La comissió territorial d’urbanisme de l’arc metropolità va aprovar aquest divendres el pla director urbanístic (PDU) de l’activitat econòmica del Baix Llobregat nord, que afecta els municipis de Martorell, Abrera i Sant Esteve Sesrovires
El nou pla ordena tres sectors d’activitat econòmica supramunicipal i fixes directrius per habilitar bulevards urbans. A més, es defineixen dos corredors ecològics: el de Magarola-l’Anoia i el de la llera oest del riu Llobregat. Després de ser aprovat provisionalment, s’elevarà el PDU a la comissió territorial de Catalunya perquè rebi llum verda definitiva.
El pla està pensat per generar noves oportunitats de desenvolupament econòmic i territorial a la zona i delimita i ordena tres àrees, definint elements estructurals i la relació amb les ciutats. El document determina i ordena el cinturó Oest entre Abrera, Martorell i Sant Esteve Sesrovires.
Al sector can Cases i el de Xàmenes, ubicat a tocar de la B-224 i que abasta els terrenys de la factoria SEAT, s’hi proposa un sostre edificable de 921 metres quadrats, inferior al que preveia el planejament vigent. Així l’ordenació preveu convertir la banda oest de les instal·lacions de SEAT en el nou front urbà de l’empresa una vegada es construeixi el Cinturó Oest.
El document també preveu també convertir la parcel·la triangular de Can Cases en un pol d’activitat vinculat a la factoria SEAT. Aquest espai compta amb 58.428 metres quadrats de superfície, està delimitada al sud per la línia de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), a l’est per l’antiga carretera N-II, i a l’oest pel ramal d’enllaç de l’A-2 i l’AP-7.
Per últim, planteja dividir en quatre parcel·les el sector Xàmenes, que es troba entre Martorell i Sant Esteve Sesrovires i té 519.156 metres quadrats de superfície, a tocar de la carretera B-224.
Integració dels bulevards urbans
D’altra banda, el PDU recull el concepte de xarxa de bulevards urbans, és a dir, eixos cívics d’un carril per sentit per al trànsit motoritzat, amb preferència per al transport públic, així com carril bici i itinerari per a vianants. Estableix directrius per a la via que unirà el centre de Martorell amb la recta de SEAT i amb el centre d’Abrera pels laterals de l’A-2.
Així, per a l’execució del bulevard que recorrerà la nova façana oest de la SEAT es proposa ubicar-hi usos terciaris i equipaments, juntament amb espais lliures situats al llarg de l’eix i aparcaments per als treballadors de la indústria automobilística.
Pel que fa a la transformació de l’entorn del nus de la C-55, a Abrera, es preveu que els sòls industrials actuals acullin també usos terciaris i equipaments.
Preservació dels corredors ecològics
El Pla dóna una gran importància a l’articulació de la xarxa d’espais lliures, especialment per concretar-ne els límits i la relació amb els nuclis urbans i per potenciar la seva connexió amb altres corredors ecològics metropolitans.
Així, es defineixen dos correctors: el de Magarola-l’Anoia i el de la llera oest del riu Llobregat. Per a tots dos, el PDU estableix directrius encaminades a garantir la continuïtat de les rieres i torrents; potenciar el mosaic agroforestal i els seus valors productius, ambientals i paisatgístics; mantenir l’activitat agrícola, i millorar la xarxa de camins rurals.
Modificacions en dos POUM
D’altra banda, la Comissió territorial d’urbanisme de l’Arc Metropolità també ha aprovat les modificacions en dos Plans d’Ordenació Urbana Municipal (POUM), de Lliçà d’Amunt i de Premià de Dalt. S’estructura la nova ordenació a partir de dos eixos, un eix urbà amb usos comercials i cívics i un eix natural amb usos esportius, d’oci i de lleure. En total, s’incrementa el sostre en 21.500 metres quadrats i el nombre d’habitatges passa de 521 a 773.
Font: ACN