El Govern i les administracions de Barcelona i l’àrea metropolitana han constatat en una reunió aquest dilluns la necessitat d’accelerar les mesures contra la contaminació
Calvet: “Seguirem treballant per millorar la qualitat de l’aire amb mesures com l’ampliació de les zones de baixes emissions més enllà l’àrea intrarondes de Barcelona”
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha explicat aquest dilluns que les administracions implicades en la qualitat de l’aire de la conurbació de Barcelona, l’Àmbit-40, estan treballant intensament i “seguirem treballant per millorar la qualitat de l’aire amb mesures com l’ampliació de les zones de baixes emissions, que se sumarien a la Zona de Baixes Emissions de l’àrea intrarondes de Barcelona” que ha d’entrar en vigor a partir del gener de 2020, i que permetrà treure de la circulació d’aquesta àrea fins a 124.000 vehicles que no disposen de distintiu ambiental de la Dirección General de Tráfico.
Una ampliació, més enllà de la zona d’intrarondes, que es gestionarà a través de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, per als municipis de l’AMB i que comptarà amb el suport de l’ATM per a la resta de municipis de l’Àmbit-40.
Així ho ha explicat el conseller després de la trobada que ha mantingut amb representants dels municipis de l’Àmbit-40, dels consells comarcals del Vallès Oriental i Occidental i del Baix Llobregat, de la Diputació de Barcelona, de l’AMB, de l’ATM, del Servei Català de Trànsit, del Port de Barcelona i de l’aeroport de Barcelona Josep Tarradellas-El Prat, i de la Delegació del Govern de l’Estat a Catalunya. Tots han analitzat la decisió de la Comissió Europea de dur Espanya davant del Tribunal de Justícia de la UE pels incompliments dels límits legislats del contaminant diòxid de nitrogen (NO2).
Acceleració de les mesures
Calvet ha exposat que, davant l’expedient de la Comissió Europea “hem anat acreditant periòdicament a Europa una millora de la qualitat de l’aire, passant de 17 estacions que incomplien els límits d’òxids de nitrogen el 2010, a dues el 2018” i s’ha mostrat confiat que, “el gener de 2021, quan, previsiblement situem la sentència, ja estarem complint els paràmetres en aquesta àrea. Aquest és el nostre full de ruta”.
Un compliment que serà possible gràcies a l’acceleració de les mesures previstes per fer front a la contaminació com la reducció dels terminis d’implantació dels carrils BUS a la B-23 i a la C-245, “pendents d’una signatura entre el Departament de Territori i Sostenibilitat i Foment, que ha de traspassar la infraestructura i la dotació econòmica per al seu manteniment i que m’atreveixo a dir que estaran en marxa abans de finals d’any”.
També s’ha parlat de la tarificació de l’aparcament en funció de les emissions dels vehicles, de l’increment del transport públic i de la redacció del Pla de Mobilitat i del Pla Director d’Infraestructures, que redundaran en la millora de la qualitat de l’aire, a més de la transformació de la xarxa viària d’altes prestacions.
L’eurovinyeta per gestionar la mobilitat
El conseller ha explicat que el Govern de la Generalitat està treballant en una gestió diferent dels peatges i en un model de gestió basat en la Directiva de l’eurovinyeta. Calvet considera que “hi ha d’haver una tarifa plana, que ha de revertir en el finançament del transport públic, l’ambientalització de les flotes de vehicles i el manteniment de les vies ràpides”.
Justament aquesta setmana el grup de treball sobre el Sistema Integrat de Vies d’Altes Prestacions de Peatges, creat a instàncies del Parlament, celebrarà la darrera sessió i farà públics “els principis inspiradors de l’eurovinyeta a Catalunya, que han de permetre gestionar millor la mobilitat i millorar la qualitat de l’aire que respirem”, ha avançat.
També en el marc de la reunió, el Port de Barcelona ha avançat les línies mestres del seu projecte d’electrificació de les instal·lacions i l‘aeroport de Barcelona, per la seva part, ha explicat que diferents mesures per millorar els efectes del trànsit rodat que genera l’activitat aeroportuària.
Pel que fa al Govern de l’Estat, Calvet ha explicat que va parlar amb la ministra de Transició Ecològica, Teresa Ribera, amb qui ha compartit la voluntat de treballar conjuntament, i amb qui es reunirà “en les pròximes setmanes per exposar la feina que estem fent i la que els correspon fer”.
En aquest sentit, a la reunió s’ha constatat la necessitat que el Govern de l’Estat aporti més finançament per al transport públic; aposti decididament per millorar Rodalies i impulsi mesures legislatives i fiscals “com deixar de bonificar el vehicles dièsel”.
Finalment el conseller també ha anunciat que el pròxim 4 de setembre es celebrarà la propera Taula de la Qualitat de l’Aire de Barcelona.
Font: govern.cat