Aquests dispositius, finançats pels fons Next Generation, permetran analitzar l’ús i l’evolució de la demanda d’aquesta xarxa ciclista i planificar millores a mitjà i llarg termini. Alguns d’ells s’han ubicat a Cornellà, al Baix Llobregat
L’AMB ha incorporat 18 nous comptadors de bicicletes i vehicles de mobilitat personal (VMP) a la Bicivia, la xarxa pedalable de la metròpolis de Barcelona. Aquests dispositius, en format de tòtems verticals i espires incrustades al paviment, permeten analitzar l’ús dels eixos ciclistes metropolitans i l’evolució de la demanda, alhora que faciliten la planificació i millora de la xarxa a mitjà i llarg termini.
Aquesta comptadors i espires han estat finançats amb fons del Pla de recuperació, transformació i resiliència, finançat per la Unió Europea – NextGenerationEU. Concretament, amb un import de 130.500,00 €, IVA exclòs (157.905,00 €, IVA inclòs).
S’han instal·lat tres comptadors amb visor de dades en temps real a les ubicacions següents:
1. Cornellà de Llobregat, Bicivia 5 (avinguda dels Alps – Parc de Can Mercader)
2. Santa Coloma de Gramenet, Bicivia 5 (rambla del Fondo)
3. L’Hospitalet de Llobregat, Bicivia 3 (avinguda de la Gran Via de l’Hospitalet amb carrer de l’Alhambra)
Després de l’estiu, l’AMB instal·larà un quart comptador al Prat de Llobregat. Concretament, a la carretera de l’Aviació, que forma part de l’eix Bicivia 1.
També s’han instal·lat 14 punts d’espires magnètiques integrades al paviment a:
1. Montcada i Reixac, Bicivia 6 (carrer del Progrés amb carrer de l’Alzina, al costat de la passera del pont Roig)
2. Montcada i Reixac, Bicivia principal (a l’entorn del pont del riu Ripoll)
3. Santa Coloma de Gramenet, Bicivia 8 (passeig de la Salzereda, 33-34)
4. L’Hospitalet de Llobregat, Bicivia 5 (carrer de Santa Eulàlia amb carrer Salamina)
5. Castelldefels, eix C-245 – Bicivia 7 (carrer de la Constitució, entre la plaça de l’estació i el carrer del Doctor Trueta)
6. Gavà, eix C-245 – Bicivia 7 (C-245 amb carrer de Vila i Vilà)
7. Viladecans, eix C-245 – Bicivia 7 (avinguda de la Generalitat, a l’entorn de la plaça d’Europa)
8. Sant Boi de Llobregat, eix C-245 – Bicivia 7 (C-245 a l’altura del carrer Alacant)
9. Cornellà de Llobregat, eix C-245 – Bicivia 7 (carretera de Sant Boi, 29)
10. Barberà del Vallès, Bicivia principal (carrer de l’Urgell, entre l’avinguda de la Verge de Montserrat i el carrer Poeta Boscan)
11. Sant Adrià de Besòs, Bicivia 1 (avinguda d’Eduard Maristany amb avinguda de la Catalana)
12. Badalona, Bicivia 3 (carrer de Sant Bru amb Riera de Canyadó)
13. Badalona, Bicvivia 1 (carrer d’Eduard Maristany amb carrer de la Mar Adriàtica) (anada)
14. Badalona, Bicvivia 1 (carrer d’Eduard Maristany amb carrer de la Mar Adriàtica) (tornada)
Anteriorment, l’AMB ja tenia tres comptadors:
• Parc de Cervantes: aquesta connexió es va inaugurar el març del 2018 i ja s’hi ha comptabilitzat el pas de 2,5 milions de bicicletes i VMP. El seu volum de trànsit anual no ha parat de créixer: el quart any de funcionament, entre el març del 2021 i el març del 2022, va arribar al seu màxim històric, amb 530.000 bicicletes. Actualment, la mitjana diària ascendeix a 1.891 bicicletes/dia. El màxim diari va ser el 8 de juny del 2023, en què hi van circular 3.537 bicicletes.
• Pont d’Esplugues: aquesta connexió es va inaugurar el desembre del 2018 i des de llavors s’ha comptabilitzat el pas d’1,2 milions de bicicletes i VMP. Actualment, el trànsit mitjà diari és d’unes 800 bicicletes/dia. El pic màxim diari es va assolir el dilluns 4 d’abril del 2022, amb 3.985 bicicletes.
• Tram de la carretera Reial al pas per Sant Just Desvern (Bicivia 4): aquesta connexió es va posar en marxa el gener del 2019 i des de llavors s’ha comptabilitzat el pas d’1,1 milions de bicicletes i VMP. El trànsit mitjà diari és de 800 bicicletes/dia.
Infraestructures i increment de l’ús quotidià de la bicicleta
La Bicivia és la xarxa pedalable de la metròpolis de Barcelona dissenyada per l’AMB, d’acord amb els municipis, i que actualment està executada en un 66 %. Amb nou eixos principals i més de 600 km, quan estigui enllestida permetrà creuar el territori de nord a sud i d’oest a est.
La millora en les connexions metropolitanes per a la bicicleta i altres mitjans de transport, com els vehicles de mobilitat personal, ha possibilitat l’augment del seu ús quotidià, segons han demostrat les darreres anàlisis. L’AMB recorda que, entre l’any 2019 i el 2021, es va detectar un augment global de l’ús de la xarxa Bicivia del 49 % (un 34 % de bicicletes i un 123 % de vehicles de mobilitat personal).
Actualització de les recomanacions metropolitanes de circulació dels cicles i VMP
D’altra banda, l’AMB també ha actualitzat les recomanacions metropolitanes que serveixen de guia per coordinar la redacció de les ordenances municipals per regular la bicicleta i els VMP. Aquesta actualització tècnica recull les darreres actualitzacions de la Llei de trànsit espanyola.
L’objectiu és millorar les condicions de seguretat de les persones que utilitzen la bicicleta a la metròpolis de Barcelona i aconseguir una regulació homogènia al territori que afavoreixi l’ús de bicicletes i cicles, per millorar la convivència entre mitjans de transport.
Font: AMB