Es tracta d’un espai de col·laboració entre consistori, docents, famílies, empreses i entitats socials per “assolir l’excel·lència educativa”
Viladecans (Baix Llobregat) exportarà la seva Xarxa d’Innovació Educativa (XIE) a les ciutats de Nantes (França), Tallinn (Estònia), Albergaria-a-velha (Portugal), Halmstad (Suècia) i Poznan (Polònia). A través del programa ON BOARD, finançat per la Unió Europea amb gairebé 600.000 euros, les cinc ciutats replicaran l’espai de col·laboració impulsat per l’Ajuntament de Viladecans on administració, docents, famílies, empreses i entitats locals interactuen i treballen per fomentar projectes innovadors als centres educatius.
L’alcalde del municipi, Carles Ruiz, ha destacat que el fet que la UE hagi seleccionat la XIE per exportar-la a d’altres ciutats és un reconeixement a l’esforç col·lectiu que s’està fent per convertir Viladecans “en un gran espai educatiu”.
Els representants de les cinc ciutats, que des d’ahir treballen a Viladecans en la posada en marxa del projecte, han signat un document on manifesten la seva aposta per l’educació i la innovació educativa i on es concreta el rol que els governs locals han de desenvolupar per transferir la XIE.
Les ciutats ON BOARD comparteixen la voluntat de fomentar la innovació educativa i el convenciment de la necessitat d’implicar els agents locals per tal d’aconseguir uns processos d’aprenentatge “més rics, rellevants i significatius” que tinguin en compte les realitats locals. A més, veuen la XIE com “una eina valuosa per fomentar aquesta col·laboració entre els agents locals i crear un ecosistema d’innovació educativa”.
Durant els dos anys que durarà el projecte, les cinc ciutats hauran de dissenyar i començar a implementar un pla de transferència de la XIA de Viladecans en els seus territoris mitjançant la creació d’un grup d’agents locals (els denominats Grups de Suport Local) on representants de l’administració, docents, famílies, empreses, entitats, i altres actors locals rellevants, participaran en el procés d’adaptació de la XIE als seus contextos locals.
En el cas de Viladecans, la seva participació consistirà en facilitar l’exportació del seu model i d’enriquir-lo amb les singularitats dels que apliquen altres ciutats.
Aposta per l’educació
L’alcalde de Viladecans, Carles Ruiz, ha explicat que la XIE ha estat una de les eines principals que han permès a Viladecans millorar el seu sistema educatiu en els últims 10 anys. Aquí, ha explicat que els resultats educatius dels alumnes del municipi han passat en pocs anys d’estar molt per sota de la mitjana catalana a superar-la amb escreix.
“Que la UE ens hagi escollit per exportar el nostre model és un reconeixement a la feina feta tots aquests anys”. Ruiz ha destacat que l’objectiu de Viladecans és convertir-se “en un gran espai educatiu” on tot sumi per assolir l’excel·lència.
Amb aquest objectiu, l’alcalde ha destacat que un dels projectes que volen impulsar és de convertir els parcs de la ciutat en museus a l’aire lliure. “Al carrer del sol per exemple hem instal·lat elements per entendre el sistema solar”, ha afegit Ruiz.
XIE
Gisela Navarro, regidora d’Innovació, Ocupació i Serveis Generals, destaca que l’essència de la XIE passa per implicar tots els agents possibles del municipi amb un objectiu: aconseguir l’èxit educatiu. Un dels més importants d’integrar són les famílies perquè si un nen o nena assoleix uns coneixements a l’aula que després a casa no pot posar en comú perquè ningú entén el que diu es produeix un trencament que en moltes ocasions desmotiva l’alumne. ”
En tots els projectes integrem a les famílies amb formació perquè si el nen té un codi de joc o aprenentatge que els pares no entenen es produeix un trencament”, puntualitza. També les empreses tenen una gran implicació. Per exemple, el projecte ha aconseguit que unes quaranta siguin cotutores dels projectes d’alumnes dels instituts de la ciutat. Així, si un alumne fa un treball sobre salut, els seus tutors seran metges de l’Hospital de Viladecans i si és sobre tecnologia rebrà l’ajuda d’alguna empresa del parc tecnològic.
Pel que fa als projectes, la regidora explica que n’hi ha de molts tipus. El més gran és el que ha servit per introduir les TIC a les aules. Durant la seva implementació s’ha dotat de tauletes i bones connexions a Internet als centres educatius i d’experts que han anat solucionant els problemes que sorgien.
També se n’han fet de molt allunyats de la tecnologia com un centrat en la gestió de les emocions, que ha consistit en formar educadors i familiars per poder abordar el tractament de les emocions. “Si un nen té un problema emocional és molt difícil que arribi a l’èxit acadèmic”, ha destacat Navarro.
Font: ACN