L’absentisme és una problemàtica que preocupa i ocupa als agents educatius del municipi en quant que significa una esquerda en els drets dels infants i adolescents, i perquè suposa un element de risc en el seu desenvolupament.
El Pla d’absentisme escolar és fruït del treball coordinat entre els centres docents, l’Ajuntament de Castelldefels i l’Administració educativa que s’ha anat consolidant en els darrers anys des de la voluntat de garantir una millor atenció i acompanyament en el correcte procés de socialització dels infants i adolescents del municipi, així com també de vetllar per la protecció dels seus drets.
De la necessitat de crear una millor estructura que respongui a aquesta problemàtica, de forma global i amb profunditat, neix la proposta de crear una Comissió Tècnica Local d’Absentisme que articuli i defineixi els circuits de coordinació i actuació davant els casos d’absentisme atenent les particularitats del municipi. El Pla d’absentisme escolar és la proposta inicial des de la qual aglutinar, donar visibilitat i estructurar la tasca que es duu a terme; i permeti introduir elements de millora d’acord amb la normativa vigent.
El Pla local d’absentisme pretén garantir el dret a l’educació de tots els infants en edat d’escolarització obligatòria, posant a l’abast de la comunitat educativa les estratègies i els recursos necessaris per prevenir, detectar i intervenir en situacions d’absentisme escolar. Per aquesta raó, presenta els següents objectius:
- Prevenir les situacions que provoquen l’aparició de l’absentisme escolar.
- Detectar els infants i joves que mostren dificultats en seguir un procés d’escolarització normalitzat, i per tant, fan absentisme escolar.
- Identificar els factors i les causes que generen i/o provoquen absentisme escolar.
- Posar en funcionament estratègies i recursos que permetin evitar l’absentisme escolar i abordar-lo adequadament (segons el protocol establert) si es detecta la seva existència.
- Donar a conèixer el Pla d’absentisme i els indicadors per afavorir el seguiment i l’avaluació de les intervencions
Actuacions en xarxa per fer front a l’absentisme escolar
Les diferents actuacions que s’han de posar en marxa per al tractament de l’absentisme i l’acollida dels joves que es reincorporen a la rutina escolar requereix d’uns principis que guiaran la pràctica:
- La coordinació i el treball en xarxa: La xarxa de suport que treballi de manera coherent cercant els objectius comuns al voltant de dades objectivables i factors de risc de l’alumnat. El centre, Serveis Socials i les famílies són els pilars bàsics per actuar davant l’absentisme.
- L’equitat: Les polítiques educatives han de vetllar per buscar el compensar els desavantatges, de caràcter individual o social, per aconseguir una major justícia educativa i social.
- La coresponsabilitat: La responsabilitat per part dels diferents agents implicats: el centre, Serveis Socials, famílies i administracions en l’aplicació de mesures contra l’absentisme per garantir els drets i deures relatius a garantir el dret a l’educació.
- La prevenció: El treball articulat entre centre, família i Serveis Socials ha de vetllar per tal que no augmentin el casos d’absentisme i per millorar les situacions més greus d’absentisme.
- El centre educatiu com a referent: Promoure que el centre educatiu sigui un referent per l’alumnat i per a les famílies. Amb funcions com la detecció de casos d’absentisme i en l’actuació davant aquestes complexes situacions.