Sonia Polo des de Raons Públiques, equival a 10 Sagrades Families i a 4 colisseus, haurà d’urbanitzar-se a partir de les propostes i decisions que la població implicada hagi proposat. La idea és que el procés finalitzi amb una votació, a partir del document final elaborat per part de la cooperativa a més dels projectes finals, el dia 17 de novembre de 2019. L’espai que surti elegit, assegurava Martínez, volen que “tingui a veure amb la identitat de Sant Feliu” és a dir, “com volem que Sigui Sant Feliu; una ciutat innovadora, una ciutat sostenible, la ciutat de les roses…?”
Les activitats estan organitzades en tres blocs; el primer, el requeriment transversal, el segon, el requeriment d’espai públic, i el tercer, el requeriment d’espai edificat. Per a determinar quines son les peticions, idees i voluntat de la ciutadania es farà intervenció als carrers amb stands informatius, xerrades a les escoles i als barris i el més important, tallers temàtics en diferents punts de la ciutat, on, de manera interactiva i dinàmica tothom podrà aportar la seva opinió. Finalment la cooperativa serà l’encarregada d’elaborar un document definitiu, que, per descomptat, haurà d’acompanyar al document amb els requeriments tècnics elaborat per arquitectes especialitzats.
L’alcalde del municipi, Jordi San José, va detallar en quin moment del projecte del soterrament es trobava la ciutat després del primer pas de gegant que va dur-se a terme el 17 de gener amb la presència a la ciutat del ministre Íñigo de la Serna, seguit de la publicació de la ponència unitària del soterrament el mes de maig. San José va detallar que el pla és que “s’aprovin els requeriments per a que les empreses sàpiguen què és el que vol Sant Feliu” i va assegurar que “serà un procés en el que escoltarem a molta gent”
Javier Molina, regidor de participació ciutadana, va explicar que el procés participatiu comptarà amb quatre etapes; La informativa (que ja va iniciar-se amb xerrades i stands informatius), el procés participatiu en sí, el concurs d’idees i la votació final.
L’estat de la qüestió
La regidora d’Urbanisme, Lidia Muñoz, va ser l’encarregada de contextualitzar en quin punt del projecte es trobava el municipi ara mateix. Es preveu, que les obres durin 47 mesos i que tot el projecte d’urbanització estigui acabat l’any 2030. L’ajuntament, va assegurar Muñoz, ha estat gestionant un seguit de peticions que a transmès a ADIF per a que, mentre duri el procés de soterrament, les condicions de la ciutat segueixin sent les òptimes.
- En primer lloc, el consistori ha assegurat que l’estació provisional (que es traslladarà prop de l’actual pas a nivell) tindrà dues entrades enlloc d’una, i que serà 100% accessible.
- En segon lloc, ha garantit les inspeccions tècniques als edificis per a que no hi hagi cap desperfecte mentre durin les obres. Tant ADIF, com l’Àrea Metropolitana com l’ajuntament realitzaran diferents estudis.
- Ha manifestat la voluntat que s’ocupi la menor quantitat de zona d’aparcament i de mobilitat per part d’ADIF i ha contemplat la possibilitat d’habilitar zones noves per a que l’impacte de cara al dia dia dels ciutadans i ciutadanes sigui el menor.
- Ha assegurat que les sortides d’emergència i de ventiladors quedaran acoblades a les ja existents.
- Finalment, ha presentat el conveni amb l’ATM per l’arribada del Trambaix a més punts del municipi.
Aquest darrer punt, que sembla que ha inquietat a algun dels assistents a l’acte, s’ha assegurat per part de tots els grups municipals que no queda subjecte al procés participatiu, i que per tant, és imponderable, qualsevol urbanització haurà de comptar amb el pas de les vies del tramvia, i “no el posarem a discussió” com ha dit l’alcalde.
Des del govern del consistori han assegurat que tot i el canvi de govern estatal es mantenen els compromisos i que el projecte de soterrament ja forma part dels pressupostos d’ADIF de l’any 2019. També van assegurar l’augment de la freqüència de trens ja que no hi haurà pas a nivell.
El metro; no es te en compte. San José va assegurar que el tema “està en un calaix” i no només per part del consistori, sinó també de la generalitat. És per aquest motiu, que s’aposta plenament pel tramvia, amb la voluntat de d’aconseguir un centre neuràlgic al nou edifici de l’estació on connectin tramvia, trens, i autobusos urbans amb uns recorreguts modificats.
M’interessa! Com participo al Procés Participatiu?
Raons públiques ha habilitat una web santfeliu.cat/decidim on hi ha tota la informació necessària, i el més important, el calendari. El més important per a poder participar-hi es registrar-se, i per a fer-ho caldrà verificar l’empadronament a Sant Feliu de Llobregat. Un cop registrat/da ja es podrà accedir a tota la informació.
El tret de sortida al procés tindrà lloc el proper dijous 3 d’octubre, amb un itinerari participatiu que sortirà des de la plaça de l’Estació.