Les administracions responsables de la Zona de Baixes Emissions (ZBE), és a dir, Àrea Metropolitana de Barcelona, Ajuntament de Barcelona i Generalitat de Catalunya, han arribat a un acord amb les associacions representants del col·lectiu professional del transport de mercaderies per carretera. Es dona oportunitat als propietaris de vehicles sense distintiu ambiental de la DGT de seguir circulant per la ZBE un cop acabada la moratòria actual, que finalitza el proper 31 del present mes de desembre. Aquesta moratòria afecta els vehicles dels tipus N2, N3 i M2.
Reconeixent la voluntat del sector de renovar les seves flotes amb vehicles més nets i sostenibles , les administracions permetran la circulació de vehicles sense etiqueta de la DGT si els seus propietaris signen una declaració responsable de voluntat de compra d’un nou vehicle. Aquesta declaració comportarà el compromís de fer el canvi de vehicle abans del 30 de juny de 2022.
Les zones de baixes emissions (ZBE) tenen una llarga trajectòria a Europa, on estan implantades en més de 200 ciutats i funcionen amb èxit. Segons la nova Llei de Canvi Climàtic aprovada pel Govern central, seran obligatòries a les resta de l’Estat espanyol en els propers anys: abans de 2023 s’hauran d’implantar a totes les ciutats de més de 50.000 habitants.
Segons les primeres dades obtingudes aquest 2021 sobre l’impacte de la mesura a Barcelona el factor mitjà d’emissió del parc de vehicles circulants s’ha reduït en un 20 per cent en el cas de les PM10 i en un 50 per cent en el cas del diòxid de nitrogen. L’Agència Europea de Medi Ambient ha avalat la ZBE Rondes BCN i ha indicat que aquesta mesura redueix gairebé un 30 per cent les emissions contaminants. Com la majoria de mesures que pretenen lluitar contra la contaminació i el canvi climàtic, i tal com va passar amb la limitació de velocitat a 80 quilòmetres per hora durant el Govern d’esquerres de la Generalitat, aquesta també desperta recels en determinats col·lectius, però la seva necessitat és evident.
Font: AMB