Sant Feliu de Llobregat no havia viscut mai una experiència similar. I són poquíssimes les ciutats de característiques semblants que hagin impulsat un procés participatiu com aquest. El principal diari del país, La Vanguardia, n’ha destacat el seu caràcter innovador. Els Verds europeus s’han interessat per la iniciativa amb voluntat d’impulsar alguna consulta com la de Sant Feliu en les importants ciutats europees que governen els ecologistes.

6.299 persones han adoptat una decisió que hagués pogut prendre en solitari el Ple municipal. Res obligava a l’equip de govern de Comuns i ERC, que encapçala l’alcaldessa Lidia Muñoz, a sotmetre a consulta popular quin dels tres projectes seleccionats per un jurat d’experts d’un concurs internacional havia de ser el que es faci realitat quan la zona que ara ocupen les vies del tren i els terrenys adjacents passi a ser una part alliberada d’una càrrega que ha dividit la ciutat durant molt de temps.

Si el procés de votació telemàtica va funcionar des del dia 8 de novembre fins el diumenge 21, aquest darrer dia es va destinar a celebrar una jornada de votació presencial en 10 col·legis electorals. Grups d’animació i de cultura tradicional van protagonitzar actuacions per la ciutat per tal d’incentivar la participació: i ho van aconseguir; més de 2.000 persones van exercir el seu dret de vot el diumenge, de les quals 1.112 ho van fer presencialment.

Els 6.299 vots representen un percentatge del 16’22 per cent del cens que podia participar teòricament a la consulta (els majors de 16 anys empadronats a la ciutat). La participació ha variat per zones: la més alta ha estat a Can Llovera, on ha superat el 27 per cent; la més baixa al barri Falguera, el més allunyat de la via del tren, amb prop del 10 per cent. Però més enllà del percentatge, similar al de consultes celebrades en municipis més petits, el que cal destacar és la quantitat absoluta de persones que s’han mobilitzat en una ciutat de la grandària de Sant Feliu. No és gens habitual que 6.299 persones participin en l’adopció d’una decisió com aquesta.

El projecte guanyador ha estat el de la Rambla Major amb 2.790 vots, seguit de prop pel Passeig del Samontà, amb 2.601. Més lluny ha quedat El Gran Verger amb 828 vots. Hi ha hagut 80 vots en blanc.

La consulta incloïa una segona pregunta sobre com preservar la memòria de l’estació actual que inevitablement ha de desaparèixer amb el soterrament, ja que en el seu lloc hi haurà la nova estació moderna, accessible i subterrània. La majoria de les persones que han votat han optat per integrar un espai de memòria de l’edifici original en la nova estació; aquesta opció  ha obtingut una clara majoria de 4.559 vots, mentre que l’altra possibilitat, que era construir una rèplica de l’estació  en un emplaçament diferent s’ha quedat només amb 1.651 suports. Hi ha hagut 89 vots en blanc. Tot i que en el tema de la urbanització de la nova zona no hi han hagut peticions de ningú per optar per un o altre projecte, en la qüestió de l’edifici de l’actual estació, una plataforma “Salvem l’Estació”, després de demanar, quan ja era massa tard, que no s’enderroqués l’actual edifici, ha fet campanya per la fórmula de la rèplica. Però sembla que, per a molta gent, a més del cost econòmic que hagués suposat el projecte, ha pesat de forma decisiva el fet que l’actual edifici, desfigurat al llarg dels anys per diferents reformes, ja no era, ni de lluny, l’estació que s’havia construït l’any 1854. De fet, l’opció de la rèplica ha obtingut poc més d’una tercera part dels vots que ha aconseguit la idea d’integrar la memòria en la nova estació.

A la roda de premsa de presentació dels resultats, que s’ha celebrat aquest dilluns a les 12 del migdia al Palau Falguera el govern municipal ha transmès  orgull de ciutat i satisfacció. Val a dir que els Comuns i ERC han hagut d’impulsar tots sols la consulta davant l’actitud passiva de PSC i Ciutadans, crítics amb la consulta. El tinent d’alcalde Oriol Bossa ha destacat que la consulta havia estat una “aposta arriscada” de l’Ajuntament però que ha superat amb escreix la barrera del 10 per cent del cens que diversos experts havien explicat que seria un èxit per a una ciutat de les característiques de Sant Feliu. L’alcaldessa Lidia Muñoz, visiblement satisfeta, ha agraït el paper de les persones voluntàries, en especial de les que van estar a les meses durant el diumenge, i ha afegit que “s’ha aconseguit que es parli d’urbanisme i del futur de la ciutat als menjadors de les cases”. Ha acabat assenyalat que “ha guanyat Sant Feliu”.

L’àrea de processos electorals i consultes populars de la Generalitat de Catalunya, ha avalat el procés a través de Núria Arbussà. Segons Arbussà, s’ha assegurat la deliberació pública amb una informació suficient, s’ha organitzat molt bé la votació electrònica i presencial i s’ha aconseguit un nivell de participació “que està molt i molt bé”. Arbussà ha qualificat “d’èxit” el nivell de participació perquè aquests  processos s’acostumen a fer en municipis petits que no tenen la complexitat d’una ciutat amb tants habitants com Sant Feliu. Un representant de la Comissió de Seguiment ,Francesc Moliner, ha destacat la netedat i transparència de la consulta i que pràcticament no s’han registrat incidències.

El projecte guanyador, Rambla Major, genera, segons el jurat d’experts, “un nou eix central que funciona com un gran connector” dels diferents espais existents i de nova creació al llarg del seu traçat, singularitzant cada un dels nous pols urbans. També destaca el Jurat que ” la presència de l’arbrat i de verd urbà donen qualitat a l’espai públic”.

El procés de soterrament de les vies de RENFE, reivindicat des de fa 40 anys per la ciutadania, ha viscut, doncs, un nou episodi, marcat també per la participació popular.

Font: Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat

Fotografia de Lidia Muñoz i Oriol Bossa: Fetasantfeliu

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here