Un informe encarregat per l’Ajuntament de Barcelona conclou que la proposta d’ampliació de l’aeroport del Prat d’Aena suposaria un 33% més d’emissions de C02 anuals. Amb una estimació de 70 milions de passatgers més, les emissions creixerien fins als 11,1 milions de tones de CO2, 2,8 milions més

A escala local, només amb el cicle d’aterratge i enlairament, l’increment seria de 150.00 tones de CO2 anuals. L’estudi, que planteja diverses alternatives, diu que 10 milions més de turistes provocarien 3 milions de tones de CO2 més. La tinenta d’alcalde d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz ha apostat per un híbrid entre millorar la infraestructura dins dels seus límits, una terminal satèl·lit, més trens i més pes de l’aeroport de Girona.

L’informe ha estat elaborat per la prestigiosa agència Barcelona Regional, que lidera l’Ajuntament de Barcelona però que compta també amb la participació de l’Àrea Metropolitana, el Port i el Consorci de la Zona Franca, entre d’altres.

Tant Sanz com el regidor d’Emergència Climàtica, Eloi Badia, han considerat que la proposta d’Aena es “la pitjor” i han criticat que s’ha fet sense aportar informes ni una concreció de quin és el projecte, quins els seus objectius, amb quines aerolínies es comptaria per a l’ampliació i sense dades del seu impacte.

Tots dos han coincidit a més a denunciar que el projecte col.lisiona amb els objectius de lluita contra el canvi climàtic, que han assumit totes les administracions i que Europa està reclamant, a banda que suposaria la pèrdua irreparable d’un ecosistema com la Ricarda.

Per això, portaran a la taula de treball impulsada pel Govern aquest informe, que planteja quatre alternatives i analitza també la proposta d’Aena. La primera opció és la de dues pistes independents, la segona l’ampliació de 500 metres sobre la Ricarda, la tercera la construcció d’una pista satèl·lit sobre el mar, la quarta l’impuls d’un sistema aeroportuari entre Barcelona i Girona i la cinquena la de mantenir l’àrea actual amb millores infraestructurals i operacionals amb substitució de vols de curt abast.

Segons la valoració de l’informe, la proposta d’Aena, la que implica ampliar sobre la Ricarda, comporta un impacte negatiu irreversible tant pel que fa a degradació del sòl, l’afectació a les aigües superficials i subterrànies, l’afectació a espais i espècies protegides i l’afectació al patrimoni arquitectònic.

També obté moltes valoracions negatives la proposta de construir una pista sobre el mar. Sanz opta per un model “híbrid” i destaca la necessitat de tenir dades i informes aportats per experts sobre què suposa cada proposta que es faci. En aquest sentit, ha assegurat que hi ha consens en el govern municipal sobre portar l’informe a la taula impulsada pel Govern sobre l’ampliació del Prat però ha reconegut que pel que fa a la proposta concreta de cada formació hi ha “matisos”.

En la roda de premsa, Sanz ha defensat que per a ella la millor opció és “un híbrid” entre diverses opcions. Així, proposa no ampliar el perímetre de la infraestructura sinó millorar-la dins dels seu perímetre. Per aconseguir-ho, ha apuntat que cal un lideratge en la gestió de les operacions per poder plantejar també un sistema aeroportuari que incorpori l’aeroport de Girona principalment però també el de Reus.

En aquest sentit, s’hauria de millorar la connexió ferroviària entre Barcelona i Girona amb alta velocitat i també entre l’aeroport del Prat i la capital catalana per garantir la intermodalitat. D’altra banda, ha defensat la substitució de vols de curta durada per trajectes en tren. Sanz ha apuntat també que tot i que la T1 està arribant a la seva capacitat màxima, la T2 n’està “molt lluny” i per això impulsar l’operativitat d’aquesta i una terminal satèl·lit hauria d’ajudar a acollir més vols.

La regidora dels comuns ha defensat que amb l’informe es demostra “que hi ha alternatives” i millors propostes que la de “blanc o negre” plantejada per Aena.

La tinent d’alcalde s’ha mostrat molt crítica precisament amb Aena, a qui ha acusat de “començar el hub per la teulada”. Així, ha reclamat un debat rigorós, lluny de xantatges i ultimàtums i que realment s’estableixi un diàleg entre tots els actors.Ha insistit que la proposta d’Aena va en contra del que està proposant la Unió Europa pel que fa a medi ambient i canvi climàtic i que s’ha fet tot i reconèixer que té altes possibilitats de ser vetada. “Aena vol presentar el pitjor projecte ambiental”, ha afirmat.

Amb tot, ha demanat no repetir els errors del passat. En aquest sentit, tant Sanz com Badia s’han mostrat optimistes ja que consideren que hi ha “un nou sentit comú mundial” davant dels temes mediambientals, en paraules de Sanz; que ha recordat que Aena va rebre sancions per la darrera ampliació i s’ha preguntat si és que pretén repetir el mateix.

Font: ACN

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here