L’Ajuntament d’Olesa de Montserrat ha tornat a engegar per quart any consecutiu per trencar els estereotips de gènere en la compra dels regals coincidint amb les festes nadalenques. L’objectiu és conscienciar i fer reflexionar les famílies sobre la necessitat que no s’ha d’inculcar a la canalla rols de gènere si es vol construir una societat igualitària.

El departament de Gènere, Feminismes i LGTBIQ+  de l’Ajuntament d’Olesa de Montserrat ha impulsat per quart any consecutiu la campanya Les joguines no són sexistescoincidint amb les dates nadalenques i que consistirà en un seguit de cartells informatius i el repartiment de material divers a les escoles.  Els cartells simulen una carta als Reis d’Orient amb un missatge adreçat a les famílies en general amb l’objectiu d’evitar que durant la infància es creïn estereotips i rols de gènere a través de joguines o determinats jocs que tradicionalment s’atribueixen a nens i a nenes. Com a novetat d’enguany, el departament recomanarà, a través de les xarxes socials de l’Ajuntament, sis vídeos elaborats per la cooperativa Cúrcuma i que tenen com a objectiu treballar el sexisme i els rols de gènere amb els infants: Ara em dic Joana, El Quim i les Barbies, La Mercè vol ser bombera, La Ventafocs ja no creu en prínceps blaus, No m’agrada el futbol i Quan les nenes volen alt.

Des del departament, l’agent d’Igualtat, Núria Vallespir, ha remarcat que tot i que s’ha anat avançant, encara hi ha molts estereotips de gènere que marquen moltes dinàmiques socials com el fet d’atribuir uns determinats colors a les nenes o peces de roba i, fins i tot, joguines. Vallespir ha dit que la campanya persegueix que qualsevol persona al veure un cartell reflexioni sobre com s’aborda el problema del sexisme a casa i quina és la nostra reacció si veiem un nen que vol jugar a nines, vol portar faldilles o una nena que només juga a futbol. Tot i que els infants de forma natural juguen indistintament amb totes les joguines, independentment a la catalogació social que se li atribueixen, la campanya esdevé necessària perquè tot i que és un tema que es tracta a les escoles, encara hi ha empreses de joguines i el mercat publicitari que encara perpetuen rols de gènere.

A banda d’intentar no fer un ús sexista de les joguines, des de la Xarxa socioeducativa infància i adolescència- Pla educatiu entorn també es recomana seguir un seguit de consells a l’hora de fer una correcta adquisició i consum responsable de jocs i joguines: 

  • S’ha d’atendre als interessos de cada infant. La joguina es regala perquè sigui divertida, i per tant no s’ha d’imposar. Cal que sigui l’adequada a la seva edat.
  • La joguina ha de ser estimulant i versàtil. Alhora que li resulti atractiva i motivadora, és important que el nen i la nena pugui desenvolupar les seves pròpies habilitats, creativitat, imaginació, socialització, etc.
  • Han de ser variades però les suficients. Es important la varietat, ja que cada joguina estimula un aspecte del seu creixement, però evitant el consumisme extrem, regalant-les al llarg de l’any i reservant les més especials per èpoques concretes (com el Nadal). Així el nen i la nena aprendrà a gaudir-les i estimar-les més. Els experts aconsellen no regalar més de 3 en una sola vegada.
  • Han de ser segures i ben etiquetades. La marca de la CE significa que la joguina marcada compleix les exigències essencials de seguretat contingudes a les normes comunitàries, garantint-se que no estiguin fetes de materials tòxics, inflamables o explosius.

Altres factors a tenir en compte és ensenyar els infants a veure la publicitat, a ser crítics i escollir (per què no es pot tenir tot). És important que els destinataris vegin la joguina abans de comprar-la per evitar futures frustracions (un anunci televisiu pot provocar una imatge distorsionada). A més, els adults han de valorar si l’ús que l’infant farà del joc o joguina compensa el seu preu, si es disposa d’espais adequats i temps suficients per divertir-se amb la joguina, si pot molestar el seu soroll o si té amb qui compartir el joc.

Font: Aj. Olesa

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here