Aquest dijous 29 de juny va entrar en vigor una modificació de la Llei General de Telecomunicacions per posar fi a les trucades telefòniques no desitjades al nostre aparell. Coneguda popularment com a ‘Llei antispam’, la mesura pretén que ningú pugui trucar-nos per vendre’ns productes o serveis sense el nostre consentiment. En cas contrari, la persona usuària podrà denunciar
La nova llei és un pas més en les restriccions que, paulatinament, s’han anat fent al voltant d’aquestes pràctiques comercials, més regulades des de la Llei General de Defensa al Consumidor i Usuari.
D’aquesta manera, l’Article 66 de la Ley General de Telecomunicaciones assenyala que “A fi de protegir més els interessos legítims dels consumidors i usuaris, queda prohibida la realització, per part dels operadors, de trucades telefòniques no sol·licitades pel consumidor i/o usuari amb l’objectiu o efecte de promocionar o vendre béns o serveis. No serà d’aplicació la restricció anterior sempre que hi hagi un consentiment previ del propi consumidor i/o usuari per rebre comunicacions comercials que habiliti el propi”.
Ferran Riera, tècnic de l’Oficina Municipal d’Informació i Consum de Martorell (OMIC), destaca que aquest pas és fruit “d’una petició històrica de moltes associacions i entitats de consum davant el descontrol actual” i que aportarà “la prohibició a les empreses de fer aquest tipus de trucades, la possibilitat que les administracions les puguin multar si l’usuari denuncia i n’aporta les proves, i el fet que poden ser multes importants”.
El tècnic afegeix que, amb aquesta regulació limitadora, poden disminuir les estafes que sovint es produeixen “per ofertes fictícies que ens fan empreses subcontractades de les empreses originals”.
Alhora, adverteix que el consumidor haurà de fer també alguns moviments: “En el moment de signar un nou contracte hem de deixar ben clar si autoritzem o no a que puguin contactar amb nosaltres per finalitats comercials. Si ho autoritzem, els donem via lliure a trucar-nos”. En el cas dels contractes ja signats prèviament, “convé assegurar-nos que no tinguem activada aquesta autorització i, si és així, fer la gestió per canviar-ho. Més val dedicar una estona a mirar-ho i corregir-ho”.
Davant de qualsevol vulneració de drets -tant si es reben trucades sense consentiment com si s’ha exercit el dret d’oposició i les empreses no ho respecten-, es poden denunciar els fets.
A més, l’Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEPD) tramita la denúncia pertinent com a entitat encarregada d’assegurar el compliment de la llei i d’iniciar expedient sancionador contra les empreses que continuïn fent aquest tipus de trucades comercials o de publicitat sense consentiment. Aquest organisme també podrà dirigir-se a les empreses que comercialitzin bens i serveis a l’estat espanyol però que facin les trucades comercials des d’un call center situat a l’estranger.
En tot cas, el tècnic considera que “la modificació d’aquesta llei no solucionarà el problema del 0 al 100, però disminuirà una mica la problemàtica”. De moment, la Llei ja va limitar les trucades de les teleoperadores als horaris comercials -de dilluns a divendres de 09.00 a 21.00h- i de les trucades comercials d’operadores -de dilluns a divendres de 10.00 a 15.00h i de 16.00 a 21.00h, exceptuant festius-.
Font: Ajuntament de Martorell (www.martorell.cat)