El fins ara número 3 de la candidatura fa un pas endavant de cara a les municipals del 28 de maig i liderarà una llista conjunta de Comuns i Podem amb el repte d’ampliar la seva presència a l’ajuntament.
-Després de mesos de negociació, i en una tònica que s’ha anat repetint a les principals ciutats del país, Comuns i Podem us presenteu amb una llista unitària després d’anar per separat a les últimes eleccions. Veniu de tenir dos regidors de Comuns governant i dos de Podem a l’oposició. Quin és l’objectiu d’aquesta suma de cara al 28M?
-Hem treballat molt per consensuar la candidatura més forta possible, sumant totes les sensibilitats en l’espai transformador i progressista que representem. Tot i ser conscients de la situació i el context general de Sant Boi sortim a guanyar les eleccions. Volem tenir el suport més ampli possible per continuar incidint en el desenvolupament de la ciutat. Creiem que des de la nostra força nítidament d’esquerres, radicalment democràtica, ecologista, feminista, animalista, que respon a les necessitats de la classe obrera i està compromesa amb la defensa dels drets socials i dels serveis públics; podem posar tots aquests valors al servei de la ciutadania de Sant Boi.
-Parlem d’obra feta. Els teus companys, l’Alba Martínez i el Daniel Martínez, han ocupat tasques de govern en l’últim mandat en aliança amb els socialistes. De quines fites esteu més satisfets?
-Hi ha moltes, però m’agradaria destacar especialment el que hem fet per incidir des del govern per fer de Sant Boi un municipi referent en polítiques de transició energètica, amb el Daniel Martínez com a regidor de l’àrea. Ha estat un eix troncal del mandat i s’ha de continuar treballant en el futur. En un context d’alerta climàtica evident hem obert l’oficina municipal d’energia sostenible. Hem impulsat la instal·lació de plaques fotovoltaiques a edificis municipals i en els pròxims quatre anys hem d’arribar a tots els equipaments. Hem sumat l’ajuntament a l’energètica pública de Barcelona Energia. I hem apostat per la mobilitat sostenible amb la figura del vehicle elèctric compartit i fomentant l’ús del transport públic i de la bicicleta amb l’arribada de l’AMBici i més carrils a la ciutat.
-Aquest ha estat el mandat de la pandèmia. Tots recordem com en els pitjors moments els ajuntaments van plantar cara a la Covid19 en primera línia al costat del veïnat afrontant moments molt difícils.
-A Sant Boi es va fer un pacte de ciutat recolzat per totes les forces polítiques i moltes de les polítiques posteriors venen d’aquell temps de la lluita contra la Covid. Vam posar les persones al centre de la política municipal impulsant un canvi de model de serveis socials davant un context socioeconòmic complicat. S’ha fet un pla de xoc per millorar la salut emocional dels joves, obrint un servei atenció psicològica específic per ells. Hem invertit als barris amb la cultura com a motor transformador. Hem millorat els carrers i les places de Sant Boi perquè els veïns i veïnes puguin gaudir de l’espai públic. Amb la pandèmia tots hem pres més consciència de la necessitat que tenim de cuidar el nostre entorn urbà a les ciutats. El verd urbà, les places, els carrers i els espais naturals, que a Sant Boi són un bé molt preuat. Som ecologistes de sempre i hem lluitat per protegir i projectar el nostre entorn forestal, agrari i fluvial. Igual que també hem revitalitzat el comerç de proximitat invertint en els eixos comercials de Sant Boi per fer-los més dinàmics, visibles i eficients, i potenciant els productes de proximitat en col·laboració amb el parc agrari.
-Parlant de la ciutat, com està el projecte de trasllat de la caserna militar de Santa Eulàlia després de més de 20 anys d’anuncis. I de quina manera es pot recuperar aquest gran espai (162.000 metres quadrats) al centre de Sant Boi?
-Estem davant un gran repte històric i de futur i hem d’aconseguir portar-lo a terme. Fa molts anys que anem al darrere d’aquest trasllat que ens permetrà recuperar un gran espai urbà. Al llarg dels anys hi ha hagut molts intents que han fallat, però ara estem en un moment que creiem que per fi es veu el llum. A l’abril del 22 es va signar el protocol d’intencions entre ministeri de Defensa i l’Ajuntament per buscar un lloc alternatiu per la caserna i el trasllat definitiu s’ha de tancar en el pròxim mandat. Recuperarem un espai amplíssim al centre de Sant Boi, que connecta diferents barris i que ens permetrà cosir la ciutat i posar aquest espai al servei de la ciutadania. Nosaltres pensem que s’ha de comptar amb la participació ciutadana per definir els usos en un procés obert i transparent.
-Entre els projectes importants pel futur de Sant Boi està el de la variant, la futura B-25 que ja està sobre la taula del ministeri de transports després que donés llum verda a l’obra el passat mes de novembre.
-Aquesta variant és importantíssima per la ciutat que malauradament es va veure aturada durant molts anys per problemes pressupostaris. Ara per fi l’obra ja està de nou licitada i esperem que comencin els treballs al llarg d’aquest any. La infraestructura és vital per Sant Boi per millorar l’entrada i la sortida per carretera de la ciutat, sobretot els matins en hora punta. Esperem que s’aconsegueixin descongestionar aquests punts de trànsit. Des del govern hem pressionat molt per fer realitat l’obra.
-Sobre mobilitat, el passat 23 de març el Parlament va aprovar una moció presentada pel vostre grup, En Comú Podem, en què es demanaven millores en la xarxa de mobilitat al Baix Llobregat, especialment pel que fa al transport públic. Sant Boi és una de les ciutats que pateix des de fa mesos el mal servei d’autobusos. És viable la demanda de més i millor mobilitat?
-Un altre repte que tenim i no només com a ciutat, sinó general, és el d’assolir una mobilitat sostenible que ha d’anar acompanyada d’un transport públic de qualitat. No només necessitem bones infraestructures per comunicar les ciutats, sinó que també el transport públic ha d’estar en les millors condicions possibles. Davant del conflicte dels busos d’Avanza el que està clar és que els treballadors i treballadores han de tenir condicions laborals dignes i els autobusos han d’estar en bon estat, sense avaries ni les incidències d’aquests mesos.
La moció aprovada en el Parlament és un pas més, portant des d’EnComú Podem i al més alt nivell la demanda del territori. El Baix Llobregat mereix una millor comunicació i un millor transport públic i si volem treure els cotxes i les motos de les ciutats el transport públic ha de ser fort i de qualitat.
-El barri de Marianao, un dels més poblats de la ciutat, té per davant la realització de dos equipaments molt demandats i que començaran aviat a fer-ser realitat gràcies a una lluita veïnal de molts anys. Són la biblioteca i el Centre d’Atenció Primària, el CAP.
-El barri de Marianao és enorme i el moviment veïnal ha aconseguit que la seva veu sigui escoltada en la demanda d’uns serveis i uns equipaments a l’alçada de les seves necessitats. Ara mateix hi ha un centre, el CAP Montclar, que està obsolet i saturat. El nou CAP és un projecte que està en fase de licitació i la Generalitat ja té la partida pressupostària assignada. Estem satisfets, però també estem vigilants perquè no volem que es faci cap pas enrere i que l’obra del nou centre sanitari comenci el més abans possible. I, d’una altra banda, està la biblioteca que és una altra demanda històrica dels veïns i veïnes de Marianao. Des del nostre grup municipal hem pressionat tot el que hem pogut i actualment ja tenim el terreny després que l’ajuntament l’hagi comprat a un propietari privat. I ara el que hem de fer és parlar amb la Diputació perquè la biblioteca estarà integrada en la xarxa pública de la Diputació de Barcelona.
-Habitatge de lloguer assequible, una de les grans mancances generalitzada a tota l’Àrea Metropolitana de Barcelona. Com està el parc públic d’habitatge a Sant Boi de Llobregat?
-La falta d’habitatge assequible cada any que passa és un problema que va en augment, no només a Sant Boi sinó a tot l’AMB. El jovent cada vegada ho té més difícil perquè si unim a la manca d’habitatges de preu assequible la seva precarietat laboral tot això fa inviable que puguin tenir un projecte de vida independent. Des de l’ajuntament de Sant Boi s’ha fet una aposta decidida per fer habitatge assequible en col·laboració amb altres administracions, amb més de 300 pisos que s’han integrat al parc públic d’habitatge; però no és suficient. Queda molta feina per fer i des de Sant Boi En Comú Podem estem compromesos per tal que les persones puguin fer efectiu el dret a accedir a un habitatge digne i assequible. Els ajuntaments no tenim totes les competències per resoldre aquest problema però un ajuntament com el de Barcelona, que ha fet més habitatge públic que tota la Generalitat, és un exemple a seguir.
-La ciutat de Sant Boi de Llobregat és un referent comarcal i en l’àmbit de tot Catalunya i l’Estat espanyol pel que fa a patrimoni esportiu, tant en esports individuals com col·lectius. Tu, a més de ser integrador social ets entrenador de voleibol. Quina importància li doneu des del vostre espai polític al desenvolupament esportiu de la ciutat?
-Tu ho has dit. Tenim un gran patrimoni col·lectiu que l’hem de protegir i potenciar. Jo, que vinc del món de l’esport com a entrenador i membre de la junta directiva d’un club, soc molt conscient de la gran feina que es fa des de l’àmbit esportiu per millorar la qualitat de vida dels veïns i les veïnes. L’esport és una eina transversal que no només és pràctica esportiva. És salut, educació, cultura, ocupació i economia. L’esport hauria de ser considerat com un dret. El dret a les persones a fer esport. I a Sant Boi tenim el luxe de disposar d’unes entitats (rugbi, beisbol, futbol, voleibol, ciclisme, etc.) d’un alt nivell i que a més fan una gran feina formativa als barris, faciliten la integració i la creació de llaços comunitaris. Els partits polítics no acostumen a parlar d’esports en els seus programes electorals i per a nosaltres és una àrea vital i transversal pel futur de la ciutat. Hem de cuidar les entitats i els equipaments i les instal·lacions municipals.
Goyo Benítez. Periodista
Fotografia: Sant Boi En Comú Podem