L’Administrador d’Infraestructures Ferroviàries (ADIF) preveu que, del 25 de juliol al 15 de novembre, es talli la circulació de trens entre Martorell i Sant Sadurní. El motiu serà les obres del Corredor Mediterrani entre Vilaseca i Castellbisbal. L’actuació afectarà a la línia R4 de Rodalies RENFE, als trens de mercaderies i també a les línies R2 i R1. La interrupció s’havia programat en un primer moment per a meitat del mes de juny.
Durant els quatre mesos en els que no hi haurà trens, els viatgers de la R4 faran el trajecte per carretera amb 16 autobusos que faran el recorregut entre Martorell i Sant Sadurní. Perquè aquests vehicles operin amb comoditat i seguretat per als viatgers es faran obres perquè puguin accedir al recinte de l’estació de Sant Sadurní.
La línia R4 tindrà el servei habitual entre Manresa i Martorell i un tren per hora i sentit entre Sant Sadurní i Sant Vicenç de Calders. Els trens de mercaderies es desviaran de la línia de Vilafranca a la de Vilanova per evitar el tram afectat per les obres i passaran per un túnel de l’Hospitalet, el del Gornal, que porta 13 anys tancat. Això repercutirà en el servei de la R2 perquè hi haurà menys trens entre Castelldefels i Barcelona. A més, mentre durin els treballs, la R1 acabarà a l’Hospitalet i no a Molins de Rei.
L’alcalde de Martorell, Xavier Fonollosa, assegura que l’actuació “afectarà molt poc la mobilitat interna de la nostra població. El que sí afectarà és la línia que va de Martorell cap a Sant Vicenç de Calders, fins a Sant Sadurní d’Anoia”. “Hi haurà un servei de bus amb intensitat molt alta i un flux molt fluid”.
Fonollosa recorda que la intensitat més gran de viatgers és de Martorell cap a Barcelona i que aquest servei no quedarà interromput. “Tenim molts estudiants i moltes persones que treballen a la regió metropolitana i es desplacen en tren, però no quedaran afectats”. “Les obres de l’ample del Corredor Mediterrani s’estan fent a trams. A la zona d’esbarjo de gossos al costat del Club Petanca Tres Boles ja estan executant obres, pilotant amb maquinària pesada, però no tenen incidència en la mobilitat de Martorell”.
L’estiu passat, ADIF va començar els treballs per implantar l’ample de via internacional del corredor mediterrani entre les estacions de Castellbisbal i Martorell i es van instal·lar les travesses d’ample mixt que donen accés a la fàbrica de SEAT. A més, per poder ampliar la capacitat operativa, es van encetar unes obres al túnel de Castellbisbal, que estava en desús, que encara estan en marxa. Aquests treballs no van afectar la mobilitat, però ADIF ja va avançar, aleshores, que el proper tram sí que provocaria talls a la infraestructura viària en un punt sensible on al transport de passatgers se suma la circulació de trens de mercaderies.
L’adaptació del tram Vilaseca-Castellbisbal a l’ample internacional permetrà que els trens provinents del sud de Barcelona puguin arribar a la frontera francesa sense fer intercanvis i a l’inrevés. Una de les actuacions més complexes és la que es fa entre Martorell i Castellbisbal.
Font: Ajuntament de Martorell