La Comissió de Polítiques Digitals i Territori del Parlament de Catalunya va ser dimecres, 30 de març, l’escenari on dues entitats ciutadanes del Baix Llobregat, del Prat de LLobregat i Gavà, van poder explicar als diputats i diputades la seva opció al projecte d’ampliació de l’aeroport del Prat que defensen AENA i determinats sectors econòmics i polítics catalans.
El col·lectiu Gent del Fang, del Prat de Llobregat, representat per Àlex Eslava i Caterina González, van manifestar que “gràcies a les mobilitzacions i a la pressió popular i d’algunes administracions es va aconseguir aturar l’ampliació de la tercera pista , però el que volem és que d’una vegada el projecte es paralitzi per sempre”. I van afegir que “defensar el Delta del Llobregat és la forma pratenca de defensar el planeta” . Segons Gent del Fang, van insistir en el projecte d’ampliació els diputats de Junts, Ramon Tremosa, del PSC, Jordi Terrades i de la ultradreta de VOX, Andrés Bello. En canvi, els representants de Gent del Fang van rebre el suport dels diputats d’ERC, Eugeni Villalbí, d’En Comú-Podem, Marc Parés, i de la CUP, Montserrat Vinyets.
També va comparèixer a la Comissió parlamentària l’Associació de Veïns de Gavà Mar, representada pel seu portaveu Joan Barberà. Barberà va reiterar el seu rebuig a l’ampliació de la tercera pista i va defensar la necessitat de crear una xarxa aeroportuària catalana per donar més pes a Girona i Reus, apostant pel model de Londres, Paris o Nova York d’aeroports connectats per tren. Barberà va explicar els arguments que defensen els veïns i veïnes de Gavà Mar per oposar-se al projecte d’ampliació, citant l’actual context d’emergència climàtica i la contaminació ambiental i acústica que generen els avions, considerant que negar-ho és “posar-se una bena als ulls”. El dirigent veïnal va afirmar que “el Baix Llobregat no pot continuar suportant el creixement i destrosses del seu feble equilibri ecològic” i va defensar que el Parc Agrari del Delta és “una de les joies” de Barcelona.
Si la compareixença de Gent del Fang coincideix amb la posició de l’Ajuntament del Prat de Llobregat, la de l’Associació de Veïns Gavà-Mar és especialment significativa perquè és contradictòria amb el paper de l’exalcaldessa de Gavà i actual ministra de Transports, Raquel Sánchez, que vol impulsar el projecte, i amb l’actitud favorable de l’Ajuntament de Gavà, on governa el PSC amb majoria absoluta.
Fonts: Gent del Fang i ACN
Fotografia: CCMA