L’Ajuntament d’Esplugues de Llobregat ha incorporat un sistema de robotització de processos ( RPA segons les sigles en anglès, Robotic Process Automation) amb l’objectiu de poder agilitzar una de les tasques administratives que té efectes en les famílies vulnerables: la tramitació per evitar talls de subministrament d’aigua, llum i gas als seus habitatges (a la fotografia).
La Llei obliga a les companyies subministradores a comunicar als serveis socials municipals les persones que es poden veure afectades per un possible tall de subministrament. Per poder fer la valoració social hi ha un termini de 10 dies. Per fer aquesta tasca una gestora administrativa ha d’utilitzar un 50 % de la seva jornada laboral.
L’Ajuntament d’Esplugues ha realitzat una prova d’automatització mitjançant RPA. Els resultats són que 1 persona dedica 1 hora de treball per fer 7 registres, mentre que el robot fa la mateixa feina en 15 minuts.
En un any es reben unes 2.900 peticions, només un 12 % de les quals tenen expedient obert en serveis socials. Per verificar totes les dades, una persona ha de fer unes 1.500 hores anuals, un 51 % de la seva jornada; el robot, només 194 hores.
L’experiència, que està previst que es posi en pràctica a la tardor, representa per a l’alcaldessa de la ciutat, Pilar Díaz, l’obertura “d’una finestra enorme de millora que permetrà actuar més ràpidament i de manera més eficient”.
Font: Ajuntament d’Esplugues de Llobregat
Fotografia: Xarxanet.org