El Centre de Formació Professional d’Automoció de Martorell (Baix Llobregat) aspira a acollir fins a 1.500 alumnes diaris a partir del 2020, quan està previst que entri en ple funcionament. Així ho han explicat aquest dilluns al migdia els consellers de Treball, Chakir El Homrani, i el conseller d’Educació, Josep Bargalló, en una visita a les instal·lacions, que ara només ofereix cursos del SOC per a aturats.
Els plecs de la licitació per a la gestió del centre –que segons els consellers disposarà d’una oferta “molt àmplia” de cursos, tant d’FP de grau mig i superior fins a la formació per a desocupats- ja estan a punt i es publicaran en breu, amb l’objectiu que el concurs quedi resolt en uns dos mesos. D’entre els aspirants a gestionar l’escola, s’hi troben grans grups de l’automoció.
El conseller de Treball, Chakir El Homrani, ha destacat que el Centre d’FP d’Automoció ha de ser un element que ajudi a la competitivitat al sector de l’automoció, que ha definit com “un dels eixos industrials més importants del país” i s’adapti als nous reptes, com la indústria 4.0, els vehicles elèctrics i l’autoconducció. Així mateix, ha afirmat que també ha de servir per “donar resposta” a les demandes de les empreses amb “personal qualificat i amb capacitat per requalificar-se”.
Per la seva banda, el conseller d’Educació, Josep Bargalló, ha admès que ara el rendiment del centre es “baix” i “sostingut” però que a partir d’ara fins al setembre del 2020 el nombre d’alumnes es començarà a incrementar gradualment, ja que hi ha empreses d’automoció que tenen els seus propis centres i es traslladaran a Martorell, on en el mateix espai s’oferirà una FP reglada.
En aquest sentit, ha defensat que més a llarg termini el centre “tindrà problemes perquè hi haurà més demanda que la capacitat que té”. Bargalló també ha comentat que el centre és l’exemple “més evident” i “inicialment més potent” de la formació professional integral que s’oferirà a les instal·lacions i que al mateix temps anirà lligada als indicadors europeus amb l’ensenyament reglat inicial i ocupacional, ha dit. A més, ha expressat la seva satisfacció perquè el SOC hagi posat en marxa el procés de licitació per gestionar el centre.
Està previst que els plecs es donin a conèixer en breu i que la gestió quedi adjudicada en uns dos mesos, segons han explicat fonts de la Generalitat. Segons el conseller, d’entre els aspectes que hauran de tenir en compte els aspirants, és com gestionar la mobilitat dels alumnes fins al centre, tenint en compte que molts joves seran menors d’edat i encara no tindran carnet de conduir.
El passat 9 d’abril, el Govern va aprovar al Consell Executiu perquè el gestor del centre fos un “operador integral de formació” a través d’una licitació pública. D’aquesta manera, es va desencallar l’impuls del centre, que des de fa anys funciona a un ritme molt inferior del previst per diferents desacords a l’administració. Fins i tot, l’Ajuntament de Martorell va enviar un requeriment al Govern el mes de febrer per reclamar el retorn dels terrenys on hi ha les instal·lacions.
A banda, l’acord també preveu la creació d’un òrgan de seguiment de l’execució del contracte amb representants de la Generalitat i de tots els agents econòmics (CCOO, UGT, Foment, PIMEC i el Clúster de la Indústria de l’Automoció de Catalunya), i un representant de l’Ajuntament de Martorell.Anteriorment, la poca activitat del centre també havia aixecat les crítiques del Clúster de la Indústria d’Automoció de Catalunya (CIAC) en considerar que el centre “s’havia desvirtuat totalment”, segons el seu president, Josep Maria Vall, fet que l’havia portat a buscar “alternatives”.
Font: ACN