La nova instal·lació es troba a l’Avinguda de Barcelona 81 i ofereix 88 places d’aparcament, una part per a usuaris Bicibox i l’altra per a veïns del municipi
L’AMB ha posat en marxa a Sant Joan Despí el primer local comercial metropolità d’aparcament segur de gran capacitat de bicicletes, aprofitant uns baixos en desús. Aquest nou servei metropolità se suma al que es va inaugurar el passat mes de juny a Gavà, amb un format diferent, d’estructura metàl·lica, i segueix el mateix criteri d’ús: és gratuït i forma part del Bicibox, el servei públic d’aparcament segur de bicicletes de l’AMB.
Concretament, el local està ubicat a l’avinguda Barcelona, 81 de Sant Joan Despí. Per fer-ho possible, l’AMB ha signat un conveni de col·laboració entre l’AMB i la societat ADSA (Aparcaments Despí SA), propietària del local. Com a tret característic diferencial, a banda d’ocupar un local comercial, destaca l’ús mixte del servei, que ofereix places d’aparcament tant als usuaris Bicibox, seguint les condicions del servei, com als veïns del municipi, servint com un pàrquing públic de bicicletes gestionat per ADSA.
“S’ha d’estudiar la possibilitat d’aprofitar locals comercials o baixos que no es facin servir, per ampliar i instal·lar aquest servei a d’altres municipis metropolitans”, ha exposat el vicepresident de Mobilitat i Transport de l’AMB i alcalde de Sant Joan Despí, Antoni Poveda. “Juntament amb el de Gavà, aquests nous formats d’aparcament de gran capacitat suposen un important pas en endavant per generalitzar l’ús diari de la bicicleta entre la ciutadania i facilitar massivament l’aparcament de la bicicleta particular”, ha afegit Poveda.
Distribució del local
El local està internament dividit en tres grans zones. La primera, és una zona d’accés, amb la porta exterior i passadissos. Aquesta zona també inclou un racó mecànic, amb una columna d’eines i una bomba per inflar rodes.
Hi ha una segona zona, dedicada a l’aparcament de bicicletes d’usuaris del servei Bicibox, una zona que està marcada en color blau i que compta amb 42 places. Aquesta es regeix segons el Reglament vigent del servei Bicibox.
Finalment, també hi ha una zona dedicada a l’aparcament de bicicletes propietat de residents a Sant Joan Despí, amb 46 places. En aquest cas, els vehicles aparcats en aquesta zona es regiran per la normativa d’ADSA i només en podran fer ús els residents/ciutadans del municipi.
També disposa de càmera de seguretat 24 hores, associada a l’empresa de seguretat corresponent, i coordinada amb la Policia Municipal i amb l’empresa gestora del servei.
Expansió dels aparcaments metropolitans de gran capacitat associats al Bicibox
Aquest nou servei que s’activa a Sant Joan Despí i que s’ha activat també prèviament a Gavà, sorgeix de l’alta demanda del servei Bicibox actual (que es limitava a mòduls de 7 o 14 places), per donar resposta a la demanda a l’alça i també per seguir potenciant i facilitant l’ús de la bicicleta com a transport diari. En aquest sentit, l’objectiu de l’AMB és expandir properament aquest nou sistema de Bicibox de gran capacitat als diferents municipis metropolitans.
Un altre recinte d’aquestes característiques és l’aparcament de gran capacitat que s’està construint al costat de l’estació FGC de Sant Cugat del Vallès, que estarà enllestit previsiblement aquesta tardor. Inicialment disposarà de quasi un centenar de places, però en un futur es podrà ampliar fins a les 150. Ha estat possible gràcies a un conveni de col·laboració entre l’Ajuntament de Sant Cugat del Vallès i l’AMB. L’Ajuntament executa l’aparcament i l’AMB el gestionarà mitjançant el servei Bicibox.
A banda dels aparcaments de Gavà i Sant Cugat del Vallès, l’AMB també ha dissenyat, gràcies a un conveni amb TMB, un model diferent més d’aparcaments de gran capacitat que s’integraran al servei Bicibox per posar en estacions de metro. En aquest cas, l’objectiu és per fomentar la intermodalitat metro/bicicleta
Sobre els aparcaments segurs de bicicletes dins d’estacions de metro, properament està previst inaugurar 3 aparcaments de 40-50 places a dins de les estacions de metro de Pompeu Fabra (L2), Mercabarna (L9) i Parc Logístic (L9). Així mateix, durant els propers mesos es treballarà en projectes a d’altres estacions de metro i tren.
Segons el sondeig encarregat per l’AMB al Gabinet d’Estudis Socials i Opinió Pública (GESOP) sobre la bicicleta a la primavera 2019, més del 60% dels residents metropolitans enquestats pel darrer estudi valora molt bé o bé l’actuació de les administracions a l’hora d’impulsar l’ús diari de la bicicleta. Entre els joves (16-29 anys), aquesta xifra creix fins al 70%.
Igualment, segons l’estudi de GESOP, i analitzant quines infraestructures o serveis troba a faltar la ciutadania per facilitar l’ús diari de la bicicleta, el 25,1% dels entrevistats apunta a la construcció de més carrils bici. I el 7,9% assenyalen els aparcaments de bicicletes. Aquestes xifres pugen al 35,8% i al 13,7%, respectivament, en el cas dels usuaris de bicicleta. Aquests dos ítems, que encapçalen el rànquing, encaixen amb l’estratègia metropolitana de la bicicleta, i amb els dos grans objectius prioritaris de l’AMB: el desenvolupament de la Bicivia (xarxa metropolitana de carrils bici) i la creació de més aparcaments de bicis (Bicibox).
Font: Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB)