“Hem convertit un hotel en un entorn de salut en un temps rècord; en quatre dies, literalment, quatre dies”, recalca Lali Ruiz, metgessa de família al capdavant de l”Hotel Salut’ per atendre pacients amb coronavirus a l’Hesperia de Sant Joan Despí
La doctora Ruiz destaca que han “desvestit” habitacions preparades per a turistes o hostes, n’han empaquetat i emmagatzemat el material per no embrutar-lo i l’han substituït per equipament sanitari. “Hem convertit l’hotel, planta a planta, en un hospital o en un entorn sanitari”, diu. Professionals de la primària atenen ara una cinquantena de pacients amb covid-19 en tres plantes i es preparen per obrir set de les vuit que té l’hotel si acaba sent necessari.
Un dels enginys dels quals se sent més satisfeta aquesta metgessa de família és el de les tauletes de nit fora al passadís, al costat de cada porta. Treballadors de la cuina de l’Hospital Moisès Broggi -centre que, situat a pocs metres, és el de referència a nivell logístic per a aquest dispositiu- deixen el menjar de cada àpat sobre la tauleta i truquen a la porta perquè el pacient el reculli. És la manera que han ideat per evitar al màxim el risc dels professionals i no haver d’utilitzar equips de protecció (EPI), en un context en què en falten, per entrar a dins de l’habitació per aquest motiu.
Com servir les dietes és només un dels molts reptes que han hagut de resoldre aquests darrers dies, així com generar circuits nous de bugaderia i de residus i crear dinàmiques de treball en un entorn que no és l’habitual. La suite que hi ha a cada planta s’ha convertit en l’àrea logística dels professionals: una de les habitacions la mantenen com a espai net, per canviar-se i fer de magatzem, i l’altra com a part bruta, mentre que, en el saló, hi han instal·lat els ordinadors.
És una feina d’equip de la qual la responsable del dispositiu està molt orgullosa. “Ha estat un treball d’assaig-error en què cadascú ha aportat el seu granet de sorra. Una de les infermeres, la Laura, té molta experiència en l’entorn residencial, que potser és el que més s’aproxima a aquest dispositiu. Un administratiu que és informàtic ens ha donat eines de treball col·laboratiu. Qualsevol idea que hem pensat que era bona l’hem posat en marxa i si no ha funcionat n’hem buscat una altra”, destaca la doctora Ruiz en una entrevista amb l’ACN.
Uns deu ingressos de pacients per dia
Aquest equipament del programa ‘Hotel Salut’ -coordinat pel Servei Català de la Salut (CatSalut)- atén una cinquantena de pacients, una quinzena per planta. Cada dia ingressen deu o més pacients i l’obertura d’una quarta planta és imminent. “Estem preparats per utilitzar set de les vuit plantes de l’hotel”, avança la doctora Ruiz. L’equip va començar amb un metge, una infermera, un auxiliar i un administratiu i el van ampliant a mesura que habiliten plantes.
Les persones que atenen en aquest hotel són pacients amb infecció respiratòria per covid-19 derivats des dels hospitals o l’atenció primària i que no poden completar a casa l’aïllament per motius diversos, com no tenir una llar en les condicions per fer-ho o perquè conviuen amb persones grans, immunodeprimides o altres en un estat de salut vulnerable. Un treballador social comprova aquesta situació. També són pacients que han de completar el tractament o necessiten alguns dies més d’observació.
Molts dels pacients que arriben es troben “molt angoixats”, assenyala Ruiz, encara que es trobin a la recta final de la malaltia covid-19. “Porten molts dies sense veure la família”, constata.
La visió de la primària en un hotel
L’administratiu fa una primera acollida als pacients i els dona una sèrie de normes i les infermeres i auxiliars els donen més informació del funcionament i sobre com serà el seguiment. “Als pacients, també els costa d’entendre en quin tipus de recurs es troben”, destaca la responsable del dispositiu.
Després d’ingressar a les habitacions, l’equip de professionals sanitaris els farà el seguiment i els donarà el tractament en cas que encara en necessitin per la malaltia causada pel coronavirus. Alguns dels pacients són malalts crònics i també els tracten les patologies de base. A més, l’equip contacta amb les famílies, que “ho estan passant molt malament”. “Penso que aquest és el plus. Com que som un equip de primària, aquesta visió del malalt crònic i la de posar-nos a la pell de les famílies, la tenim molt incorporada”.