L’alcaldessa acusa Calvet de bloquejar la connexió: “No ho està posant fàcil”
L’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, ha reivindicat aquest divendres la connexió dels tramvies del Llobregat i del Besòs per la Diagonal com una “oportunitat” per fer una reforma urbana de l’avinguda, que tindria l’objectiu de reduir-ne el trànsit i convertir-la en més verda i agradable per al passeig dels ciutadans. “No pot ser la Diagonal sigui una autopista que travessa la ciutat”, ha dit.
Colau ha considerat “lògic” que la reforma es faci en paral·lel a la unió dels tramvies i ha criticat que el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, estigui bloquejant una mesura que ha dit que és “imprescindible”. “No ho està posant fàcil”, ha indicat Colau, després d’apuntar que amb Josep Rull tenien més sintonia pel que fa al projecte.
En una trobada organitzada pel Col·legi d’Enginyers de Camins, Canals i Ports de Catalunya, l’alcaldessa de Barcelona ha assenyalat que tant la reforma de la Diagonal com la connexió dels podrien estar acabades en sis anys i ha defensat la reforma de l’avinguda com la “punta de llança” per passar “del gris al verd” a tota la ciutat. Colau ha lamentat que l’acord del ple per fer la connexió dels tramvies hagi arribat al final del mandat per “partidisme”.
Un cop assolit l’aval del ple a la iniciativa, ha demanat al Govern que “compleixi els compromisos” pel que fa al tramvia. “Veig que en Josep Rull ho tenia molt clar i amb en Damià Calvet està costant molt més”, ha apuntat. L’alcaldessa ha reiterat la seva aposta per la unió dels tramvies: “És viable, imprescindible i no és una proposta d’un partit o d’un altre, és una demanda de la ciutadania”, ha dit, abans de descartar l’opció de fer la unió amb un autobús elèctric. “No té cap tipus de comparació ni pel que fa a la capacitat de càrrega, ni a la velocitat ni a l’eficàcia”, ha subratllat.
A favor d’una taxa al comerç electrònic
Durant la seva intervenció, Colau ha defensat que les empreses de comerç electrònic haurien de pagar una taxa si fan ús de l’espai públic. Amb tot, ha dit que aquesta taxa no pot servir “perquè facin el que vulguin” i que, per tant, s’ha de treballar amb les empreses perquè no augmentin els trajectes. “No es tracta que cada empresa faci el que vulgui, ha d’haver una solució conjunta”, ha remarcat. Colau tampoc ha descartat la possibilitat d’establir un peatge urbà a la ciutat.
Amb tot, ha dit que primer s’haurà d’avaluar l’impacte de la zona de baixes emissions que s’implementarà a partir del 2020. Ha defensat, però, que es revisi el sistema de finançament del transport públic perquè ha considerat que el que no pot ser és que s’hagin “d’inventar mesures” com el peatge urbà per finançar-lo.
Transport públic gratuït, una mesura poc “seriosa”
A causa de la manca de finançament del transport públic, l’alcaldessa ha apuntat que mesures com la gratuïtat del transport públic que han plantejat alguns candidats no són “serioses”. “Mesures d’incentiu sí, però de forma seriosa”, ha dit després de recordar que “qualsevol mesura després s’ha de finançar”. Colau també ha defensat les superilles i el desplegament de la xarxa de carril bici impulsats durant el seu mandat.
Ha reivindicat les superilles perquè “recuperen la ciutat per a les persones” i són “bones per al comerç” i ha destacat que ara els carrils bici siguin una “xarxa” que permet moure’s per tota la ciutat. Més capacitat de decisió al port i l’aeroport L’alcaldessa ha reivindicat que la ciutat hauria de tenir més presència i capacitat de decisió a les infraestructures que l’afecten, especialment al port i l’aeroport. Colau ha destacat que durant el seu mandat ha millorat la relació entre la ciutat i el port i ha subratllat que “el port ciutat ha de ser més ciutat”.
Sobre l’augment del nombre de creueristes, l’alcaldessa ha dit que el Port s’ha compromès a fer “estudis seriosos” sobre l’impacte que suposen i ha defensat que les grans arribades de creuers han de tenir un límit. Malgrat dir que l’expressió “plaga de llagostes” utilitzada per la regidora de Ciutat Vella, Gala Pin, en referència als creueristes va ser “massa contundent”, Colau ha assenyalat que “les visites han de ser sostenibles, ordenades i compatibles amb la vida dels veïns”.
Critica les “promeses incomplertes” de SánchezColau ha criticat el president del govern espanyol, Pedro Sánchez, per haver “incomplert” promeses que l’havia fet durant la reunió que van tenir quan es va celebrar el consell de ministres a Barcelona. L’alcaldessa ha lamentat que no hagi regulat els preus del lloguer i que no s’hagi convocat la Comissió Bilateral Barcelona-Estat.
L’alcaldessa també ha criticat els “compromisos aturats” de l’Estat amb la ciutat i la seva àrea metropolitana. Rodalies n’és un exemple, segons Colau, que ha dit que és una “qüestió clau” per reduir el trànsit que entra a Barcelona. Davant de les “promeses incomplertes” de Sánchez, ha defensat que l’ambició de la seva organització, En Comú Podem a nivell estatal, és “estar al govern de l’Estat”.
Les infraestructures al servei dels “reptes de ciutat”
Colau ha dit que les infraestructures s’han de posar al servei dels “reptes de ciutat”, que ha considerat que són la cohesió social, el canvi climàtic i la dimensió metropolitana. Ha denunciat els “contractes irresponsables i mal fets” que s’han fet pel que fa a les infraestructures i ha recordat que l’estació de la Sagrera és encara una “ferida oberta” a la ciutat.
A més, ha reivindicat que qualsevol infraestructura que es plantegi ha de tenir en compte l’habitatge com a “qüestió central”. “Qualsevol transformació de la ciutat ha de tenir en compte que generi habitatge assequible”, ha remarcat Colau.
Font: ACN