Aquest passat dijous finalitzava el termini per presentar candidatura a gestionar el Centre de Formació Professional d’Automoció de Martorell. El centre tecnològic Eurecat i la Universitat Politècnica de Catalunya s’hi han presentat. Les entitats han lliurat la documentació relativa a la seva capacitat financera i tècnica. Ara, el Govern de la Generalitat ha de certificar si reuneixen les condicions requerides. Aquest proper dilluns s’anunciarà quines son les candidatures admeses, que ja podran presentar les seves propostes per gestionar el CFPA.
L’any 2019 el Govern va convocar un primer concurs que va quedar desert. En aquest nou intent, l’empresa automobilística més important, SEAT, que té les instal·lacions al mateix municipi de Martorell, ha decidit no presentar-s’hi. SEAT argumenta que, tot i que el centre pot ser molt beneficiós per sector, ja ofereix formació als seus treballadors i treballadores a través de l’Escola d’Aprenents.
El termini de la concessió serà de 15 anys, prorrogables 10 més. Està previst impartir-hi formació professional inicial, formació per l’ocupació i formació programada per les empreses del sector de l’automoció .Tanmateix es podrà promoure la cooperació amb altres centres i la innovació tecnològica i la recerca.
El Centre de Formació Professional d’Automoció (CFPA) és un centre públic adscrit al Servei Català d’Ocupació de la Generalitat especialitzat en el sector de l’automoció. Consta d’un edifici, ubicat a Martorell, de més de 10.000 metres quadrats, construït en una superfície de 14.700. Disposa d’instal·lacions de qualitat, com 34 aules, tallers, biblioteca, cafeteria, auditori, vestuaris i aparcament. El cost del Centre fou de 17’9 milions d’euros dels que la Generalitat va aportat 11’9 i l’Estat, els altres 6.
Tot i haver estat inaugurat l’any 2015, registra una molt baixa activitat. Per aquest motiu, l’Ajuntament de Martorell aprovava per unanimitat el passat mes de setembre una moció reclamant la seva posada en marxa a ple rendiment. El CFPA també ha estat motiu d’enfrontament entre els dos socis del Govern de la Generalitat, ERC i Junts per Catalunya. Fa pocs dies, al Parlament de Catalunya, Joan Canadell, el polèmic empresari i diputat de Junts, criticava amb duresa a l’exconseller de Treball, Chakir El Homrani, d’ERC, acusant-lo de vetar l’accés a la gestió del Centre a la Cambres de Comerç i de provocar que el sector de l’automoció no vulgui participar del projecte. L’exconseller va replicar a Canadell que la llei estableix de forma molt clara quines entitats hi poden participar.
El vicepresident segon del Consell Comarcal del Baix Llobregat i conseller d’Educació, el regidor de Sant Vicenç dels Horts, Jordi Gil, dels Comuns, ha declarat a ElBaix.cat que “Després de més d’una dècada perduda ,ens alegrem que el Centre de Formació de l’Automoció de Martorell deixi de ser un espai de formació desaprofitat. Esperem que aquest centre professionalitzador garanteixi una educació pública i de qualitat. El Baix Llobregat el necessita per garantir la continuïtat del sector de l’automoció al nostre territori”.
Les dues entitats que ha transcendit que s’han presentat com a candidates a gestionar el CFPA són Eurecat Centre Tecnològic, proveïdor de tecnologia innovadora a les empreses per tal de donar resposta a les seves necessitats d’innovació, i la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), universitat pública de la recerca i l’educació superior en els àmbits de l’arquitectura, l’enginyeria, les ciències i la tecnologia, i que ja té una estreta relació amb el Baix Llobregat, a través del Campus de Castelldefels.